|
کدخبر: 241286

افتتاح ۳/ ۱ میلیارد دلار طرح معدنی توسط ایمیدرو

وجیه‌الله جعفری با اشاره به وضعیت فروش شرکت‌های بورسی این سازمان گفت: شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی فعال ایمیدرو در بورس طی سال ۹۹ حدود ۱۶۳ هزار میلیارد تومان سود حاصل کردند. وی ادامه داد: در نیمه نخست امسال نیز این رقم ۱۲۸ هزار میلیارد تومان بود که ۵/ ۱ برابر ۶ ماه نخست سال ۹۹ است.

صنعت و معدن افتتاح ۳/ ۱ میلیارد دلار طرح معدنی توسط ایمیدرو

از ابتدای تاسیس ایمیدرو تاکنون، ۵/ ۲۳ میلیارد دلار توسط شرکت‌های تابعه و وابسته سرمایه‌گذاری شده و هم اکنون ۳/ ۱میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی آماده افتتاح است.رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان مطلب فوق افزود: ایمیدرو تا افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، در حوزه معدن و صنایع معدنی ۵/ ۱۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. از سال ۹۹ تاکنون طرح‌های مختلفی در حوزه زیرساختی، نفلین سینیت، طلا، فولاد و... به ارزش ۷/ ۴ میلیارد دلار آماده افتتاح شده که البته بخشی از آن، پارسال افتتاح شد.

ایمیدرو برای زیرساخت‌ها دست به کار شده

جعفری با اشاره به اینکه بخش معدن و صنایع معدنی در زنجیره‌های مختلف فولاد، مس و ... توسعه‌یافتگی خاص خود را دنبال کرده است، تصریح کرد: واقعیت این است که متناسب با این توسعه ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ها فراهم نشده‌اند. وی خاطر‌نشان کرد: به عنوان مثال برای برنامه ۵۵ میلیون تن فولاد که در حال حاضر، ۴۰میلیون تن ظرفیت‌سازی شده، زیرساخت‌هایی همچون برق، گاز، جاده و راه‌آهن نیاز داریم. برای این منظور خودمان ناچار به تامین زیرساخت‌ها با همکاری وزارتخانه‌های ذی‌ربط (نیرو، راه و شهرسازی و حتی نفت) شده‌ایم. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: در سال گذشته، بحث انتقال آب از خلیج‌فارس به شرکت‌های چادرملو و یزد در استان یزد عملیاتی شد. برای تامین واگن و لکوموتیو جهت ساخت و واردات اعلام آمادگی کردیم. این اقدامات بستر توسعه را فراهم خواهد کرد. وی افزود: ایمیدرو به عنوان بخشی از دولت، نقش بسترساز توسعه‌ای دارد و زمینه‌های توسعه را فراهم می‌کند. طی سال‌های گذشته از حدود ۲/ ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده از طریق شرکت‌های تابعه، ۵/ ۲ میلیارد دلار از طریق جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده است.

اطمینان خاطر به سرمایه‌گذار

جعفری با بیان اینکه ایمیدرو در حوزه اکتشاف با هدف اطمینان خاطر به سرمایه‌گذار بخش خصوصی وارد عمل شده است، گفت: به عنوان مثال، سرمایه‌گذار طرح طلای هیرد در استان خراسان جنوبی کاملا خصوصی است. از آنجا که ایمیدرو معدن طلا در این منطقه داشت با فراخوان انجام شده، سرمایه‌گذار جذب شد و بخش خصوصی کارخانه استحصال آن را احداث کرده است. وی ادامه داد: اکتشاف این منطقه در حال انجام است و پس از قطعی شدن، ظرفیت تولید شمش قابل افزایش خواهد بود. حضور ایمیدرو در بدو کار اکتشافی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی اطمینان خاطر می‌دهد تا در مناطق محروم اقدام کند. به محض ورود ما، شرکت‌های خصوصی دیگر دارای محدوده‌های معدنی، با اطمینان خاطر اقدام به احداث واحدهای فرآوری و تکمیل زنجیره کردند.

محدوده‌های جدید طی سه،چهار سال آینده

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه این سازمان در بخش اکتشاف، در ۳۰ استان حدود ۱۳۴ پهنه (۸۲ درصد از مساحت ۶۶۴ هزار کیلومترمربع) را انجام داده ا‌ست، گفت: بخشی از این میزان، سال گذشته به ما واگذار شده و در حال تکمیل هستیم. این اقدامات به اکتشاف معادن جدید ختم خواهد شد و تاکنون بخشی از این معادن همچون مس- طلای جانجا، هیرد، طلای بزمان و... حاصل شده است.

وی افزود: امیدواریم طی سه، چهارسال آینده، محدوده‌های جدید را به عنوان پتانسیل‌های قابل کار به مجموعه خصوصی معرفی کنیم و در مرحله‌ای که بخش‌خصوصی اعلام آمادگی کرد، آن را در اختیار بگذاریم. جعفری تصریح کرد: در حوزه طلا در دو منطقه کردستان و آذربایجان شرقی، دو شرکت خارجی (قزاقستانی و گرجستانی) مشغول فعالیتند.

منبع: دنیای معدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها