|
کدخبر: 184677 سهیل فرزین

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران:

از همسایه ها برق قرضی بگیریم!

صالحی گفت: ما اگر شبکه های خطوط ارتباطی خود را با کشورهای همسایه را افزایش دهیم در مواقع مختلف می توانیم از آنها برق بگیریم و در برخی مواقع نیز ما به آنها برق بدهیم.

انرژی از همسایه ها برق قرضی بگیریم!

این روزها قطع شدن برق در شهرهای مختلف کشور به یکی از بزرگترین چالش های اجتماعی تبدیل شده است. چالشی که بسیاری معتقدند کشور را به دهه ۶۰ برده و باعث شده تا دوباره مانند آن روزهای پر اضطراب، شاهد قطعی های مکرر برق در شهرها باشیم.

بسیاری از کارشناسان متفق القول بر این باورند که کسری تولید برق در کشور اصلی ترین دلیل بروز این مشکل در کشور است. البته نباید فراموش کرد که عقب افتادگی در سرمایه گذاری در تولید برق نیز یکی دیگر از دلایل مهم در خاموشی های گسترده این روز ها است. اما فوری ترین راهکار برای تامین کسری برق در شرایط فعلی چیست؟

خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

صالحی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: ما در وهله اول باید امکانات خود در حوزه های نیروگاهی را تقویت کنیم. در همین راستا ضروری است نیروگاه هایی که از مدار خارج شده اند را با تزریق منابع مجددا به مدار بازگردانیم. از طرفی قرارداد بخشی از نیروگاه ها مانند نیروگاه های کوچک و متوسط به پایان رسیده است. دولت باید قرارداد با این نیروگاه ها را با سرعت منعقد کند تا این نیروگاه ها نیز وارد مدار شوند. برخی پروژه های بزرگ نیز وجود دارند که قرار بوده وارد مدار شوند اما به دلیل نبود منابع لازم عملیاتی نشدند. اگر نسبت به تامین منابع مالی این پروژه ها سرعت عمل بیشتری به خرج می دادیم شاید امروزه شاهد چنین قطعی های گسترده برق در سطح کشور نبودیم.

صالحی

موثرترین راهکار برای تامین کسری برق

وی افزود: مهمترین و موثرترین راهکار برای تامین کسری برق در شرایط کنونی، مصرف است. ما باید بتوانیم مصرف برق را بهینه کنیم. در همین راستا پروژه های بهینه سازی مصرف و کاهش تلفات را باید به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم. ما باید به این پروژه ها ورود کنیم و با تعریف طرح ها و پروژه های جدید، در مدت زمان محدودی پروژه های نامبرده شده را عملیاتی کنیم. امروزه بخشی از کشور مانند بیمارستان ها و مراکز درمانی که بیماران کویید ۱۹ در آنجا نگهداری می شوند در بخش اضطرار قرار دارند. بنابراین تامین برق این اماکن باید در اولویت باشد. از طرفی برنامه زمان بندی دقیقی باید به این اماکن اعلام شود تا برای مشکلات پیش رو برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین گفت: اگر این اتفاقات رخ دهد در کوتاه مدت پیک مصرف برق کشور کاهش خواهد یافت. پس از کاهش پیک مصرف باید کارهای اساسی انجام دهیم. به عنوان مثال سرمایه گذاری مورد نیاز در صنعت برق که تا امروز مغفول بوده را انجام دهیم. ما اگر شبکه های خطوط ارتباطی خود را با کشورهای همسایه را افزایش دهیم در مواقع مختلف می توانیم از آنها برق بگیریم و در برخی مواقع نیز ما به آنها برق بدهیم.

صالحی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ما در تابستان می توانیم از کشورهای شمالی مانند روسیه برق بگیریم و در فصل زمستان که پیک مصرف این کشور است به آنها برق بدهیم. نکته اساسی این است که ما باید با آینده نگری و سرمایه گذاری بتوانیم مشکلات و چالش های موجود در صنعت برق کشور را حل کنیم تا دیگر شاهد  چنین معضلاتی در سطح کشور نباشیم. دولت سیزدهم نیز باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشیم.

عقب افتادگی سرمایه گذاری در تولید برق کشور

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در بخش دیگری از صحبت های خود به عقب افتادگی سرمایه گذاری در تولید برق کشور اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در حوزه برق کشور باید توجیه اقتصادی داشته باشد. سرمایه گذاری نیز زمانی جوابگو خواهد بود  که سرمایه گذاران بتوانند به بازار واقعی عرضه برق دست پیدا کنند. متاسفانه این بازار در حال حاضر با آسیب روبرو شده است و دولت به نام خود و با سرمایه گذاری های تحمیلی به این بازار لطمه وارد کرده و مانع ایجاد عرضه و تقاضا در بورس انرژی شده است. بسیاری از صنایع امروز با برق گران مشکل ندارند و می توانند برق مورد نیاز خود را از طریق بورس تامین کنند اما در این میان دولت با حضور خود مانع از استفاده از ظرفیت نیروگاه های بخش خصوصی شده است.

صالحی همچنین در بخش پایانی صحبت های خود اظهار داشت: در حال حاضر با کشورهای افغانستان و پاکستان اتصال شبکه ای داریم. اما متاسفانه قدرت اقتصادی این دو کشور ضعیف است. بنابراین حتی اتصال شبکه های برق ایران با دیگر کشور ها نیز باید از اختیار دولت خارج شود. تمام مسائلی که امروزه رخ می دهد به دولت ها باز می گردد. دولت ما نیز باید خود را از اقتصاد برق خارج کند تا سرمایه گذاری برای اتصال شبکه های برق کشور به دیگر شبکه ها صورت بگیرد. امروزه کشورهای متعددی وجود دارند که خواهان استفاده از برق کشور ما هستند. اما متاسفانه دولت نه تنها سرمایه لازم برای اجرای پروژه های بزرگ را ندارد بلکه اجاره ورود بخش خصوصی به این پروژه  ها و تامین سرمایه مورد نیاز توسط این پروژه ها را نیز صادر نمی کند.

  • ناشناس ارسالی در

    به عبارت ساده تر خرم بدم خر به خرخودم بگ ردم دربه در.کی شما را مسئول کرده

ارسال نظر