|
کدخبر: 274612

آهن‌اسفنجی گران شد / علت چیست؟

کمبود عرضه نسبت به تقاضا و پیش‌بینی کاهش تولید آهن‌اسفنجی در کشور با شروع فصل گرما به رقابت قیمتی در رینگ این محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران منجر و فاصله قیمت میان هر کیلوگرم گندله و آهن‌اسفنجی را به ۵ هزار تومان رساند.

صنعت و معدن  آهن‌اسفنجی گران شد / علت چیست؟

رینگ صنعتی بورس کالای ایران در روز یکشنبه ۲۷ شهریور با استقبال بسیار خوبی از سوی خریداران مواجه شد به نحوی که ۶۷ درصد عرضه‌های گندله، ۱۰۰ درصد عرضه‌های آهن اسفنجی و ۵۵.۵ درصد عرضه کنسانتره آهن در این روز مورد معامله قرار گرفت.

مازاد عرضه مانع رقابت قیمتی در بازار کنسانتره و گندله شد

سنگ‌آهنی‌ها در روز یکشنبه ۲۷ شهریور برابر ۷۷۰ هزار تن گندله در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه کردند که برای این محصول تقاضایی برابر ۶۱۶ هزار تن در این بازار به ثبت رسید و در نهایت نیز ۵۱۶ هزار تن گندله از این رینگ با میانگین قیمت ۲ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. از آنجاییکه میزان تقاضا نسبت به عرضه کمتر بود، اغلب معاملات گندله در قیمت پایه انجام شد.

میزان تولید گندله در کشور ظرف ماه‌های اخیر فراتر از تقاضا بوده و این موضوع باعث شده تا تولایدکنندگان این محصول با دپوی محصول مواجه شوند. این موضوع مانع از رشد بهای این محصول در بازار داخل ظرف ماه‌های اخیر شده است.

تولیدکنندگان کنسانتره آهن نیز در روز یکشنبه ۲۷ شهریور برابر  ۳۱۵ هزار تن محصول در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه کردند که برای آن تقاضایی برابر ۴۱۵ هزار تن در بازار به ثبت رسید و در نهایت نیز ۱۷۵ هزار تن محصول مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب از کل عرضه کنسانتره برابر ۵۵.۵ درصد با میانگین نرخ ۲هزار و ۳۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رفت. برتری عرضه نسبت به تقاضا در این بازار منجر به آن شد که اغلب معاملات با قیمت پایه منعقد شود.

رقابت ۳ تا ۱۷ درصدی برای آهن اسفنجی

برخلاف رینگ کنسانتره و گندله، بازار آهن‌اسفنجی در روز یکشنبه ۲۷ شهریور پر رونق بود و همین موضوع باعث شد تا متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌های آهن اسفنجی دست به رقابت قیمتی تا ۱۷ درصدی نیز بزنند. ظرف روز یکشنبه ۲۷ شهریور بالغ بر ۱۴۰ هزار تن آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی برابر ۳۶۶ هزار تن در باار به ثبت رسید و در نهایت نیز به فروش ۱۴۰ هزار تن آهن اسفنجی با میانگین قیمت ۷ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم منجر شد.

به این ترتیب فاصله قیمت میان هر کیلوگرم آهن اسفنجی و گندله به‌عنوان ۲ محصول متوالی در زنجیره آهن و فولاد به ۵ هزار تومان رسید که رقمی بسیار فراتر از تفاوت هزینه تولید میان این دو محصول است.

پیش‌بینی کمبود آهن اسفنجی در کشور ظرف ماه‌های پیش‌رو و با شروع فصل سرد به دلیل کمبود گاز طبیعی از مهم‌ترین دلایل رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه‌های آهن‌اسفنجی بود.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها