|
کدخبر: 314088 امیرمحمد درویش

گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل فولاد مبارکه؛

استفاده صنعت فولاد از ظرفیت دانش بنیان‌ها / بومی‌سازی را دنبال خواهیم کرد

استفاده از ظرفیت های داخلی و بومی سازی، این امکان را به صنایع خواهد داد که نیاز و وابستگی به خارج از کشور را محدود کنند و در داخل کشور، به دنبال رفع نسازهای خود باشند.

صنعت و معدن استفاده صنعت فولاد از ظرفیت دانش بنیان‌ها / بومی‌سازی را دنبال خواهیم کرد

هوشمندسازی، بحث بسیار مهمی است که باید مورد توجه صنایع، به خصوص صنایع بزرگ قرار گیرد تا با استفاده از طرفیت های داخلی و همچنین کمک شرکت های دانش بنیان، بتوانند تولید خود را بومی سازه کرده و با حداکثر توان، فعالیت خود را ادامه دهند. این هوشمندسازی و کمک از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، قرار است در شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز، استفاده شود.

کار خود را با ۲/۵ میلیون تن آغاز کردیم

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه درحاشیه آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصادی دانش بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی، به صمت گفت: دهه ۶۰ در جریان جنگ تحمیلی، مرحله احداث مجتمع فولاد مبارکه بود و این صنعت مادر پایه گذاری شد. در دهه ۷۰ به مرحله بهره داری رسیدیم و با ۲ونیم میلیون تن کار خود را آغاز کردیم و باید خود را به ظرفیت های استاندارد می رساندیم.

طیب نیا ادامه داد: اتفاقات بسیار خوبی، با گذر زمان برای این مجتمع بزرگ فولادی افتاد. کارخانه ای که تمام تجهیزات خود را از خارج کشور وارد کرده بود، به سمت و سویی رفت که خود، به مرحله بهره برداری برسد. با گذر زمان کارشناسان و دستگاه های خارجی، جای خود را به متخصصان ایرانی دادند. امروز به نقطه ای رسیده ایم که باتوجه به تمام محدودیت ها، دانش بهره برداری را نهادینه کرده ایم و ما جز آن دسته از صنایعی هستیم که باوجود مشکلات حمل و نقل و همچنین تامین سوخت و ... در انش بهره برداری به یک نخبگی رسیده ایم.

0U3A3951

وی افزود: ما در دهه ۹۰ با مشکل تحریم مواجه شدیم و سطح بهره برداری و دانش بهره برداری به گونه ای نبود که بخواهد ارزش افزوده پایدار را برایمان تضمین کند و ما در تامین قطعات و تجهیزات، دچار یک خلل بزرگ شدیم. آغاز دهه ۹۰ با مدد تحریم هایی که صورت گرفته بود، ما توانستیم بومی سازی را آغاز کنیم. درحال حاضر بالای ۹۰درصد قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی، در داخل کشور تولید می‌شود. دانش بومی سازی با حمایت هایی که در فولاد مبارکه شکل گرفت، نهادینه شد.

مشتری خطر پذیر شده ایم

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ما ریسک کردیم و درواقع یک مشتری خطر پذیر شده ایم و آزمون و خطاهای بسیار کرده ایم تا شرکت های دانش بنیان چنین تجربه ای را امتحان کرده و تولید داخل را آغاز کنند. امروز در سال ۱۴۰۰، به این نتیجه رسیده ایم که چنین ابزاری نمی تواند ارزش افزوده فوق تصوری که ما دنبال آن هستیم را به ارمغان آورد. به دلیل آنکه نهضت بومی سازی، نگاهی به گذشته دارد و ما دنبال نگاهی هستیم که روبه آینده باشد. امروز ما در فولاد مبارکه، در نقطه ای ایستاده ایم که بسیار پر افتخار است و ۱۰۰درصد ظرفیتد های موجود را بهره برداری می کنیم. رمز موفقیت و سودآوری فولاد مبارکه استفاده صد در صدی از ظرفیت هاست.

طیب نیا خاطرنشان کرد: ما هنوز توانایی توسعه تکنولوژی که نکته بسیار مهمی است را نداریم. ما هنوز خلق ارزش افزوده از طریق نوآوری و فناوری های جدید را نداریم. این موارد سبب شد تا استفاده حداکثری از ظرفیت ها و دستیابی به دانش بهره برداری و نهضت بومی سازی را در این دوره دنبال کنیم. این نکته بسیار دارای اهمیت است که ما با رقبای جدی طرف هستیم که درحال حاضر، رو به آینده درحال حرکت هستند که به یک هلدینگ چند رشته ای تبدیل شده اند و ظرف چند سال آینده تبدیل به یک غول بزرگ هواهند شد. اگر بتوانیم به اصل مطلب که توسعه تکنولوژی و خلق ارزش افزوده از طریق نوآوری و دانش است، دست پیدا کنیم، همان هدفی است که درحال حاضر آن را دنبال می کنیم. اما چنین موضوعی نیازمند زیرساخت های اساسی است که در کشور های پیشرفته قابل مشاهده است.

فولاد-مبارکه

وی گفت: ما در حوزه دانش، نیازمند زیرساخت هستیم که در کشور وجود ندارد اما توان مدیریتی فولاد مبارکه و ظرفیت های موجودی که در دسترس داریم، این امکان را به ما می دهد که در این حوزه نیز، پر قدرت ظاهر شویم و در یک سال و نیم گذشته فولاد مبارکه در این حوزه پر قدرت ظاهر شده و گام های جدیدی برداشته است. گام اول ما ایجاد زیرساخت برای نهادسازی و فرآیند سازی برای شروع راه پر شتاب و پرخطر بوده است. ما برای گام اول، ۲ راهکار داشتیم. یکی از راه ها این بود که برای توسعه و خلق تکنولوژی بر اساس نیازهای خود و چالش های پیش رو گروه هایی را تشکیل دهیم و راه بعد این بود که به نوآوری باز روی آورده و از تمام ظرفیت نخبگی کشور استفاده کرده و با سرمایه گذاری خطر پذیر، شرکت های دانش بنیان و تمام نخبگان کشور را به خدمت بگیریم. ما راه دوم را برای پیشبرد اهداف خود انتخاب کردیم.

طیب نیا ادامه داد: در فاز اول، سعی بر این است که گروه ها و شرکت های فناوری که توان تکنولوژی خوبی دارند، در آن شرکت ها سرمایه گذاری کرده و به صورت جداگانه آن هارا توانمند کنیم. در عین حال این شرکت ها کسب و کار خودشان را دارند و به ما خدماتی را رائه می کنند. لازم به ذکر است که چنین موضوعی را سرمایه گذاری خطر پذیر می گویند و ما با این اقدام، سرمایه گذاری خطرپذیری کرده ایم. در فاز دوم که در ماه های آتی صورت می‌گیرد، بحث طبقه بندی و یکپارچه نمودن این شرکت های فناوری است. ما در این گام باید کنسرسیوم ها و مجموعه های هدفمندی را شکل دهیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: این اقدامی که ما آغاز کرده ایم یک حرکت راهبردی است و دارای پشتوانه و مبتنی بر مطالعات و تجربه دهه های گذشته است. ما از میان بیش از ۲۰۰ شرکت سرمایه پذیر و دانش بنیان، در ۲۸ شرکت سرمایه گذاری کرده ایم. این سرمایه گذاری ها در حوزه های، آب،انرژی و اقتصاد چرخی، معادن کم عیار، تامین پایدار تجهیزات و قطعات و مواد مصرف و در نهایت توسعه محصولات صورت گرفته است. امید است با حمایت هایی که در این حوزه صورت خواهد گرفت، بتوانیم موفق شویم تا اتفاقات بزرگ و ارزشمندی در کشور رغم بخورد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها