|
کدخبر: 225362

تفاوت میلگرد و آرماتور

صنعت و معدن تفاوت میلگرد و آرماتور

میلگرد از کلیدی­ترین مصالح در هر سازه بتنی است. این مقطع در استانداردهای مختلفی در کشورهای مختلف تولید می­شود. مهم­ترین کاربرد میلگرد در افزایش مقاومت کششی بتن است، زیرا مقاومت فشاری بتن بالا است ولی مقاومت کششی پایینی دارد و برای افزایش مقاومت کشش پایین از میلگرد در بتن استفاده می­شود.

به دلیل اهمت میلگرد د ر صنعت ساختمان و عمران انتخاب بهترین تأمین‌کننده در زمان خرید میلگرد و خرید انواع میلگرد با قیمت میلگرد مناسب همواره از سؤالاتی است که سرمایه­گذاران پروژه­های عمرانی و ساختمان­سازها با آن مواجه هستند. اگر میلگرد از کیفیت پایین برخوردار باشد و استانداردهای تولید میلگرد د آن رعایت نشده باشد قیمت میلگرد پایین آمده و استفاده از این میلگردها در ساختمان توصیه نمی­گردد زیرا میلگرد از مهم­ترین المان­ها برای مقاومت در برابر زلزله است و با نامرغوب بودن و غیراستاندارد بودن میلگرد ایمنی ساختمان کاهش‌یافته و جان افراد به مخاطره خواهد افتاد. در زمان خرید میلگرد لازم است از انواع میلگرد آشنایی لازم و کافی را داشته و از قیمت میلگرد به‌صورت آنلاین و روز اطلاع داشته باشیم. به‌منظور اطلاع از قیمت میلگرد می­توانیم از تأمین­کنندگان شناخته شده قیمت میلگرد را جویا شویم یا از طریق سایت‌های مختلف و پربازدید قیمت میلگرد به‌صورت آنلاین مطلع شویم یا از لینک زیر مشاهده کرد.

https: //www.tejarat-gram.com/price/rebar

در سازه و ساختمان گاهی به‌جای میلگرد از آرماتور استفاده می­شود و بالعکس. اما باید اذعان کرد که آرماتور در واقع سازه تغییر شکل یافته میلگرد است. به عبارتی هرگاه بر میلگرد تغییراتی رخ دهد و آماده قرارگیری در بتن گردد به آن آرماتور گویند. به‌منظور تهیه آرماتور میلگردها را به اشکال مختلفی به هم‌جوش می­دهند و سازه­ای اسکلت مانند تولید می­کنند که به آن آرماتور می­گویند. در واقع آرماتور تغییر یافته­ای از شکل میلگرد است. در فرهنگ لغات به میلگرد rabar و به آرماتور reinforcement rabar می­گویند.

می­توان گفت زمانی که ما از میلگردها در صفحات بتنی استفاده نکرده­ایم و آن­ها را به یکدیگر متصل نکرده­ایم به آن میلگرد گویند ولی وقتی میلگردها خم و برش زده می­شوند و طبق نقشه ­های ساختمانی در ابعاد مختلف با یکدیگر با سیم بسته می­شوند و بعد در بتن قرار می­گیرند به آن آرماتور گفته و در واقع آرماتور تغییر شکل یافته میلگرد است.

میلگردی که به‌صورت مصالح خام است و هیچ خم و برشی بر آن داده نشده نام میلگرد دارد ولی زمانی که آن را خم و برش داده و آماده قرارگیری در بتن می­کنند به آن آرماتور اطلاق می­شود.

آرماتور در بتن قرار گرفته و روی آن بتن ریخته می­شود؛ بنابراین بتن مسلح با استفاده از آرماتور تولید می­شود و بتنی چندبرابر مستحکم­تر و مقاوم­تر است. در زمان خرید میلگرد، از قیمت میلگرد برای انواع میلگرد می­توان اطلاعات به دست آورد و نمی­توانیم قیمت آرماتور را استعلام کنیم، زیرا آرماتور فراوری شده میلگرد است و با دانستن قیمت میلگرد در زمان خرید میلگرد می­توان از قیمت آرماتور نیز مطلع شد.

قیمت آرماتور از قیمت میلگرد تأثیر می­گیرد و با افزایش قیمت میلگرد قیمت آرماتور هم افزایش یافته و با کاش قیمت میلگرد قیمت آرماتور هم کاهش می­یابد. قیمت میلگرد نیز خود تحت‌تأثیر فاکتورهای زیادی چون قیمت فولاد و نرخ ارز است و نوسان این دو فاکتور تغییر زیادی بر قیمت میلگرد خواهد داشت.

در استفاده از آرماتور باید در نظر گرفت که استفاده از آرماتورهای با مقاومت بالا نسبت به آرماتورهای معمولی مزیت دارد. از مهم­ترین مزایا می­توان به کاهش تراکم آرماتور در اعضای تنی اشاره کرد. از مشکلات عمده اجرایی در اجرای ستون­های بتن‌آرمه انباشتگی و تراکم بالای آرماتورها است که استفاده از آرماتور با مقاومت بالا تا حدود زیادی این مشکل را مرتفع خواهد کرد. استفاده از آرماتورهای با مقاومت بالا سبب کاهش مقدار آرماتور مصرفی شده و بر قیمت نهایی سازه و ساختمان تأثیرگذار خواهد بود. آرماتورهای با مقاومت بالا راحت­تر در بین یکدیگر قرار خواهند گرفت. استفاده از آرماتورهای مقاومت بالا سبب افزایش مقاومت ساختمان و در نهایت ایمنی آن می­شود.

آرماتور با مقاومت بالا در واقع از میلگردهایی با مقاومت بالا استفاده می­کند. مهم­ترین تفاوت میان میلگرد معمولی و میلگرد با مقاومت بالا نمودار تنش کرنش است. هرچه مقاومت تسلیم میلگرد بالا رود ناحیه تسلیم آن­ها غیرقابل‌تشخیص گردیده و مقاومت میلگرد در نهایت بالاتر خواهد رفت. در کشورهای مختلفی نظیر آمریکا از آرماتورهایی با مقاومت بالا با مقاومت تسلیم ۱۲۰ و در ژاپن از آرماتورهای با مقاومت بالا با مقاومت تسلیم ۱۰۰ استفاده می­شود. استفاده از میلگردهای با مقاومت بالاتر و تولید آرماتورهای با مقاومت بالا سبب می­شود با افزایش قیمت میلگرد قیمت آرماتور افزایش و با کاهش قیمت میلگرد قیمت آرماتور کاهش یابد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها