|
کدخبر: 249196

بلغارستان در صف مبادلات تجاری با ایران

سفیر جمهوری بلغارستان در ایران، آمادگی کشورش را برای تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و افزایش سطح ارتباطات و مبادلات تجاری با ایران اعلام کرد.

«نیکولینا کونوا» در نشست با معاون وزیر صمت با اشاره به ۱۲۵ سال روابط دوجانبه بین دو کشور افزود: ظرفیت‌های اقتصادی زیادی میان دو کشور وجود دارد که استفاده نشده است و این شانس بزرگی برای آژانس صنایع کوچک و متوسط بلغارستان است که با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همکاری کند.

وی با بیان این‌که پاندمی کرونا تأثیرات نامطلوبی بر توسعه روابط بین کشورها گذاشته است، خاطرنشان‌کرد: به دلیل شیوع کرونا، حجم مبادلات تجاری بلغارستان با ایران کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار بوده که امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های بالای دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و همکاری دو سازمان، سطح تبادلات طرفین در سال جدید دست‌کم به بیش از ۱۱۰ میلیون دلار ارتقاء یابد.

سفیر جمهوری بلغارستان در ایران با تأکید بر این‌که شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور باید بیش از پیش با یکدیگر گفت‌وگو و ارتباط مستقیم داشته باشند، اضافه‌کرد: در تفاهم ‌نامه جدید که با آگاهی بیشتر و شناسایی ظرفیت‌های دو کشور تدوین می‌شود، دو سازمان متناظر، نقش مهمی را در ایجاد و توسعه این ارتباطات اقتصادی ایفا خواهند کرد.

کونوا ادامه‌ داد: با شناسایی زمینه‌های فعالیت بنگاه‌های اقتصادی دو کشور، روند تفاهم و همکاری سریع‌تر انجام می‌شود و سفارت بلغارستان نیز این آمادگی را دارد که زمینه برگزاری نشست‌ها و گفت‌وگوهای آینده میان دو کشور را برای دستیابی به نتیجه مطلوب فراهم کند.

وی با اشاره به تمدن غنی و اشتراکات فرهنگی و اقتصادی دو کشور، اظهار داشت: ما با قدرت در خدمت شما هستیم و امیدواریم با امضای برجام و رفع محدودیت‌های آن، شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور به تبادلات تجاری و اقتصادی اصولی‌تر و آسان‌تر دست یابند.

حمایت از صنایع کوچک و متوسط ایران و بلغارستان با محوریت بخش خصوصی

در این نشست، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر توسعه روابط میان ایران و بلغارستان و حمایت از صنایع کوچک و متوسط دو کشور با محوریت بخش خصوصی تأکید کرد.

علی رسولیان اظهار داشت: سطح مبادلات و ارتباطات تجاری میان دو کشور باید افزایش پیدا کند و زمینه‌های همکاری فراهم است.

وی به گستردگی و پراکندگی بیش از ۴۸ هزار بنگاه اقتصادی در ۸۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی، ۸۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، چهار منطقه ویژه اقتصادی و ۶ شهرک فناوری در ۳۱ استان کشور اشاره و تصریح‌کرد: سرمایه‌ گذاران بلغاری می‌توانند با شرایط مناسب سرمایه ‌گذاری خارجی، در شهرک‌های صنعتی ایران سرمایه ‌گذاری کنند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که در حوزه گیاهان دارویی، ایران از مواد اولیه فراوان برخوردار است، افزود: دو کشور می‌توانند در حوزه‌های متنوعی همچون لبنیات و صنایع وابسته، داروهای گیاهی، قطعات خودرو و افزایش سطح فناوری‌ها، همکاری‌های دوجانبه خوبی داشته باشند.

رسولیان به تجربه همکاری با کشورهایی چون آلمان، کره جنوبی و چین در حوزه مبادله فناوری در SMEها نیز اشاره و اضافه‌کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در راستای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط به منظور شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، اعزام هیأت‌های صنعتی و تجاری به کشورهای پیشرفته و به‌روزرسانی و دانش بنیان کردن شرکت‌ها تسهیلات مناسبی ارائه می‌کند.

وی همچنین با اشاره به سابقه یادداشت تفاهم همکاری با آژانس صنایع کوچک و متوسط بلغارستان ابراز امیدواری کرد در تدوین تفاهم ‌نامه‌ جدید میان دو سازمان که عملیاتی‌ تر و گسترده تر خواهد بود، همکاری‌ بنگاه‌های اقتصادی دو کشور توسعه یابد.

سفیر جمهوری بلغارستان، دومین مقام اروپایی پس از سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران است که در یک ماه گذشته برای گسترش مناسبات اقتصادی و همکاری‌ شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور، با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

 

منبع: روابط عمومی شهرک‌های صنعتی ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها