|
کدخبر: 241736

۵ دلیل آینده‌ دار بودن سرمایه‌ گذاری در مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: تامین مالی طرح پیشگامان پیشرفت ایران بدون نگاه به خارج از مرزها و از محل سود انباشته شرکت‌ها و کمک سهامداران انجام می‌شود.

صنعت و معدن ۵ دلیل آینده‌ دار بودن سرمایه‌ گذاری در مس

«اردشیر سعدمحمدی» با اشاره به «طرح پیشگامان پیشرفت ایران» با تعریف ۴۸ پروژه بزرگ در صنایع نفت، صنعت و معدن با استفاده از منابع شرکت‌های بزرگ صنعتی، افزود: هفت طرح از مجموع ۴۸ طرح یاد شده مربوط به شرکت ملی صنایع مس ایران است که با سرمایه‌گذاری معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری انجام می‌شود.

وی بیان‌داشت: با توجه به افزایش تولید حادث شده در سال ۱۴۰۰ و افزایش سوددهی شرکت، تامین مالی این هفت طرح از سوی همین مجموعه انجام شده است که نشان می‌دهد برای تامین منابع مالی نیاز به خارج از مرزها نداریم.

سعدمحمدی خاطرنشان‌کرد: اجرای این طرح ها از محل سود انباشته شرکت و کمک سهامداران انجام شده و هیچ مشکلی از نظر تامین مالی نخواهیم داشت.

وی گفت: طرح‌هایی که در شرکت ملی صنایع مس ایران تعهد شده، همگی در راستای توسعه همین مجموعه است که نشان‌دهنده یک اتفاق فنی و بسیار حرفه‌ای در مسیر توسعه است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه‌داد: با توجه به کیفیت مس ایران که به «۹/۵» معروف است و می‌توانیم عیار مس را تا  ۹۹.۹۹ داشته باشیم که در صنایع های‌تک و نانو مورد استفاده قرار می‌گیرد، تقاضای بین‌المللی برای استفاده از این محصول کشور وجود خواهد داشت.

وی در ادامه به پنج دلیل اصلی استراتژیک بودن مس در آینده جهان و موفق بودن سرمایه‌گذاری در آن اشاره کرد و گفت: اکنون انرژی برق ۲۱ درصد از مصارف انرژی در جهان را تشکیل می‌دهد، این سهم در سال ۲۰۵۰ به ۵۱ درصد افزایش خواهد یافت و مهمترین عنصر در این استراتژی، مس است.

سعدمحمدی بیان‌داشت: ‌تا ۱۰ سال آینده دست‌کم ۳۵ درصد خودروهای جهان برقی خواهند شد، با توجه به مصرف متوسط چهار کیلوگرمی مس در خودروهای معمولی و ۸۹ کیلوگرمی مس در خودروهای برقی، یک تغییر تقاضا در برای مس در خودروها را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده شود و حتی با سرانه فعلی مصرف مس که ۳.۲ کیلوگرم است، در آن سال با یک تقاضای فزاینده برای مس ناشی از افزایش جمعیت روبه‌رو خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به روزند رو به افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان امروز اشاره کرد که با افزایش مصرف مس همراه خواهد بود.

وی همچنین سرمایه‌گذاری سالیانه چهار تریلیارد دلاری کشورهای جهان در زیرساخت‌ها شامل جاده‌ها، فرودگاه‌ها، ریل‌های راه‌آهن، انرژی برق و غیره را یادآور شد که همگی نیازمند عنصر مس است و تصریح‌کرد: به این پنج دلیل، مس یکی از عناصر استراتژیک آینده جهان خواهد بود که سرمایه‌گذاری روی آن منطقی و سودده است.

سعدمحمدی یادآور شد: ۹۸ درصد بنگاه‌های تولیدکننده مس در سال ۲۰۲۱ سود ده بودند، بنابراین دورنمای این عنصر کاملا اقتصادی و پُرمنفعت خواهد بود.

وی تصریح‌کرد: باید اجازه داد برنامه‌های دولت در این طرح شکل اجرایی به خود بگیرد و در مسیر خود حرکت کند تا ماحصل این تفکر و نگاه اقتصادی را شاهد باشیم.

به‌تازگی توسعه ۴۸ طرح صنعتی در کشور کلید خورد و دولت با طرح پیشگامان پیشرفت ایران قصد دارد با استفاده از منابع شرکت‌های بزرگ صنعتی، ۴۸ پروژه بزرگ در صنایع نفت، صنعت و معدن را اجرایی کند. وزیر صمت اعلام کرد که با اجرای این طرح‌ها رشد اقتصادی نصیب کشور خواهد شد.

در این طرح قرار است سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی (حدود ۱۹ میلیارد دلاری) برای توسعه صنایع کشور با استفاده از منابع کارخانه‌های سودده داخلی، اجرایی شود. در این راستا مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های مربوط به اجرای ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور توسط مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذار و مجری یکشنبه هفته گذشته در حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد.

۱۱ میلیارد دلار صادرات سالیانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالیانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم، از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر