|
کدخبر: 180202

اقدامات وزارت صمت برای توسعه صنعت گوهرسنگ ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین جلسه شورای راهبری توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها بر استفاده از منابع طرح تام تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه صنعت گوهر سنگ تاکید کرد.

صنعت و معدن اقدامات وزارت صمت برای توسعه صنعت گوهرسنگ ها

علیرضا رزم‌حسینی در نخستین جلسه شورای راهبری توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها، افزود: در حوزه گوهرسنگ‌ها و جواهرات در مراحل ابتدایی کار هستیم و در زمینه استخراج، آموزش و فرآوری باید فعالیت توسعه یابد.

 انجام اکتشافات برای شناسایی ذخایر جدید گوهرسنگ‌

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که در حوزه معادن باید اکتشافات جدید برای شناسایی ذخایر گوهرسنگ ها انجام شود، تصریح کرد: ظرفیت های خوبی به خصوص در مناطق کویری (سمنان، کرمان و یزد و....) وجود دارد و ارتقاء اکتشافات معدنی باید در دستور کار واقع شود.

رزم حسینی همچنین بر انجام اکتشافات با برنامه زمان بندی مشخص و با مشارکت بخش خصوصی تاکید داشت.

مشارکت بخش خصوصی در شورای راهبری صنعت گوهرسنگ‌ها

وی همچنین خواستار حضور و مشارکت همه جانبه تشکل‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی در شورای راهبری صنعت گوهرسنگ‌ها شد و گفت: بخش خصوصی محوریت کار را در دست بگیرد و دولت به عنوان تسهیل گر در صحنه حضور داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: حوزه جواهرات نیز باید در شورای راهبری صنعت گوهرسنگ‌ها وارد شود و با بخش گوهرسنگ ها ترکیب گردد. جواهرات طراحی، کیفیت و صادرات خوبی دارد.

رزم حسینی با بیان اینکه تولید طلا و نقره در وضعیت خوبی قرار دارد و روز به روز بهتر، از تشکل های مرتبط با صنعت جواهر آلات نیز خواست تا در این حوزه وارد شوند.

استفاده از منابع طرح تام تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای ارتقاء صنعت گوهرسنگ

وی افزایش سهم اشتغال را از چشم اندازهای خوب این حوزه دانست و گفت: از منابع طرح تام به عنوان تسهیلات تا ۵۰۰ میلیارد تومان می توانیم در اختیار ارتقاء این صنعت به ویژه برای کارگاه‌های کوچک گوهر سنگ ها قرار بدهیم.

وزیر صمت همچنین یادآوری کرد: کارگاه‌های کوچک گوهر سنگ در نیشابور، شهربابک و قزوین ظرفیت‌های خوبی به وجود آورده‌اند.

رزم حسینی در پایان تأکید کرد: در حوزه مجوزها برای کارگاه‌های کوچک این صنعت باید تسهیلگری انجام شود و فعالیت در زمینه گوهر سنگ ها دارای لیسانس، شناسنامه و استاندارد تعریف شده باشد.

پیشتر معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از هدفگذاری برای تامین دست‌کم ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق طرح تامین مالی واحدها و پروژه‌های دارای اولویت (تام) در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

«سعید زرندی» در آیین امضای تفاهم‌نامه تامین مالی واحدها و پروژه های دارای اولویت (طرح تام) افزود: سه منبع مشخص مالی که سیاست‌ها و وظایف قانونی دولت برای حمایت از بخش صنعت، معدن و تجارت بوده در سال ۱۳۹۹ مورد استفاده قرار گرفت.

وی گفت: از طریق بند (الف) تبصره (۱۸) حدود ۹ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان به واحدهای تولیدی تزریق شد، همچنین میزان تزریق تسهیلات به واحدهای تولیدی از طریق ابلاغیه رونق تولید ۲۷ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت از پرداخت تسهیلات به واحدهای صادراتی از سال گذشته به عنوان سرمایه در گردش خبر داد و اضافه‌ کرد: در این راستا نیز سه‌هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان به واحدهای تولیدی با مزیت صادراتی پرداخت شده است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها