|
کدخبر: 314003 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

نقش مهم هوشمندسازی در توسعه اقتصاد کشور / استفاده از قابلیت دانش بنیان در شرکت مس ایران

آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصادی دانش بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی انجام شد. این تفاهم نامه و سند همکاری، با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، عباس علی آبادی، وزیر صمت، یاسر طیب نیا، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه و همچنین امیر خرمی شاد، مدیرعامل شرکت مملی مس ایران، در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران متافو، منعقد شد.

صنعت و معدن نقش مهم هوشمندسازی در توسعه اقتصاد کشور / استفاده از قابلیت دانش بنیان در شرکت مس ایران

درحاشیه برگزاری نمایشگاه ایران متافو، آیین امضای تفاهم نامه ای توسط شرکت های مس ایران و فولاد مبارکه با معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری امضا شد که به گفته طرفین این تفاهم نامه، اقدام بسیار موثری برای اقتصاد کشور و همچنین کمک به این شرکت های بزرگ کشور است. در این مراسم، عباس علی آبادی، وزیر صمت، حضور داشت و امضای چنین تفاهم نامه ای را بسیار موثر دانست.

0U3A4045

 

استفاده از توانمندی های داخلی

امیر خرمی شاد، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، درحاشیه برگزاری آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصادی دانش بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی به گسترش نیوز گفت: ما در سال ۱۴۰۲ و در ۶ ماه اول سال، چیزی در حدود ۵هزار میلیارد تومان، قطعات و موادی بوده است که ساخت داخل بوده و از توانمدی های داخلی استفاده کرده ایم. با این اقدام، نیاز به کشورهای خارجی را تا حد امکان کاهش داده ایم.

وی گفت: بنای ما این است که برای هر خریدی که از خارج از کشور صورت می گیرد، یک پیوست ساخت داخل نیز داشته باشیم تا بتوانیم از ظرفیت های شرکت های داخلی در این موارد نیز استفاده کنیم. باتوجه به طرح های توسعه و همچنین تا آخر برنامه هفتم، بنا بر این خواهد بود که به ۶۰۰هزار تن کاتود مس دستیابی پیدا کنیم. این نکته را باید اضافه کرد که در زنجیره های پایین دستی مس، ورود جدی پیدا کرده ایم اما به دلیل آنکه هنوز چیزی قطعی نشده است، نمی‌توان به درستی درباره آن صحبت کرد. ما هرچه به سمت صنایع پایین دستی حرکت کنیم، ارزش افزوده ای که برای کشور ایجاد می کنیم، به مراتب پایین تر خواهد بود.

خرمی شاد، درباره اهمیت امضای این تفاهم نامه مهم با شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: این تفاهم نامه از جهتی دارای اهمیت است که باعث خواهد شد، هزینه های شرکت ملی مس کاشته شود و همچنین ارزش افزوده ای که برای شرکت ملی مس دارد، بسیار قابل توجه خواهد بود. چنین امری را نمی توان یک انتخاب دانست، بلکه باید الزام دانست که شرکت ملی مس ایران، برای بحث هوشمندسازی، عملیات و برنامه های خود را اجرایی کند.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در ارتباط با بحث هوشمندسازی گفت: مسیر هوشمندسازی پایان ندارد و نمی توان برای آن حد و مرز مشخص کرد. در کشور ما و در بخش معدن عقب ماندگی قابل توجهی وجود دارد. ما ابتدا باید در بحث هوشمندسازی، محدودیت ها و نیازهای خودمان را بشناسیم و بر اساس این اهداف، برنامه ریزی کرده و اهداف خود را عملیاتی کنیم. نیازی نیست که تمام موضوعات معدن به سمت هوشمندسازی پیش رود و فقط قسمت هایی که برای کشور دارای اهمیت است، هوشمندسازی شود کفایت خواهد کرد.

مس-ایران

 

عملیات معدن کاری مس با سایر معادن قابل مقایسه نیست

وی افزود: عملیات معدن کاری ما در حوزه مس، چیزی حدود ۳۰۰میلیون تن در سال است و تقریبا حدود ۲۵ درصد از عملیات معدن کاری در کشور، در حوزه مس انجام می‌شود. عملیات معدن کاری در حوزه مس با سایر معادن، قابل مقایسه نخواهد بود. باتوجه به طرح های توسعه ای که در شرکت صنایع مس ایران تعریف شده است، این حجم از عملیات خاکی به بیش از ۷۰۰ میلیون تن در سال خواهد رسید. اجرای چنین عملیات وسیعی، نیازمند دستگاه های بزرگ و بی شمار است و چنین موضوعی جز به روش هوشمندسازی میسر نخواهد بود.

خرمی شاد ادامه داد: ما در شرکت ملی صنایع مس ایران، بزرگترین ناوگان حفاری کشور را در اختیار داریم. با این تفاهم نامه ای که امضا خواهد شد، از قابلیت های شرکت های دانش بنیان در این حوزه استفاده خواهیم کرد و توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان خواهیم داشت. این نکته را باید اضافه کرد که در سال آینده از اولین دانتراک خودران در کشور، رونمایی خواهیم کرد. چنین اقدامی را می توان کار بسیار بزرگی دانست که در کاهش هزینه ها بسیار موثر خواهد بود.

وی افزود: بحث نیروی انسانی در معادن بسیار دارای اهمیت است. با وجود هوشمندسازی و حرکت دنیا به مسیر دیجیتالی شدن، کار انسان به ماشین های هوشمند داده خواهد شد و با این اتفاق بسیاری از مشاغل سنتی از دست خواهند رفت. در ازای چنین اتفاقی، ما نیاز به تربیت نیروی ماهر خواهیم داشت که شرکت ملی مس ایران، نسبت به این موضوع توجه خاصی هواهد داشت و سرمایه گذاری هایی را خواهد کرد که از منظر انسانی و نیروی انسانی، بحث هوشمندسازی دنبال شود.

خرمی شاد در پایان گفت: ما در برنامه های شرکت ملی مس، در صورت عقد قرارداد با شرکت های خارجی بابت خرید قطعات و ماشین آلات، قطعا یک پیوست ساخت داخل خواهیم داشت و از شرکت هایی که توانایی لازم را در این حوزه دارند، استفاده خواهیم کرد. ما از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان استفاده لازم را خواهیم کرد. امید است تا این حرکت به سمت موفقیت با کمک شرکت های دانش بنیان سرعت بالایی بگیرد و بتوانیم در بخش مس، سربلند باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها