|
کدخبر: 314311 امیرمحمد درویش

گفتگوی گسترش نیوز با معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو؛

زنجیره های فلزی به سطح قابل قبول رسید/ رکوردشکنی باوجود قطع برق

خلوصی گفت: معادن و توسعه آن‌ها، یکی از مهم‌ترین دارایی‌های هر کشور است که می‌تواند چرخه اقتصادی را به حرکت در آورد و سبب شود تا کشور در مسیر رشد اقتصادی قرار گیرد.

صنعت و معدن زنجیره های فلزی به سطح قابل قبول رسید/ رکوردشکنی باوجود قطع برق

شواهد نشان می‌دهد، صنعت مس و فولاد کشور، در میان سایر کشورهای تولید کننده، از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است. ایران در میان سایر کشورها، توانسته است توانمندی خود را به رخ جهانیان بکشد و طبق گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه معادن ایمیدرو، در تلاش هستیم تا جایگاه خود را در سطح جهانی بهتر کنیم.

نمایشگاه ایران متافو را می‌توان، ویترین تلاش‌های صنعتگران کشور دانست که برای بازدید‌کنندگان داخلی افتخار و برای بازدیدکنندگان خارجی یک عرض اندام محسوب می‌شود. نمایشگاه ایران متافو، هرساله برگزار می‌شود و شرکت‌های فولادی بزرگی از سراسر کشور در آن حضور دارند.

معادن-صنایع

باید به سمت تولید با ارزش افزوده بالا برویم

سمیه خلوصی، معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو درحاشیه نشست خبری که در نمایشگاه ایران متافو برگزار شد اظهار کرد: ما توانسه‌ایم زنجیره‌های فلزی را به سطح قابل قبول برسانیم. در بحث فولاد و درسال گذشته از ۱۱۰ میلیون تن سنگ خام تا ۳۰ میلیون تن شمش فولاد، تمام زنجیره تولید و تامین را در کشور داشته‌ایم. بنابراین برگزاری نمایشگاهی که تمام شرکت‌های تامین‌کننده این زنجیره‌ها وجود داشته باشند، بسیار عالی است. باید شرکت‌هایی حضور داشته باشند که توانمدی ساخت داخل آنها اثبات شده است، صاحب دانش فنی عالی هستند و تولید در سطح بین‌الملل دارند.

خلوصی ادامه داد: نمایشگاه ایران متافو در خاورمیانه بهترین نمایشگاه بین‌المللی است که به صورت سالانه برگزار می‌شود. امیدوار هستیم تا زنجیره فولاد کشور بتواند سهم خود را در بخش معدن و ارزش افزوده و همچنین تولید ناخالص داخلی افزایش دهد و بتوانیم به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر حرکت کنیم.

وی افزود: آخرین آمار از تولید ۷ ماهه در زمینه حلقه زنجیره فلزات اساسی، نشان می‌دهد که ما در این زمینه شاهد رشد چشمگیری بوده‌ایم. باوجود قطع برق که در ۶ ماه اول امسال شاهد افزایش این قطعی‌ها بوده‌ایم، باتوجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در وزارت خانه انجام شد، تولید ما به سمت و سوی رشد حرکت کرد. لازم به ذکر است که بسیاری از همین شرکت‌ها، در زمان قطع برق، رکورد تولید را شکسته‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو گفت: باید این نکته را اضافه کرد که بیش از ۳۰ میلیون تن شمش فولاد، بالغ بر ۳۰۰ هزار تن کاتد مس و بیش از ۱۰ تن شمش طلا در کشور به تولید رسیده است. این امر بیانگر این موضوع است که ظرفیت معدنی در حوزه فلزات اساسی زنجیره فلزی در کشور به سطح قابل قبولی رسیده است. تولید این حجم از صنایع فلزی، نشان دهنده این موضوع است که ما در کشور و در بخش معادن، توانایی‌های بسیار بالایی داریم.

معدن-معدن

 

رشد تولید در حوزه کنسانتره

خلوصی در ادامه خاطر نشان کرد: تولید فولاد در ۷ ماهه نخست امسال ۱۸ میلیون تن و ۱۶۵ هزار تن کاتد مس بوده است که این ارقام بسیار عالی است و جای افتخار دارد. در حوزه کنسانتره نیز باید اشاره کرد که رشد تولید را به ثبت رساندیم. در حوزه شمش فولاد ۱ درصد و در محصولات فولادی شاهد رشد ۲ درصدی بوده‌ایم. همچنین در زمینه تولید کنسانتره و گندله رشد تولید را شاهد بوده‌ایم به طوریکه رشد بیش از ۵ درصدی آهن اسفنجی را در آمار مشاهده کرده‌ایم. خوشبختانه، زنجیره‌هایی مانند فولاد به سطح قابل قبولی از تولید رسیده‌اند و برای تکمیل زنجیره ارزش و توسعه آنها نیز برنامه هایی را داریم و برنامه‌ریزی هایی اصولی صورت گرفته است. به عنوان نمونه در شرکت فولاد مبارکه پروژه نورد گرم و نورد سرد تعریف شده است. برنامه هایی که در ایمیدرو برای ۶ماه دوم در نظر داریم این است که شرکت‌های بزرگ بتوانند ۱۰ درصد نسبت به ۶ ماه اول سود داشته باشند.

وی افزود: امیدوار هستیم در برنامه هفتم به اهدافی که برای توسعه محصولات صنایع معنی تعریف شده است برسیم. درباه طلا باید گفت، زمانی که به محدوده معدن طلا با عیار مناسب می‌رسیم، عملیات بهره‌برداری را با استفاده از بخش خصوصی آغاز می‌کنیم. برای توسعه صنایع پایین دست طلا و در توسعه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، ایمیدرو فعالیت گسترده‌ای را در نقاط مختلف کشور انجام داده است که یکی از موارد مصرف آن در جواهرات بوده و می‌تواند به توسعه صنایع پایین دست طلا کمک‌های بزرگی کند. پیش‌بینی ما درباره ذخایر جدید طلا این است که تا پایان برنامه هفتم به ۲۰ تن طلا برسیم.

صنایع-معادن

موضوع بهره‌وری اهمیت دارد

خلوصی درباره میزان بهره روی در صنعت و معدن و اهداف ایمیدرو درباره این موضوع گفت: یکی از رویکردهای جدید در ایمیدرو، موضوع بهره‌وری است. در بعضی از حلقه‌های زنجیره فلزات، بیش از نیاز داخل تولید داریم و حتی صادرات به میزان بسیار بالایی افزایش پیدا کرده است. در مواردی مانند کاهش مصرف آب، سنگ آهن‌های کم عیار، بازیابی و بازچرخانی آب متمرکز شدیم و در این راستا اهدافی را برای شرکت‌های بزرگ تعیین کرده و دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به روش تولید فولاد در کشور به شیوه احیا، برخلاف سایر کشورها مانند چین که به روش کوره بلند تولید دارد سطح آلایندگی بسیار کمتری داریم. در ایران نیز مانند سایر کشورهایی که تولید انرژی تجدیدپذیر دارند، یکی از شرکت‌های معدنی نسبت به ایجاد نیروگاه‌های تجدید پذیر اقدام کرده که بخشی از تامین انرژی این بخش از این طریق تامین می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توانمدسازی ایمیدرو گفت: سازمان برای افزایش ظرفیت توان حفاری در کشور، برنامه هایی را از ۳ سال مانند واردات تجهیزات حفاری و... آغاز کرده است و درحال‌حاضر ظرفیت حفاری کشور به میزان قابل قبولی رسیده است. برنامه امسال ما رسیدن به ۵۰۰هزار متر حفاری است و سعی بر این داریم تا به یک میلیون متر حفاری طی سال‌های آینده برسیم.

صنعت و معدن

خلوصی در ارتباط با بحث تولید فولاد سبز عنوان کرد: در حوزه تکنولوژی هیدروژن پاک و فولاد سبز فعالیت‌هایی را در دست انجام داریم. اما باید اشاره کنم که تا تحقق چنین امری فاصله بسیاری داریم. البته قابل توجه است که پروژه‌های بسیاری در راستای کاهش سطح آلایندگی انجام شده است، به صورتی که با حرکت در جهت دنیا و توجه به برنامه تکنولوژی سبز بعد از ۲۰۳۰ بازاری را از دست ندهیم.

وی در پایان گفت: ما در ایمیدرو سندی را تحت عنوان سند عناصر حیاتی و راهبردی تهیه کرده‌ایم. این سند مجموعه عناصری را که اقتصاد آینده کشور و صنایع آینده کشور به آن وابسته هستند را دسته بندی کرده است. این عناصر شامل، لیتیوم، مگنز، کروم و کوبالت هستند که از آنها سند اولیه تهیه شده است و اولویت اکتشافی سازمان بر روی فلزات اساسی و این عناصر مترمکز است. این فعالیت‌ها بر روی دانش فنی، اکتشاف و ورود تکنولوژی تمرکز ویژه‌ای دارد امیدوار هستیم طی چند سال آینده به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها