|
کدخبر: 198284

اصلاح سازه‌ریلی فولادخراسان در راستای کاهش استهلاک

در حالی که موضوع حمل‌ونقل همواره یکی از چالش‌های مهم صنعت فولاد کشور است که بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های تولید محصولات فولادی را به خود اختصاص داده شرکت «مجتمع فولاد خراسان» به‌عنوان بزرگترین قطب تولید فولاد شرق کشور، با بهره‌گیری بیش از ۲۷ کیلومتر خط آهن اختصاصی و به‌کارگیری زیرساخت‌های مناسب برای تخلیه و بارگیری مکانیزه ریلی، از ظرفیت‌های خوبی در زمینه حمل‌ونقل ریلی مواد اولیه و محصولات برخوردار است.

صنعت و معدن اصلاح سازه‌ریلی فولادخراسان در راستای کاهش استهلاک

پروژه اصلاح مسیر ریلی مجتمع و رفع کاستی های ایجاد شده در فرایند باسکول واگن ها، توسط کارکنان فنی و پیمانکاران داخلی فولاد خراسان، با موفقیت اجرا شد.

سرپرست حمل نقل ریلی شرکت در تشریح این خبر افزود: فولاد خراسان با بهره مندی از ۲۷ کیلومتر خط ریلی اختصاصی و ۲ دیزل مانوری، از امکان تخلیه مکانیزه مواد اولیه (کنسانتره و گندله) از طریق واگن برگردان و دو سکوی تخلیه برخوردار است. در سال گذشته، قریب به یک میلیون تن مواد اولیه و یا محصولات شرکت به واسطه بیش از ۱۳ هزار واگن، از این طریق ترابری شده است.

به گفته خورشید، اجرای این پروژه اصلاحی که یکی از برنامه های پیش بینی شده ی فولاد خراسان در تابستان امسال بود، با هدف رفع مشکلاتی از قبیل نشست نامتقارن خطوط راه آهن در «سطح آرامش»ِ قبل از باسکول دینامیک، که طی سال های گذشته ایجاد شده بود، اصلاح مسیر و جلوگیری از بروز سانحه در حین حرکت لکوموتیو و واگن ها در مسیر باسکول و همچنین رفع خطای باسکول دینامیک اجرا شد.

خورشید با بیان این که این مشکل باعث شده بود واگن های ورودی پس از مشاهده خطای باسکول، ناگزیر از برگشت به باسکول باشند که این امر، افزایش مانورها و استهلاک خطوط را در بر داشت، گفت: برای ایجاد کمترین مشکل در فرایند توزین واگن ها، برنامه ریزی جهت انجام تعمیرات در زمان کمترین ترافیک واگنها انجام شود. این درحالی بود که از طریق خطوط ریلی در سال ۹۹ تعداد ۱۱۵۸۶ واگن در حدود ۷۵۰ هزار تن مواد اولیه به فولاد خراسان وارد و در قالب ۲۰۱۲ واگن در حدود ۱۳۰ هزار تن محصولات از فولاد خراسان از طریق ریلی حمل شده بود.

محروقی سرپرست واحد تعمیرات ساختمان و ماشین آلات مجتمع نیز درباره پروژه اصلاح خط ریلی شرکت، گفت: جمع آوری ریل های نصب شده بر روی سازه بتنی، تخریب سازه بتنی، حفر ۵ حلقه چاه به منظور اجرای شمع اصطکاکی و همچنین آرماتور بندی و نصب شاخک فلزی روی تراورس بتنی جهت ثابت شدن تراورس داخل بتن، از مراحل اصلی این تعمیر بود که با عملیات بتن ریزی و سپس نصب ریل بر روی سازه و تنظیمات نهایی انجام شد.

رضا قربانی مدیر پشتیبانی فنی، انرژِی و سیالات با بیان این که عملیات تست و راه اندازی مجدد با موفقیت و در دوره زمانی مشخص شده بدون تاخیر انجام گرفت، افزود: از تمام همکارانی که در انجام این پروژه همکاری نمودند از جمله مدیر و همکاران واحد حراست و مدیر دفتر فنی و برنامه ریزی، همکاران واحد خدمات فنی و پشتیبانی، مدیریت و همکاران واحد اتوماسیون، پیمانکار نگهداری و تعمیرات خطوط راه آهن، واحدهای توزین، نقشه برداری و... بایستی تشکر و قدردانی نماییم.

 استفاده از حمل‌ونقل ریلی می‌تواند با کاهش هزینه‌های عملیاتی، سودآوری و توان صادراتی شرکت‌های فولادی را افزایش دهد.

گفتنی است نزدیک بودن به مراکز عرضه سنگ آهن از جمله سنگان خواف و اتصال به خطوط ریلی از مزیت های فولاد خراسان به بازارهای تهیه مواد اولیه می باشد و از سوی دیگر دوری به بنادر ارسال کالا از طریق خطوط دریایی به بازارهای هدف نیاز فولاد خراسان را به حمل و نقل ریلی را دو چندان نموده است.

منبع: دنیای معدن

ارسال نظر