|
کدخبر: 168563

اظهارات ضد و نقیض مسئولان فولادی؛

ماجرای سه میلیون تن فولاد مفقودی بیخ پیدا کرد

موضوع سه میلیون تن فولاد مفقودی در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد و برای روشن شدن این موضوع که چه بلایی بر سر این حجم از فولاد آمده است به اقدامات و نظارت‌های دقیق‌تر مسئولان مربوطه نیاز است.

صنعت و معدن ماجرای سه میلیون تن فولاد مفقودی بیخ پیدا کرد

برخی از فعالان حوزه فولاد مدعی هستند که در کشور با کمبود جدی مواد اولیه مواجه هستیم، این در حالیست که عده‌ای دیگر بر گم شدن حجم چشمگیری فولاد تاکید می‌کنند و در این بحبوحه افرادی مفقودی را تکذیب کرده و اعداد اعلام شده را فقط ناشی از خطای آماری می‌دانند که تشخیص صحت ماجرا فقط به گذر زمان نیاز دارد.

رضا شهرستانی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: مصرف ظاهری نشان می‌دهد که درحال‌حاضر سه میلیون تن فولاد مازاد وجود دارد و موضوعی که نوردکاران همیشه مطرح می‌کنند در خصوص کمبود شمش و مواد اولیه در صنعت کشور بوده که به جرات می‌توان گفت کذب محض است. هیچ سندی بر این ادعا وجود ندارد. این سه میلیون تن باید وجود خارجی داشته باشد و قطعا باید به دنبال آن گشت و پیدا کرد. به هر حال این سه میلیون تن فولاد در یک جایی است که احتمال می‌رود یا در انبارها ذخیره شده، احتمال دیگر این که این میزان فولاد بدون فاکتور فروخته شده باشد و یا قاچاق شده است. انتظار می‌رود یکی از این سه سناریو برای سه میلیون تن فولاد رقم خورده باشد.

رضا_شهرستانی

سه میلیون تن فولاد سرگردان داریم

وی افزود: صحبت فعلی ما بر سر این موضوع است که در رابطه با کمبود مواد اولیه حرفی به میان نیاید و در صورت به کارگیری این سه میلیون تن تمام تقاضاها و کمبودها جبران خواهد شد. متاسفانه از این اعداد و ارقام سوء برداشت می‌شود اما در کل این میزان مفقودی وجود دارند. باید بررسی کرد که شاید آمار صادرات تکمیل نشده و یا موجودی دقیقی از انبارها اعلام نشده است. به هر حال هر امکانی وجود دارد اما آنچه که واضح و مبرهن بوده این است که برخلاف ادعای بسیاری از افراد فعال در حوزه فولاد و نوردکاران، با کمبود ماده اولیه مواجه نیستیم و عملا چنین کمبودی در کشور وجود ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، تصریح کرد: به طور کلی درحال‌حاضر سه میلیون تن فولاد مفقودی را داریم که باید بین آمار صادراتی که ممکن است هنوز به کشور برنگشته باشد و یا امکان دارد عده‌ای حجم زیادی فولاد را خریداری کرده و در انبار احتکار کرده باشند. بحث اصلی این است که فولاد مازاد بر نیاز کشور داشتیم و میزان صادرات در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ ریزش داشت پس باید به دنبال این سه میلیون تن گشت که در کدام انبار ذخیره شده است.

شهرستانی ابراز کرد: پیش‌تر نیز در خصوص مفقودی ۵۰۰ هزار تن ورق فولادی صحبت به میان آمده بود که باید گفت گم شدنی در کار نیست و فقط باید با چشمانی بازتر و تیزتر به مسائل مشرف بود تا بتوان ارقام و اعداد مفقوده را پیدا کرد. اگر قیمت عرضه و تقاضا به تعادل برسد و شفاف باشند تمام این معضلات قطعا حل خواهد شد. اگر قیمت‌ها دستوری نباشد و متقاضی واقعی برای خرید اقدام می‌کند و مشکلات این چنینی اتفاق نمی‌افتد اما وقتی افراد سودجو پا به عرصه می‌گذارند قطعا شاهد مفقود شدن بخشی از مواد تولیدی در کشور خواهیم بود.

وی توضیح داد: اعلام مفقودی این حجم از فولاد یک هشدار برای فعالان و مسئولان این حوزه بود که بررسی و نظارت‌های بیشتر و دقیق‌تری نسبت به فروش‌ها داشته باشیم چراکه ممکن است بخشی از این سه میلیون تن بدون فاکتور مورد معامله قرار گرفته باشند و هیچ نظارتی بر آن انجام نشده باشد. برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم‌های جدیدی را اتخاذ کرده تا با برنامه دقیق‌تر به نحوه معاملات نظارت بیشتری صورت گیرد و آمارها را به نحو احسن مورد کنترل و رصد قرار دهند تا معضلات این چنینی رفع شوند.

افزایش میزان تولید فولاد به ۳۵ میلیون تن

وی ادامه داد: صنعت فولاد کشور سال گذشته در حوزه تولیدات محصولات فولادی روند رو به رشدی را در پیش گرفته بود، با توجه به شرایط مطلوب بازار خارجی و میزان صادرات قابل قبول در این حوزه، اگر به همین روند ادامه دهیم می‌توانیم شاهد تولید ۳۵ میلیون تن در انتهای سال ۱۴۰۰ باشیم و باید با توجه به میزان تولید، حجم صادرات را نیز به همان نسبت افزایش داد و در این مسیر باید مشکلات و موانع احتمالی رفع شوند.

رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در خصوص سه میلیون تن فولاد مفقودی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: موضوع سه میلیون تن فولاد گم شده از پایه غلط است، زمانی که یک آمار کلی اعلام می‌شود به هر حال اختلافاتی در ارقام اعلامی وجود دارد. در یک کارخانه یا کارگاه کوچک نیز چند نوع آمار وجود دارد که این موضوع در ابعاد بزرگ‌تر قطعا مشکلات این چنینی را در پی خواهد داشت. اکنون فصل انبارگردانی است و تا پایان خرداد ماه نیز ادامه دارد که قطعا تکلیف عدد سه میلیون تن در پایان انبارگردانی مشخص خواهد شد و مفقودی این میزان فولاد کذب محض است. اختلاف در اعداد و ارقام در سه ماه ابتدایی سال مشخص می‌شود و آمارها با هم تطابق داده می‌شود و اعداد بعد از صحت‌سنجی اعلام می‌شوند، در این فاصله افرادی هستند که بدون هیچ سند و مدرکی چنین ادعاهای کذبی را رسانه‌ای می‌کنند.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها