|
کدخبر: 232614

نجات ۶۹ کارخانه از نابودی حتمی

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۹ واحد صنعتی مستقر در داخل و خارج از شهرکها و نواحی صنعتی این استان با شروع و رونق تولید به چرخه کار بازگشته و دوباره فعال شده‌اند.

ابراهیم ناصری افزود: بر اساس آخرین پایش انجام شده با همکاری شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی هم‌اینک ۵۶۶ واحد صنعتی مستقر در نقاط مختلف این استان از چرخه تولید خارج شده و فعال نیستند.

وی ادامه داد: پایش واحدهای صنعتی تعطیل در خراسان رضوی برای عارضه‌یابی آنها "کمبود نقدینگی یا سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین‌آلات، اختلاف بین شرکای سهامدار و مشکلات مدیریتی" را به ترتیب اهمیت و تاثیر، عمده‌ترین مشکلات این واحدهای نشان داده است.

معاون سازمان صمت خراسان رضوی گفت: ارزیابیهای تخصصی همچنین مشخص کرده ادامه فعالیت برخی از این واحدها فاقد توجیه اقتصادی می‌باشد لذا برای فعالسازی مجدد آنها اقدامی صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه افزود: صاحبان سرمایه از بخش خصوصی امسال به میزان ۳۴ هزار میلیارد ریال در حوزه صنعت خراسان رضوی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

ناصری - صمت خراسان رضوی

ناصری ادامه داد: ۴۰۲ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی ظرف ۹ ماه گذشته امسال برای جذب این میزان سرمایه‌ بخش خصوصی در خراسان رضوی صادر شده است.

وی گفت: سرمایه‌گذاری ۳۴ هزار میلیارد ریالی امسال بخش خصوصی در حوزه صنعت خراسان رضوی زمینه اشتغال مستقیم را برای شش هزار و ۴۶۹ نفر ایجاد کرده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی پروانه‌های بهره‌برداری صادره برای جذب این حجم سرمایه‌گذاری صنعتی را در استان، مربوط به گروههای کانی فلزی، محصولات غذایی و آشامیدنی، محصولات توتون و تنباکو، منسوجات و پوشاک، چرم، کیف و کفش، محصولات چوبی، محصولات کاغذی، محصولات چاپ و تکثیر، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، محصولات لاستیکی و پلاستیکی و همچنین محصولات کانی غیرفلزی برشمرد.

وی افزود: محل اجرای سرمایه‌گذاری ۳۴ هزار میلیارد ریالی امسال بخش خصوصی در حوزه صنعت خراسان رضوی در پروانه‌های صنعتی آنها شهرستانهای قوچان، کلات و چناران در شمال استان، مشهد، نیشابور و فریمان در مرکز خراسان رضوی، تربت‌جام، سرخس و تایباد واقع در شرق استان، سبزوار، کاشمر و خلیل‌آباد در غرب و جنوب غربی استان و تربت‌حیدریه و گناباد واقع در جنوب خراسان رضوی تعیین شده است.

شش هزار و ۵۰۸ واحد صنعتی با اشتغالزایی ۲۰۴ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۱۰۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در خراسان رضوی فعال هستند.

فعالیت ۴۹ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در این استان نیز با استقرار دو هزار و ۶۸۲ واحد صنعتی فعال در همین شهرکها و نواحی برای ۷۷ هزار و ۲۱۸ نفر شغل ایجاد کرده است.

۹۵ درصد سرمایه‌گذاری بخش تولید صنعتی در خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی است.

بیشترین حجم سرمایه‌گذاری صنعتی این استان به ترتیب متعلق به صنایع فلزی، صنایع غیرفلزی و معدنی، صنایع پتروشیمی و پلیمری است.

همچنین حدود چهار هزار طرح نیمه‌تمام صنعتی با ۷۸۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی وجود دارد که تکمیل و راه‌اندازی آنها ۱۳۷ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

سهم خراسان رضوی از کل ارزش افزوده در کشور بدون محاسبه نفت و گاز ۶،۶ درصد و با محاسبه آن کمتر از ۵،۵ درصد است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها