|
کدخبر: 239938

سیمان باز هم گران می شود؟

قیمت سیمان طی یکی دوهفته اخیر ثباتی نسبی داشت و تغییر زیادی نداشت. قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا، ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، ۲۷ هزار و ۵۰ تومان و ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان است. قیمت سیمان در بازار آزاد بستگی به عواملی مانند شرکت ارائه دهنده، مقدار و نوع آن دارد.

همواره بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد. از قطعی برق و گاز واحد‌های تولیدی گرفته تا تأثیر گذاری افزایش نرخ دلار بر کالا.

بازار مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای علاوه بر خریداران واقعی خانه، مورد توجه سرمایه گذاران و دلالان بازار است. اما گرانی خانه بیش ازنرخ تورم شده و همین موضوع وضعیت این بازار را از حد هشدار گذرانده است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران درباره تحولات بازار مسکن در کشور و تهران حاکی است در بهار سال جاری، ۱۱ هزار و ۵۵ واحد مسکونی در پایتخت مجوز ساخت دریافت کرده اند که این میزان در مقایسه با فصل قبل – زمستان ۹۹- ۲/ ۱۷ درصد کاهش داشته است.

بازار مسکن در ۱۰ ماه نخست سال جاری تغییرات زیادی را تجربه کرد که بخشی از آن درون بخشی و بخشی نیز خارج از اختیار بخش مسکن بود.

گرانی فولاد

بررسی و کنترل عوامل تأثیر گذار بر قیمت نهایی محصولات مطالبه جدی تولید کنندگان است. برق و گاز دو انرژی مورد نیاز بخش تولید فولاد طی چند سال اخیردستخوش قطعی‌های بی برنامه شده که تولید کنندگان فولاد را به مرز ورشکستگی رسانده است. از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری نیز مزید بر علت شده که تمام این عوامل شرایط تولید و توزیع و به ویژه قیمت نهایی محصولی به نام تیرآهن در بازار را با مشکل جدی روبرو کرده است. همین عوامل قیمت تیرآهن را بالا برد. البته از طرفی در ماه‌های پایانی سال تقاضا برای خرید تیرآهن و میلگرد بیشتر شده است.

هرچند ساخت و ساز در رکود بسر می‌برد، اما سرمایه‌گذاران با توجه به وعده بهبود شرایط اقتصادی از سوی دولت، برای ساخت مسکن در سال آینده از حالا آهن و دیگر مصالح ساختمانی مورد نیاز خود را می‌خرند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هر کیلو میلگرد سایز ۱۴ ذوب آهن در بازار با ۹۱۴ تومان افزایش با قیمت ۱۶ هزار و ۱۶۴ تومان معامله شد. همچنین قیمت هر کیلو تیرآهن ۲۴ ذوب آهن با ۹۳ تومان افزایش به قیمت ۱۶ هزار و ۶۹۳ تومان رسید.

البته فروشندگان تیرآهن از عدم اطمینان به بازار آرام وبدون تنش در سال آینده ابراز نگرانی می‌کنند. همین موضوع مصداق قصاص قبل از جنایت را دارد. فروشندگان از ماه‌های آخر سال ۱۴۰۰ اقدام به افزایش زیر پوستی قیمت آهن در بازار کرده اند.

سیمان گران می‌شود؟

قیمت سیمان طی یکی دوهفته اخیر ثباتی نسبی داشت و تغییر زیادی نداشت. قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا، ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، ۲۷ هزار و ۵۰ تومان و ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان است. قیمت سیمان در بازار آزاد بستگی به عواملی مانند شرکت ارائه دهنده، مقدار و نوع آن دارد.

بررسی خبرنگار از بازار سیمان نشان می‌دهد؛ قیمت هر پاکت سیمان از ۳۷ هزار تومان تا ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود. این فاصله قیمت بدون نظارت در بازار سیمان هر روز بیشتر می‌شود. هرچند تولید کنندگان مدعی عدم افزایش قیمت سیمان در بورس شده اند، اما جو روانی قطع برق و احتمال کاهش تولید و در نهایت کمبود این محصول فرصتی برای توزیع کنندگان شده و قبل از هر تأملی بدنبال کسب سود زودهنگام از فروش سیمان‌های دپو شده خود دارند.

ساخت و ساز‌هایی بدون توجیه اقتصادی

در همین رابطه محمد علی پور شیرازی عضو هیات مدیره انجمن سازندگان زیربنایی کشور  گفت: افزایش قیمت نهاده‌های تولید مسکن، خانه را در سال جاری بیش از انتظار گران کرده است. روند صعود قیمت مصالح ساختمانی مانند آهن و سیمان در بازار وضعیت ساخت و ساز را به خواب برده چرا که تولید خانه با چنین قیمت‌هایی نه برای سازنده و نه مشتریان خانه، توجیه اقتصادی ندارد.

پور شیرازی گفت: التهاب و نوسان قیمت در بازار‌های موازی، اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است. بخش مسکن تأثیرات زیادی از این التهابات را تجربه کرده است تا جایی که امروز خرید و فروش مسکن در شهر‌های بزرگ به ویژه تهران در حالت رکود باقی ماند.

این کارشناس بخش مسکن ادامه داد: دلیل اصلی استمرار رکود در بازار به سیاست‌های اشتباه در تعیین قیمت نهاده‌های تولید بر می‌گردد. گرانی این محصولات مانع حضور سرمایه گذاران جهت ساخت و ساز در بازار مسکن شده است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان زیربنایی کشوردر پاسخ به این سوال که رشد قیمت نهاده‌های تولید مسکن در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۰ جاری چه تاثیری بر بازار مسکن گذاشته، گفت: ساخت و ساز و تولید مسکن زمان بر است. از این رو تأثیر افزایش نهاده‌های تولید مسکن با گذشت زمان تأثیرات مخربی بر قیمت مسکن می‌گذارد.

وی تصریح داشت: از سال ۹۸ اوج گیری قیمت نهاده‌های تولید تأثیرات خود را بر قیمت تولیدات ۱۳۹۹ گذاشت و همین رویه برای سال جاری نیز تکرار شده است.

پور شیرازی گفت: افزایش قیمت نهاده‌های تولید در سال جاری علاوه بر گرانی مسکن در سال جاری، خیز قیمت مسکن برای سال ۱۴۰۱ را در بر می‌گیرد که این موضوع نگرانی‌هایی را در راستای تشدید بحران در بازار مسکن را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس بازار مسکن تأکید داشت: چرا باید خانه‌ها با متری ۷۰ – ۸۰ میلیون در مناطق مختلف تهران معامله شود! دلیل این برهم ریختگی عدم ثبات قیمت در مصالح ساختمانی است. هرچند قیمت زمین نیز تأثیر زیادی بر قیمت نهایی تولید هر متر خانه خواهد گذاشت.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان زیربنایی کشور گفت: اگر در رویه تأمین نهاده‌های تولید مسکن تغییری ایجاد نشود پیش بینی خوبی برای بازار مسکن نمی‌توان داشت.

وی ادامه داد: شاید مردم بتوانند از برخی هزینه‌های لازم خود آن هم به اجبار بکاهند، اما بدون سرپناه نمی‌توانند زندگی کنند. در مقابل، سازندگان مسکن از برخی هزینه‌های اضافی در ساخت چشم پوشی می‌کنند و کمتر به سراغ تولید خانه‌های لوکس می‌روند، اما از ماهیت و ابزار‌های لازم ساخت و ساز نمی‌توانند چیزی را کم کنند.

پور شیرازی ادامه داد: افزایش قیمت تیرآهن، سیمان و سایر نهاده‌ها فرمان توقف ساخت و ساز را صادر کرده است و این موضوع تلنگر شدیدی به وضعیت اقتصاد کشور است.

منبع: اقتصاد 24

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها