|
کدخبر: 240489

همه چیز درباره بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ ایران

در راستای تداوم رشد اقتصادی، ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور با اعتباری معادل ۱۷ میلیارد دلار در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان کشور اجرا خواهد شد.

صنعت و معدن همه چیز درباره بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ ایران

عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور با اعتباری معادل ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ ایران با حضور رئیس جمهور روز یکشنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز شد.

این پروژه‌های بزرگ صنعتی در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان کشور اجرا خواهند شد و اسناد و تفاهم‌نامه‌های مربوط توسط مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذار و مجری در حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور به امضاء رسید.

 ۴۲ پروژه از این ۴۸ پروژه، مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت با مجموع سرمایه گذاری حدود ۷.۸ میلیارد دلار‌ است که پاسخ مثبتی برای رفع نگرانی‌های مقام معظم رهبری در حوزه سرمایه گذاری خواهند بود.

اشتغال بیش از ۶۰ هزار نفر در ۱۱ استان

طبق پیگیری‌های انجام شده از مسولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت، با بهرداری از ۴۲ پروژه حوزه صنعت و معدن ۱۸ هزار و ۳۵۰ نفر اشتغال مستقیم به وجود خواهد آمد، همچنین بیش از ۴۳ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد شد و در مجموع اشتغال بیش از ۶۰ هزار نفری بوجود می آید.

پروژه‌های حوزه وزارت صمت در ۱۱ استان قرار دارند، این استان‌ها شامل کردستان، همدان، سمنان، فارس، اردبیل، اصفهان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان شرقی و یزد هستند.

۶ غول صنعتی و تولیدی کشور شامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» مسئولیت سرمایه‌گذاری در این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی را برعهده دارند که پنج شرکت تابعه (وابسته) ایمیدرو (وزارت صمت) و در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

این شرکت‌ها، همگی شرکت‌های بزرگ و برتر بورسی هستند که هم از توان فنی و هم از توان مالی لازم برخوردارند و این نوید را می‌دهد که پروژه‌ها در زمان برنامه ریزی شده و به موقع اجرایی شوند. از سوی دیگر تامین مالی این پروژه ها کاملا اندیشیده شده و بررسی شده است.

توازن در زنجیره‌ها و جایگزینی حلقه های مفقوده

همچنین توازن در زنجیره‌ها از نکات مهم دیگر اجرای این پروژه‌ها است، به این معنی که از سرمایه‌گذاری تکراری و اشباع جلوگیری شده و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت جایگزین کردن حلقه های مفقوده رفته است و این سرمایه گذاری‌ها ۲ تا ۳ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

۱۱ میلیارد دلار صادرات سالانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.

هر چند این پروژه‌ها در دوران راه اندازی، اشتغال و رشد اقتصادی به همراه خواهند داشت اما اصل کار زمانی است که به بهره برداری می‌رسد و وقتی راه اندازی شوند، جهش جدی را در رشد اقتصادی شاهد خواهیم بود.

تأمین منابع مالی طرح از طریق سود انباشته کارخانه‌ها

بر اساس این گزارش، منابع مالی این طرح از طریق سود انباشته کارخانه‌ها تأمین می‌شود. سود انباشته یکی از روش‌هایی است که به یک شرکت سرمایه‌گذاری کمک می‌کند تا بتواند به نحو مناسبی طرح‌ها و اهداف خود را پیش ببرد. اما شرکت‌های بورسی کشور ما غالباً سودهای انباشته را که بیش از حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند که از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست، زیرا این پول در بانک‌ها راکد می‌ماند اما شرکت‌ها در دنیا از سود انباشته خود در راستای توسعه شرکت متبوع خود، یا سرمایه‌گذاری‌های مولد دیگر استفاده می‌کنند، یعنی با آن پروژه جدید را رقم می‌زنند.

سرمایه‌گذاری کلان در دوران تحریم با هدایت نقدینگی به سمت تولید

حال دولت سیزدهم قصد دارد در راستای هدایت نقدینگی به سمت تولید از طریق این شرکت‌ها و سودهای انباشته و منابع آنها، سرمایه‌گذاری کلانی در دوران تحریم رقم بزند، پول‌هایی که در بانک‌ها مانده به زیان سهامداران است زیرا سود بانکی همیشه کمتر از نرخ رشد تورم است اما اگر این منابع به سمت تولید برود سود آن را اقتصاد کشور و سهامداران خواهند برد که اثرات این اقدام مهم، در سال‌های آینده در اقتصاد ایران نمایان‌تر می‌شود.

تضمین تداوم رشد اقتصادی در مناطق مختلف

این پروژه‌ها تداوم رشد اقتصادی را در مناطق مختلف تضمین می‌کنند. اما هدف دولت رسیدن به رشد ۸ درصد است که این ۸ درصد از محل تکمیل ظرفیت های خالی باید به وجود آید اما از سال ۱۴۰۳ به بعد باید سرمایه‌گذاری‌هایی داشته باشیم تا تداوم رشد اقتصادی و افزایش درآمد اتفاق بیفتد.

طبق پیگیری‌ها، رونمایی از این پروژه‌ها‌ گام اول خواهد بود، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت سیزدهم در ماه‌های آینده بسته‌های جدید را رونمایی خواهد کرد تا این سرمایه‌گذاری های بزرگ و با سبک جدید به ثبات و رشد اقتصادی کمک کند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها