|
کدخبر: 168813

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح شد:

حرکت فولادی‌ها روی ریل تولید و مانع‌زدایی

در شرایطی که کشور از نظر اقتصاد نفتی با معضلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، صنعتی همچون فولاد با تمام قوا در مسیر تولید قد علم کرده و با اتکا بر شعار تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی در مسیر رشد گام برمی‌دارد.

صنعت و معدن حرکت فولادی‌ها روی ریل تولید و مانع‌زدایی

آمار منتشر شده از عملکرد شرکت‌های تولیدی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ وضعیت تولید فولاد و محصولات وابسته به آن شرایط مطلوبی را داشت و نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد قابل توجهی داشته است. برای امسال نیز شرایط تولید برای صنعت فولاد صعودی پیش‌بینی شده است.

رسول خلیفه سلطان در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: تمام آمار منتشر شده در خصوص تولید و فروش فولاد در سال گذشته امکان صحت سنجی دارد. اعداد باید با آمار بنگاه‌ها، مجموع انبارها و میزان فروش داخلی و صادرات مطابقت داده شود و سپس در رابطه با عملکرد شرکت‌های فولادی کشور قضاوت کنیم. بر اساس اخبار ضد و نقیض، آماری غلط و نادرست دست به‌دست می‌شود که افراد بدون اطلاع از اصل داستان به پخش این اکاذیب دامن می‌زنند. به عنوان مثال برخی از تجار ماده اولیه را خریداری کردند اما به دلیل شرایط کشور قادر به صادرات نشده‌اند و این مواد در انبارها به صورت ذخیره باقی‌مانده‌ و یا وارد خطوط تولید آنها شده است.

خلیفه-سلطانی

وی افزود: تا پایان خرداد ماه اطلاعات و آمار دقیق شرکت‌ها منتشر می‌شود و می‌توان با بررسی دقیق ارقام حاصل، به روشنی عملکرد شرکت‌های فولادی فعال در کشور پی برد. صنعت فولاد کشور در هر شرایطی بالنده است. در سال گذشته ۳۰ میلیون تن تولید فولاد داشتیم و برای امسال بین ۳۲ تا ۳۴ میلیون تولید فولاد پیش‌بینی شده و روند صنعت فولاد در همه حال رو به رشد بوده و خواهد است.

توازن بین عرضه و تقاضای فولاد حاکم است

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: در تمام حوزه‌ها عمده‌ترین معضل در حوزه تامین مواد اولیه بوده و در بخش فولاد توازنی بین عرضه و تقاضا وجود دارد و به عبارت بهتر هماهنگ با یکدیگر افزایش می‌یابند. در صنعت فولاد تمام حلقه‌ها همزمان با هم رشد می‌کنند. زمانی که ۳۰ میلیون تن تولید فولاد گزارش می‌شود و برای آینده نیز روند روبه رشدی در نظر گرفته می‌شود، در نتیجه در تمام حوزه‌ها قطعا قابلیت ارتقا و گسترش وجود دارد. به طور کلی برای آینده هر چه در قسمت‌های مختلف سنگ آهن اعم از تولید، حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری کنیم در حفظ ظرفیت‌های تولید می‌توانیم موفق‌تر ظاهر شویم.

خلیفه‌سلطان ادامه داد: بحث فروش داخلی و صادرات با میزان تولید به هم گره خورده است. اگر موضوع صادرات را با مباحث تنظیم بازار گره نزنند و اگر تنظیم بازار داخلی برای فولاد مزاحمت ایجاد نکند، صادرات فولاد باید به آسانی و تحت شرایط به دور از حواشی و معضلات انجام شود. به عنوان مثال ۳۰ میلیون تن فولاد تولید شده و ۱۵ میلیون تن از آن در بازار داخلی مصرف می‌شود و ۱۵ میلیون تن باقی‌مانده باید به سایر کشورها صادر شود. زمانی که میزان تولید در داخل کشور فراتر از نیاز است نگرانی در خصوص تنظیم بازار و تامین مواد اولیه در داخل معنا ندارد و باید تمام همت را جهت انجام صادرات به کار گرفت.

۱۰ درصد رشد در تولید محصولات فولادی

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان آهن اسفنجی در سال ۱۳۹۹ قریب به ۳۱ میلیون تن از این محصول را تولید کردند که نسبت به سال ۱۳۹۸ چیزی حدود ۱۲ میلیون تن افزایش رشد را شاهد بودیم. در رابطه با تولید فولاد میانی نیز وضعیت رو به رشدی برقرار بود به طوری که صنعتگران فعال در این حوزه در سال گذشته موفق به تولید ۳۰ میلیون و ۲۵۲ هزار تن رسید که نسبت به سال ۱۳۹۸، حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است. در مجموع صنعت فولاد کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ توانست در حوزه تولید محصولات فولادی حدود ۱۰ درصد رشد را به ثبت برساند که اتفاق عظیمی به حساب می‌آید و پیش‌بینی می‌شود در امسال همین روند افزایشی رقم بخورد.

خلیفه‌سلطان در پایان مطرح کرد: اگر تولیدکننده را از هزینه‌های اضافی نجات دهیم می‌توانیم در حوزه صادرات نیز حرف بیشتری برای زدن داشته باشیم و معاملات خارجی به نحو احسن انجام می‌شود. صنعت تولید فولاد کشور بر پایه شعار مانع‌زدایی حرکت می‌کند که اگر بخواهیم سایر مشکلات این صنعت را رفع و رجوع کنیم باید به چالش‌های موجود در صادرات اشاره کرد و همسو با شعار سال ۱۴۰۰ باید در جهت رفع موانع صادرات و معاملات بین‌الملل گام برداریم. در تمام ادوار فولاد کشور ثابت کرده که یک صنعت بالنده است و استحقاق رشد را دارد و می‌تواند از پس خودش برآید و برای امسال نیز همین روند رو به جلو را در پیش گرفته است. در حوزه قیمت‌گذاری نیز باید گفت برنامه‌ از پیش تعیین شده برای جهش قیمتی نداریم اما در مجموع این صنعت نیز همانند سایر حوزه‌ها به تناسب هزینه‌ها احتمالا شاهد رشد قیمت باشیم. به عبارت بهتر اگر هزینه‌های احتمالی منطقی باشد قیمت فولاد نیز روند قابل قبولی را طی خواهد کرد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها