|
کدخبر: 244292

اختصاصی گسترش‌نیوز:

افتخار آفرینی فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه در نوزدهمین همایش تعالی سازمانی

نوزدهمین همایش تعالی سازمانی با حضور تنی چند از مدیران و مقامات دولتی و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ صنعتی برگزار شد.

صنعت و معدن افتخار آفرینی فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه در  نوزدهمین همایش تعالی سازمانی

نوزدهمین همایش تعالی سازمانی، با موضوع تعالی و نوآوری پایدار سازمانی، صبح امروز سه‌شنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۰ در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی با حضور کارشناسان، مدیران، صاحبان صنایع و اصحاب رسانه آغاز شد.

جایزه ملی تعالی سازمانی با پشتوانه ۱۸ سال تجربه موفق برگزاری در سال ۱۴۰۰ نوزدهمین دوره خود را تجربه می‌کند و مطابق روال هرسال تشویق شرکت‌های موفق در عرصه تعالی سازمانی و هدایت آنها به سوی اقدامات روز و سازنده را دنبال می‌کند.

لازم به ذکر است که این جایزه در سه سطح به متقاضیان حائزشرایط اعطا می‌شود و به منزله نوعی راهنما و قطب‌نما، سازمان‌ها را در دستیابی به تعالی کمک می‌کند. این جایزه در سطوح و گروه‌های اعطا می‌شود.

در سال ۱۴۰۰، یازده شرکت در سطح تندیس، ۳۰ شرکت در سطح تقدیرنامه تعالی و ۸ شرکت در سطح گواهی تعهد به تعالی، اقدام به ثبت‌نام جهت حضور در رقابت‌های جایزه ملی تعالی سازمانی کرده‌اند.

در این همایش حمیدرضا بابایی، مدیر مرکز تعالی سازمانی، ابولفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و قائم مقام شورای راهبری جایزه تعالی سازمانی، میرسامان پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صمت و صالحی ‌نیا مدیر عامل ایدور  و وجیه‌الله جعفری معاون وزیر صمت و رییس هیات‌‌عامل ایمیدرو و همچنین شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و زیر مجموعه های گل‌گهر و فولاد خوزستان حضور دارند.

نوآوری‌ها عمدتا از نوع تحول آفرین است

در ابتدای مراسم ابوالفضل کیانی بختیاری اظهار کرد: نوآوری انواع مختلفی شامل ساختاری، تدریجی، انفجاری و بنیان فکن دارد. نوآوری ساختاری بیشتر تغییر در ساختارها است و تغییرات عمده‌ای ایجاد نمی‌کند. نوآوری تدریجی معمولا در اثر تحقیق و توسعه است و به تدریج اتفاق می‌افتد.

کیانی

وی افزود: نوآوری انفجاری یا انقلابی، نوعی از نوآوری است که تغییرات بزرگی را به طور ناگهانی به وجود می‌آورد و تاثیرات بزرگی روی کسب و کارها به جا  می‌گذارد. نوآوری‌ها بنیان فکن هم نوعی از نوآوری است که برخی از کسب و کارها را از چرخه خارج و گروه دیگری را به چرخه بازار وارد می‌کنند. نوآوری‌های انفجاری و بنیان فکن هم به لحاظ تاثیر در بازار و تکنولوژی بالایی که دارند حائز اثرگذاری بالایی هستند.

قائم مقام شورای راهبری جایزه ملی تعالی سازمانی در ادامه گفت: در قرن ۱۹ و ۲۰ نوآوری‌های بزرگ رادیکالی داشتیم که پوسته و هسته بزرگی داشتند. در قرن ۲۱ اعتقاد بر این است که نوآوری از جنس انقلابی نخواهیم داشت و نوآوری‌ها عمدتا از نوع تحول‌آفرین هستند که مبتنی بر IT و بر دوش نوآوری های قبلی توسعه پیدا می‌کند. بنابراین نوآوری یک هسته کوچک و پوسته بسیار بزرگ دارد و تسخیر بازار را جستجو می‌کند.

وی افزود: اکنون اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه عصر وجود بزرگان در عرصه‌های مختلف مثل هنر و علم به پایان رسیده است؛ زیرا نوآوری انفجاری پیشتر رخ داده و سایر نوآوری‌ها بر پایه آنها شکل می‌گیرد. در نوآوری پایدار چه در جوامع کمتر توسعه یافته و چه در جوامع توسعه یافته هر فعالیتی که شرکت‌ها می‌خواهند انجام دهند، نباید از سقف محیط زیستی تجاوز کند.

کیانی بختیاری همچنین تصریح کرد: یکی از دلالیلی که سازمان‌ها باید به سمت نوآوری پایدار حرکت کنند این است که باعث حسن شهرت سازمان‌ها می‌شود و برند آنها را خوش نام می‌کند. این سازمان‌ها بر همین اساس می‌توانند در جذب استعدادهای برتر و مشتریان وفادارتر موفق باشند. از سوی دیگر چنین شرکتی مشکلات قانونی کمتری خواهد داشت زیرا جنس قوانین در آینده بر اساس مسائل زیست‌محیطی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرکت‌های بزرگ برای ورود به عرصه نوآوری پایدار باید به سمت افزایش کارایی مصرف انرژی و قابلیت بازیافت پیش بروند. در سال ۱۴۰۰ بر نوآوری در مدل EFQM تاکید شده است. نوآوری در این مدل تبدیل ایده به محصولات، خدمات، راهکارها، فرآیندها، سیستم‌ها ساختارهای سازمانی یا تعاملات اجتماعی جدید و موجود است. روح حاکم بر این مدل رفتن به سمت توجه و مراقبت از اکوسیستم و رساندن تاثیرات منفی زیست محیطی به حداقل است.

ماموریت‌های بزرگ در مرکز تعالی سازمانی

در ادامه حمیدرضا بابایی، مدیر مرکز تعالی سازمانی اظهار کرد: ارزیابی‌ها در این دوره از همایش تعالی سازمانی به صورت مجازی صورت گرفت اما امیدواریم سال آینده بتوانیم به صورت حضوری ارزیابی‌ها را انجام دهیم.

وی افزود: آموزش و تبادل تجربیات، اجرای پروژه‌های توسعه تعالی سازمانی و اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی از جمله ماموریت‌های این مرکز است. در این راستا مرکز تعالی سازمانی خدمات ارزیابی، اعتباردهی، آموزش و تبادل تجربیات را انجام می‌دهد.

مدیر مرکز تعالی سازمانی اظهار کرد: جایزه ملی در بخش‌های ساخت و تولید، خدمات، سلامت و آموزش برگزار می‌شود و شامل ۳ سطح زرین، سیمین، بلورین و تقدیرنامه برای تعالی و همچنین گواهی تعهد است.

وی در ادامه کرد: مراحل ارزیابی در جایزه ملی تعالی شامل مشخص شدن الگوی تعالی سازمانی، آموزش ارزیابی تعالی، خود ارزیابی داخلی، انجام ارزیابی دقیق توسط ارزیابان واجد شرایط و هدایت سازمان‌ها در امر تدوین برنامه‌های بهبود و ارتقا کارایی است.

درخشش فولاد مبارکه و هرمزگان

فولاد مبارکه در سال‌های ٩١، ٩٣ و ۹۸ موفق به کسب تندیس زرین تعالی سازمانی کشور شده است و فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۰ تندیس بلورین تعالی سازمانی را از آن خود کرد.

مبارکه

فولاد مبارکه از سال ۱۳۸۲ و از نخستین دوره این همایش در این فرآیند شرکت کرده و  به عنوان اولین شرکت و پس از ۱۰ دوره حضور متوالی در سال ۱۳۹۱ تندیس زرین این جایزه را دریافت و پس از آن در سال‌های ۹۳ و ۹۸ موفق به کسب این عنوان شود. در میان شرکت‌های ایرانی تنها شرکت فولاد خوزستان در سال ۹۷ موفق شده تندیس زرین جایزه تعالی سازمانی را دریافت کند.

جایزه-تعالی۳

در سال ۱۴۰۰ نیز با حضور یک تیم ۷ نفره از ارزیابان جایزه (به مدت ۶ روز) ارزیابی انجام شد و کلیه رویکردهای سازمان مبتنی بر مدل تعالی سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت فولاد مبارکه موفق شد برای چهارمین بار، تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را دریافت کند. همچنین شرکت های فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۰  و فولاد امیرکبیر کاشان در سال ۱۳۹۹ موفق به کسب تندیس بلورین تعالی سازمانی شده‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها