|
کدخبر: 199754

شرایط استخدام در شرکت های بزرگ معدنی

نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمان درحالی شامگاه شنبه برگزار شد که شخص استاندار نحوه استخدام در شرکت‌های معدنی و صنعتی بزرگ را مورد اشاره قرار داد و خواستار جذب بیکاران تحصیلکرده جامعه به جای شاغلان سایر دستگاه‌ها در آنها شد.

صنعت و معدن شرایط استخدام در شرکت های بزرگ معدنی

علی زینی وند استاندار کرمان در این نشست گفت: مشاهده می شود فردی که اشتغال پایدار در دیگر شرکت ها یا دستگاه های اجرایی دارد به طور مثال هفت میلیون تومان حقوق می گیرد، در آگهی های استخدام شرکت های بزرگ معدنی و صنعتی ثبت نام می کند تا پس از استخدام مثلا بتواند حقوق ۱۵ میلیون تومانی بگیرد؛ درحالی که این سهمیه جذب باید به جوانان تحصیلکرده و بیکار جامعه اختصاص یابد.

وی افزود: باید فرآیند جذب و استخدام این شرکت ها به گونه ای باشد که حداقل یکی دو نفر از بیکاران هر خانواده که انسان های توانمند و تحصیلکرده دانشگاه های مطرح هم در آنها هستند بتوانند جذب و استخدام شوند.

استاندار کرمان مسئولان کارگره  اشتغال و سرمایه گذاری را موظف کرد مصوبه ای در این کارگروه در این زمینه بگذرانند و برای اجرای آن برنامه ریزی ها را انجام دهند تا با  تکیه بر نوع بیمه افراد متقاضی ورود به آزمون استخدام شرکت های بزرگ معدنی یا دیگر سازوکارها، به جای اشتغال مجدد افراد دارای شغل ثابت و پایدار، زمینه جذب بیکاران در این استخدام ها فراهم شود.

وی تاکید کرد که مدیران متولی استان پس از بررسی های همه جانبه، پیشنهادها و سازوکارهای این مهم را ارائه کنند.

استاندار کرمان با بیان اینکه فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان باید به روز رسانی شود گفت: بخشی از کارکنان دستگاه‌های اجرایی مختلف با وجود داشتن شغل برای استخدام به سمت شرکت های معدنی و صنعتی می روند که نیاز به تحلیل و تعیین چارچوبی برای استخدام وجود دارد.

تحقق تعهد اشتغال روند تصاعدی بگیرد

استاندار کرمان در ادامه با تاکید بر اینکه تعهد اشتغال دستگاه های اجرایی استان کرمان طی سال جاری افزون بر ۴۱ هزار فرصت شغلی و حدود ۴۲ هزار شغل است اظهارداشت: باتوجه به از دست رفتن برخی مشاغل به علت کرونا و مسائل اقتصادی امیدواریم امسال این آمار بیکاری کاهش یابد زیرا باوجود سازگاری با شرایط، اشتغال استان نسبت به قبل تثبیت شده است.

زینی وند گفت: با وجود این، نرخ بیکاری ما بالاست که باتوجه به ضعف در مشاغل بانوان، این آمار طبیعی است لذا باید به مشاغل خانگی و بانوان توجه بیشتری شود.

به گفته وی تحلیل انجام شده درباره فرایند اشتغال در استان که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان انجام شده راهنمایی برای دستگاه های اجرایی است که برای پرکردن خلاء گروه های شغلی و رسته ها می‌تواند کمک کننده باشد و این تحلیل باوجود راهکارها می‌تواند بسیاری از مسایل این حوزه استان را رفع کند.

استاندار کرمان تصریح کرد: با توجه به تعهد اشتغال دستگاه های اجرایی تا پایان شهریورماه امسال، از برنامه عقب هستیم که باید در نیمه دوم سال جاری به صورت تصاعدی، رصد و ثبت سامانه شود.

به گفته وی، بسیاری از شرکت های بزرگ ممکن است اشتغال خود را در سامانه ثبت نکرده باشند، ضمن اینکه بسیاری از واحدهای کوچک مقیاس در حال راه اندازی هستند که دستگاه ها باید آنها را شناسایی و ثبت سامانه کنند.

زینی وند بیان کرد: اجرای تعهد اشتغالزایی دستگاه های اجرایی استان کرمان باید روند تصاعدی بگیرد و به دستگاه های کم کار تذکر داده شود؛ این دستگاه ها در جلسات آینده نیز معرفی شوند.

تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان، کف توقع از شرکت های استان

زینی‌وند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه ایجاد ۱۲ هزار شغل خرد و خانگی با یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلاتی که از طریق شرکت های بزرگ معدنی و صنعتی استان تامین می شود عنوان کرد: از اتاق بازرگانی کرمان به عنوان متولی این برنامه اشتغال و حوزه اقتصادی استانداری به واسطه پیگیری برای تحقق ۱۲ هزار شغل خرد و خانگی به صورت ویژه قدردانی می شود که کاری بی نظیر در کشور است اما این عدد کف توقع ما از شرکت های بزرگ استان است.

وی افزود: به صورت کمی بایستی از ظرفیت گردش مالی شرکت ها استفاده بیشتری کنیم زیرا این شرکت ها با وجود صادرات و عرضه در بورس شرایط مالی خوبی دارند و تخصیص یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به مشاغل خرد و خانگی کف توقع ماست.

مهلت یک هفته ای دستگاه‌ها در جذب سهمیه اشتغال

نماینده عالی دولت در استان کرمان گفت: یک هفته زمان به دستگاه‌هایی که از سهمیه مشاغل خرد و خانگی خود استفاده نکردند داده و پس از آن سهمیه اشتغال آنان گرفته می‌شود.

وی بیان داشت: برای توسعه اشتغال از ظرفیت بسیج سازندگی و کمیته امداد امام خمینی(ره) استفاده شود، این دستگاه ها را نباید معطل کرد زیرا باوجود شبکه تسهیلگری که دارند می توانند بخشی عمده از این اعتبار را برای مشاغل خرد و خانگی جذب کنند.

زینی وند خاطرنشان کرد: در صورت تکمیل سهمیه باید به سمت افزایش طرفیت اعتبارات برویم.

استفاده از شبکه دهیاران و شوراها برای جذب سهمیه اشتغال روستایی

استاندار کرمان همچنین در ادامه با اشاره به ظرفیت دهیاران استان برای جذب سهمیه اشتغال گفت: دفتر روستایی استانداری با شبکه ای از دهیاران در دل روستاها از جمله ۲ هزار و ۲۴۵ دهیار در استان و هفت هزار و ۵۰۰ شورای شهر و روستا می توانند تسهیلگران شما باشند.

وی ابراز داشت: روستاها باید به شبکه تسهیلگری کمیته امداد، بسیج و شبکه اجتماعی بانک رسالت( متولی پرداخت این تسهیلات) متصل شوند و درصورت جذب اعتبار اشتغال و الزام بیشتر شرکت ها، مشاغل خرد و خانگی سال آینده به بالای ۲۰ هزار شغل برسد.

زینی وند افزود: شبکه توانمندسازی در اقشار مختلف همچون زنان بی سرپرست استان بازگشایی و کارگاه‌های مختلف راه اندازی شود زیرا این اقدام ضمن اشتغالزایی، از آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند که نیاز به شبکه آموزش و توانمندسازی دارد و اتصال به گروه های خیران می تواند این کار را تکمیل کند.

پرداخت تسهیلات به نواحی صنعتی کرمان

استاندار کرمان همچنین بیان داشت: در حوزه اشتغال پایدار روستایی برخی مغایرت های موجود رفع شود و می‌توان روستاها و نواحی صنعتی را به پرداخت تسهیلات سرمایه درگردش شرکت‌های بزرگ استان کرمان اضافه کرد.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تفاهم نامه جداگانه ایجاد ۱۸ هزار شغل در استان تعریف کرده و شبکه دهیاران و شوراها به این شبکه اضافه شوند که ظرفیت‌های اشتغالزایی در استان گسترده‌تر شود.

زینی وند ادامه داد: سهم کارگروه اشتغال بایستی بسرعت انجام و پرونده ها برای جذب تسهیلات تبصره ۱۸ آماده شود که به محض جاری شدن اعتبار به بانک ها متصل و امسال سهم جذب اعتبار استان کرمان افزایش یابد.

در این نشست فرآیند جذب اعتبارات اشتغالزایی استان و موانع پیش رو بررسی شد.

منبع: دنیای معدن

ارسال نظر