|
کدخبر: 293382

انواع ورق رنگی + کاربردها و ویژگی های آن [معرفی ورق گالوانیزه رنگی]

صنعت و معدن انواع ورق رنگی + کاربردها و ویژگی های آن [معرفی ورق گالوانیزه رنگی]

ورق رنگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ دسته بندی های تعریف شده در این محصول بر چه اساسی است؟ ویژگی ورق های رنگی در انواع مختلف چیست؟ در ادامه این محتوا به بیان پاسخ هایی برای این سوالات خواهیم پرداخت. برای آشنایی با انواع ورق رنگی، ویژگی ها و کاربردهای این محصول و همچنین آشنایی با برندهای برتر داخلی آن، مانند ورق رنگی فولاد مبارکه در ادامه با ما همراه باشید.

ورق رنگی چیست؟

در بازار آهن آلات منظور از ورق های رنگی، ورق های گالوانیزه شده ای است که با استفاده از انواع پوشش های رنگی گوناگون، رنگ آمیزی شده و با رنگ های مختلف در بازار عرضه می شوند. برخی از انواع این محصول، مانند ورق شیروانی رنگی، در شکل های مختلفی فرم دهی شده و به منظور استفاده در اجرای نماهای خارجی، پوشش های سقفی و دیگر کاربردهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت ورق رنگی متاثر از نوع این محصولات نیز می باشد، به همین جهت در ادامه این مطلب هر یک از دسته بندی ها را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

انواع ورق گالوانیزه رنگی

ورق های رنگی در یک دسته بندی عمده به دو دسته ساده و فرم دهی شده (ورق شیروانی رنگی) تقسیم بندی می شوند. ورق های رنگی معمولی، همان ورق های گالوانیزه در ضخامت های مختلف هستند که پوشش های رنگی متنوعی دریافت کرده و به صورت رول دسته بندی شده اند. این دسته از انواع ورق رنگی، علاوه بر استفاده در صنایع و مشاغل گوناگون، پایه تولید دسته دیگر، یعنی ورق های رنگی فرم دهی شده نیز قرار می گیرند.

دسته دوم ورق های رنگی فرم دهی شده ای هستند، که با استفاده از فرایند فرم دهی بر روی ورق های رنگی معمولی، تولید می شوند. این دسته از این نوع ورق ها که با نام ورق های رنگی شیروانی نیز شناخته می شوند، با توجه به شکل ظاهری و فرم دریافتی نام گذاری شده و در انواع مختلف طبقه بندی می شوند. در ادامه به برخی از طرح های ورق شیروانی اشاره خواهیم داشت.

ورق1

ورق رنگی شیروانی

ورق کرکره رنگی: ورق طرح کرکره ای یا همان ورق سینوسی، نوعی از ورق های شیروانی است، که برای محوطه سازی و ساخت پوشش های سقفی شیروانی استفاده می شود. فرم این ورق ها در نمای عرضی دارای الگویی شبیه به موج های سینوسی می باشد که در نام گذاری این محصولات به آن توجه شده است.

ورق ذوزنقه رنگی: این نوع از ورق های شیروانی، در نمای عرضی دارای طرح ذوزنقه ای است. بیشترین کاربرد این ورق ها در تولید سقف های شیروانی، حصار دور زمین و ساخت پارتیشن در فضاهای صنعتی می باشد. این محصول در ضخامت های 0.4 تا 0.6 میلیمتری تولید و عرضه می شوند.

ورق شادولاین رنگی: این محصول دسته ای دیگر از انواع ورق های رنگی شیروانی است که عموما در سقف های شیروانی مشاهده می شوند. استفاده از ورق های شادولاین در محوطه سازی و حصار کشی، از کاربردهای دیگر این محصول می باشند. این محصولات مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی آسیب زا، مانند دمای بالا، ضربه، سایش و زنگ زدگی دارند.

 

ورق طرح سفال رنگی: این نوع از ورق های شیروانی، دارای ظاهری خاص و زیبا بوده و برای تولید آن نیاز به دستگاه های فرم دهی پیچیده تری است. این عامل موجب بالاتر بودن قیمت ورق رنگی طرح سفال نیز شده است. ورق های رنگی سفالی دارای سه طرح پالرمو، پرچین و ژنوا هستند.

ویژگی های ورق رنگی

مهمترین ویژگی عمومی در بین تمامی انواع ورق رنگی، مقاومت آنها در برابر زنگ زدگی، پوسیدگی و خوردگی می باشد. موارد زیر برخی از ویژگی های این محصول پرکاربرد می باشند.

  • وزن پایین
  • انعطاف و شکل پذیری
  • اندازه و ضخامت های متنوع
  • مقاومت در برابر تابش خورشید
  • مقاومت در برابر حرارت و دمای بالا
  • مقاومت در برابر سایش، خوردگی و اکسیداسیون

تولید کننده و عرضه کننده ورق رنگی در ایران

برخی از شرکت های تولید کننده و عرضه کننده این محصول عبارتند از:

فولاد مبارکه اصفهان ورق های رنگی برای اولین بار در ایران در دهه 1350 شمسی توسط کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تولید شدند که شرکت فولاد تجارت مهام با نام تجاری آهن مهام عرضه کننده بدون واسطه آن می باشد. با توسعه صنعت فولاد در کشور، رفته رفته شرکت های مختلفی به عرصه تولید انواع ورق رنگی وارد شدند.

مجتمع فولاد گیلان از دیگر تولید کنندگان این نوع ورق گالوانیزه در کشور ما می باشد. این کارخانه در سال 1382 تاسیس شده و به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع ورق فولادی از جمله ورق گالوانیزه رنگی فعالیت دارد.

کارخانه فولاد بهمن از دیگر مراکزی است که در کشور ما به تولید ورق های رنگی پرداخته است. تولید و فرمینگ ورق های رنگی در طرح های گوناگون از جمله فعالیت های این مجموعه صنعتی می باشد. انواع ورق های رنگی در این مجموعه به دو گروه محصولات پایه (ورق های رنگی معمولی) و محصولات نهایی (ورق های فرم دهی شده) تقسیم بندی می شوند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان داخلی ورق گالوانیزه رنگی در کشور، کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان می باشد. این کارخانه نیز به تولید انواع ورق های رنگی رول در رنگ های مختلف و ورق های رنگی شیروانی در طرح های گوناگون پرداخته است.

ورق2

 

کاربردهای ورق رنگی

با توجه به دسته بندی های عنوان شده برای ورق های رنگی، کاربردهایی که برای این محصولات تعریف می شوند، متفاوت می باشد. در ادامه به بیان برخی از مهمترین کاربردهای ورق رنگی می پردازیم.

پایه تولید ورق های شیروانی: ورق های رنگی به صورت رول در کارخانجات و کارگاه های مختلف برای تولید انواع ورق شیروانی فرم دهی شده و در شکل ها و اندازه های مختلف راهی بازار می شوند. در اصل می توان تولید ورق های شیروانی را به عنوان مهمترین کاربرد ورق های رنگی در نظر گرفت.

تولید لوازم خانگی: امروزه برای ساخت بدنه بسیاری از لوازم خانگی مانند یخچال، مایکروویو، لباسشویی، کولرهای آبی و … از انواع ورق های رنگی استفاده می شود. همچنین این محصولات در ساخت بدنه برای بسیاری از تجهیزات الکترونیکی مثل کامپیوترها کاربرد دارند. از دیگر کاربردهای ورق های رنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابینت سازی
  • ساخت مجاری تهویه هوا
  • پوشش سطوح داخلی ساختمان
  • پوشش های داخلی وسایل نقلیه
  • تولید پروفیل های درب و پنجره
  • ساخت تجهیزات تحصیلی و اداری

کاربردهای تعریف شده برای ورق های رنگی بسیار متعدد می باشد. به طوری که این محصولات در ساخت بسیاری از تولیدات و تجهیزات صنایع و مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند. به وسیله تماس با کارشناسان فولاد تجارت مهام در وب سایت آهن مهام میتوانید برای انتخاب و خرید انواع ورق گالوانیزه رنگی اقدام نمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها