|
کدخبر: 249794

سهم صنعت در اقتصاد مازندران چقدر است؟

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت که سهم صنعت در اقتصاد ا ستان از حدود ۱۲ درصد سال ۹۸ در حال حاضر با افزایش چهار درصدی به ۱۶ درصد رسیده است.

حسینقلی قوانلو روز دوشنبه در هشتمین همایش تجلیل از واحدهای برتر حامی حقوق مصرف‌کنندگان مازندران در ساری افزایش سهم صنعت را نشانگر ظرفیت توسعه این بخش در مازندران دانست و توضیح داد : در حالی که به خاطر وجود اراضی حاصلخیز و آب فراوان محور توسعه اقتصادی مازندران کشاورزی است ، سهم آن در اقتصاد استان تنها ۱۹ درصد است ، ولی در مقابل با این که مازندران استان صنعتی نیست ولی سهم این بخش در اقتصاد در حال برابر شدن با کشاورزی است.

وی نقش صنعتگران را در توسعه مازندران بسیار برجسته توصیف کرد و گفت : سهم صنعت در اقتصاد مازندران در حال نزدیک شدن به میانگین کشور است چرا که طبق آخرین ارزیابی های رسمی سهم صنعت در اقتصاد کشور ۱۷ درصد اعلام شده است و با این مبنا مازندران تنها یک درصد با متوسط آمار کشوری فاصله دارد که به طور حتم با افزایش حمایت از تولیدکنندگان و احیای واحدهای صنعتی راکد، سهم استان همچنان قابل افزایش است.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران یکی از راهبردهای اساسی برای توسعه صنعت را بازگرداندن واحدهای صنعتی راکد به چرخه تولید برشمرد و اظهار داشت : از ابتدای فروردین تاکنون ۶۴ بنگاه اقتصادی راکد با رفع مشکل کمبود نقدینگی، بیمه‌ای و مالیاتی و همچنین نوسازی ماشین آلات خط تولید و تامین مواد اولیه به چرخه تولید بازگشته است.

وی از اعطای سه هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در ۲ سال گذشته به واحدهای صنتی استان خبر داد و افزود: نتیجه پرداخت این میزان نقدینگی ایجاد اشتغال برای یک‌هزار و ۵۰۰ نفر بوده است.

صادرات ۸۷۰ هزار تن کالای غیرنفتی

رییس سازمان صنعت مازندران همچنین یکی از راه های رونق تولید صنعتی در استان را  صادرات محور کردن آن بر شمرد و گفت که از ابتدای فروردین تا ۱۵ اسفند امسال بیش از ۸۷۰ هزار تن کالای غیرنفتی از مازندران صادر شد که این میزان می تواند با توجه به دسترسی استان به بازارهای منطقه بویژه کشورهای حاشیه شمالی دریای خزر افزایش یابد.

وی از فرآورده‌های لبنی، سیمان، مواد معدنی، مواد پلاستیکی، چوب و اشیای چوبی، فلزات معمولی و مصنوعات، اجزا و قطعات خودرو، فرآورده‌های گوشتی، گل و گیاه، کیوی، مرکبات و آب میوه و پوره به عنوان مهم ترین کالاهای غیرنفتی صادر شده از مازندران به خارج از کشور یاد کرد.

قوانلو بیشترین میزان صادرات کالا استان از لحاظ وزن را با ۵۰۰ هزار تن مربوط به سیمان و ارزشمندترین کالای صادر شده را هم با بیش از ۷۵ میلیون دلار مربوط به فراورده‌های نفتی اعلام کرد.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان کالاهای صادراتی از مازندران به روسیه با ۲۸۰ هزار تن کالا و به ارزش ۴۸ میلیون دلار بود و پس از آن هم قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس قرار دارند.

طبق این گزارش،  در این آیین از متصدیان ۲۱ واحد صنعتی مازندران به عنوان واحدهای برگزیده حامی حقوق مصرف کنندگان تجلیل شد. از این تعداد واحد برگزیده، پنج شرکت عنوان تندیس طلایی و مابقی واحدها هم گواهی نامه حامی حقوق مصرف کنندگان را کسب کردند.

مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد.

حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند. بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.

مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها