|
کدخبر: 168493

راه حل رفع موانع سرمایه گذاری در معادن

بهترین راه رفع موانع سرمایه‌گذاری، تشکیل ستادی متشکل از افراد نخبه، دلسوز و توسعه‌گرا در هر استان است.

صنعت و معدن راه حل رفع موانع سرمایه گذاری در معادن

دولت با احداث یک ستاد متشکل از افراد نخبه، دلسوز و توسعه‌گرا زمینه رشد صنعتی و اقتصادی همه استان‌ها را فراهم کند.

این ستاد می‌تواند در هر استانی که بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند و با ارائه اختیارات به آن بر نحوه سرمایه‌گذاری در هر استان بدون دخالت در امور مالی و صرفاً با نگاه کمک به حل مشکلات و نیز به عنوان تسهیل‌گر اقدام به رفع موانع ناشی از بخشی‌نگری و تصمیم‌های غیرکارشناسی سیستم‌های اداری نماید.

ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگویی با اعلام این پیشنهاد و با اشاره به اینکه امروز دغدغه سرمایه‌گذاران وجود موانع است و این ستاد می‌تواند با ایجاد نقش موثر خود در کمترین زمان ممکن زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم سازد و به روند ایجاد اشتغال سرعت بخشد، گفت: در ستاد فوق (که مورد اعتماد دولت و سرمایه‌گذاران خواهد بود) باید افرادی متخصص، دلسوز و کاربلد اقدام به تایید شرکت‌ها کنند و تمام ادارات و واحدهای اداری مانند آب، برق، گاز، حتی وزارتخانه تابعی از نظر آنها باشند. بدون‌شک این کار می‌تواند در رفع موانع سرمایه‌گذاری بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه به هنگام سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی، برخی از نهادها به دلیل عدم اشراف بر اهمیت موضوع مانع از تسریع در روند سرمایه‌گذاری و فعالیت‌ها می‌شوند، اظهار داشت: اگر کمیته یا ستادی در استان‌ها تشکیل شود و همه ادارات تابعی از آن باشند و به نظرات ستاد یادشده احترام بگذارند، سرمایه‌گذاری در ایران هم مانند همه کشورهای دیگر در کمترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزود: در صورت تایید آن ستاد ممکن است برخی امور ضروری مربوط به سرمایه‌گذاری با ترک تشریفات و بدون اعمال بوروکراسی انجام شود که قطعا تاثیرات خاص خود را خواهد داشت، در این بین دولت نیز می‌تواند به عنوان صرفا “ناظر” بر عملکرد ستاد و سرمایه‌گذاران نقش‌آفرینی نماید.

تقی‌زاده با تاکید بر اینکه ستاد فوق به هیچ‌وجه نباید در امور مالی دخالت کند و فقط باید تسهیل‌گر امور سرمایه‌گذاری باشد، خاطرنشان کرد که این کار ضمن سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌ها، به دلیل تامین منابع مالی از سوی سرمایه‌گذار، در حل بخش عظیمی از مشکلات ناشی از کمبود منابع نیز کمک خواهد کرد.

وی گفت: به عنوان مثال، شرکت معدنی چادرملو هم‌اینک قادر است ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدون مراجعه به بانک‌ها در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی و حتی غیرفلزی و پتروشیمی سرمایه‌گذاری کند، اما تشریفات اداری و بوروکراسی‌های حاکم مانع از تحقق اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود.

تقی زاده، این ایده را صرفاً با هدف رشد تولید، ایجاد اشتغال بیشتر و کسب درآمد عمومی در سطح جامعه عنوان کرد و گفت: اگر دولت صرفاً نظاره‌گر باشد و همه امور در استان‌ها به آن ستاد سپرده شود و در نهایت در صورت تایید شرکت‌ها و یا سرمایه‌گذاران از سوی آن ستاد و یا کمیته بتوانند بدون دغدغه فعالیت کنند، بسیاری از مشکلات مربوط به اشتغال، نوآوری، تولید و معضلات اجتماعی حل خواهد شد، به عنوان مثال، طرح جامع آب‌رسانی به مناطق کویری کشور که از خلیج‌فارس و با سرمایه‌گذاری ۷۰ هزار میلیارد تومانی به سرانجام رسید، نتیجه دارابودن منابع مالی شرکت‌های بزرگ و همدلی و تفکر سازنده آنها بود، در حالی که اگر انجام این کار بر عهده دولت بود، تا سال‌ها به طول می‌انجامید.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به اینکه ما همکاری بسیار زیادی با شرکت‌های بزرگ همچون مبارکه، خوزستان، خراسان و… داریم، افزود: این نحوه همکاری نشانگر آن است که میان شرکت‌های معدنی و فولادی تعامل سازنده‌ای وجود دارد و همه آنها تمایل به سرمایه‌گذاری دارند که در صورت ایجاد ستاد یادشده هریک می‌توانند با سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال چهره یک استان را متحول سازند.

تقی‌زاده، همچنین وجود برخی موانع سرمایه‌گذاری از جمله سازمان حفظ محیط‌زیست را یادآور شد و خاطرنشان کرد که همه ما صنعتگران و معدنکاران به فکر حفظ محیط‌زیست هستیم، و باید در هر بخشی به صورت واقع‌بینانه به موضوع نگریست نباید توسعه را فدای محیط زیست و محیط زیست را فدای توسعه کرد. هر کدام در جای خود ارزشمند است و باید راهکارهای منطقی و اجرایی ارائه شود. مثلاً اگر در جایی معدنی بهره برداری  می‌شود، حتماً باید در نقطه دیگری جنگل‌کاری صورت گیرد، به عنوان نمونه این شرکت از منطقه عقدا تا اردکان به طول ۳۵ کیلومتر را جنگل‌کاری کرده است.

این شرکت همچنین در زمینه احداث فضای سبز با توجه لزوم حفظ محیط‌زیست و دارابودن اعتقاد راسخ به آن در محل مجتمع بالغ بر ۸۵ هکتار را به کاشت درختان مثمر و غیرمثمر شامل زیتون، نارون، اقاقیا و… اختصاص داده است و یا به منظور حفظ محیط‌زیست علیرغم علم به عاری بودن از مواد شیمیایی، حوضچه‌های متعددی در فرآیند تولید و فرآوری سنگ‌آهن با ظرفیت جمعاً ۸۹۰۰ هزار مترمکعب احداث کرده است، اما باز هم برخی از کارشناسان محیط‌زیست مانع از انجام امور معدنی می‌شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، امروز باید سازمان‌های مسوول در حفظ اشتغال و کمک به روند سرمایه‌گذاری تلاش کنند. به عنوان مثال، وزارت نیرو می‌تواند با تعامل بیشتر با سرمایه‌گذاران مانع از فرار سرمایه‌ها در نقاط مختلف کشور شود.

وی افزود: وزارت نیرو برق مجتمع را علی‌رغم اینکه چادرملو نیروگاه احداث کرده به‌جای تشویق آن‌را قطع می‌کند، در حالی که باید با ارائه مشوق به چنین واحدهایی زمینه احداث بیشتر نیروگاه را فراهم سازد.

تقی‌زاده از وزارت نیرو خواست تا شرکت‌هایی مانند چادرملو که توان مالی بالایی دارند با تشویق در سرمایه‌گذاری راه را برای احداث نیروگاه‌های بیشتر باز کند.

شایان ذکر است، شرکت چادرملو در دهه فجر امسال دو نیروگاه خورشیدی و کمربند سبز عقدا تا اردکان را با حضور وزیر صمت به افتتاح رساند. در این مراسم نیز  تقی‌زاده ضمن تشریح برنامه‌های این شرکت در راستای توسعه فراگیر و ارزش‌آفرینی در سرمایه‌گذاری‌ها و نیز اعلام روند رکوردشکنی‌های پی‌درپی در واحدهای فرآوری و فولادی گفت: ادامه اینگونه دستاوردها نیاز به حمایت سازمان‌ها و نهادهای متولی دارد.

گفتنی است، در مراسم فوق رزم‌حسینی، وزیر صمت نیز در سخنانی گفت: تمام این دستاوردها و موفقیت‌ها با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی جهان علیه ایران بوده، اما خوشبختانه کشور ما در حوزه صنعت و ساخت قطعات پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است، به گونه‌ای که امروز بالغ بر سه میلیارد دلار از طریق ساخت داخل از ورود قطعات صنعتی وارداتی صرفه‌جویی ارزی شده است.

به گفته تقی زاده، اینگونه موانع و سخت‌گیری‌ها در حالی مطرح می‌شود که همه مسوولان مصمم به اجرای طرح‌های صنعتی و معدنی در سراسر کشور هستند.

وی همچنین موضوع قیمت‌گذاری را مورد تاکید قرار داد و افزود: دولت باید وظیفه نظارتی خود را اعمال کند و دست از تحمیل قیمت‌های دستوری بردارد، ضمن‌آنکه بهترین روش عرضه کالا نیز پیروی از مکانیزم بورس است.

 تقی زاده، یکی از مهم‌ترین و بزرگترین دغدغه‌های فعالان صنعتی را موضوع اکتشاف دانست و تصریح کرد که دولت باید با اتخاذ تدابیری پهنه‌های معدنی را به اهل آن واگذار کند تا صنایع فولادی دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه از آمادگی این شرکت در اکتشاف و بهره‌برداری از پهنه‌های معدنی در هر نقطه از کشور خبر داد و تاکید کرد که اگر پهنه‌های معدنی به این شرکت واگذار شود، آماده اکتشاف وسرمایه‌گذاری هستیم تا مشکل کمبود سنگ‌آهن مرتفع گردد.

وی افزود: همانگونه که وزیر صمت در دیدار از کارخانه چادرملو بر آزادسازی معادن معطل در آینده نزدیک تاکید کرد و از نقش معادن به عنوان عامل اصلی صنعت یاد نمود، ما نیز آمادگی داریم تا در تسریع این موضوع و عملیاتی کردن معادن فوق در کمترین زمان ممکن به کمک دولت آمده و وارد عمل شویم.

تقی‌زاده در ادامه ضمن تشریح عملکرد شرکت به برخی از برنامه‌های این مجموعه اشاره کرد وگفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حال‌حاضر مجور احداث یک مگامدول آهن‌اسفنجی و یک کارخانه تولید فروآلیاژ در زمینی به مساحت ۷۰ کیلومترمربع در منطقه خرانق را دریافت کرده است.

به گفته وی خطوط برق، ریل، آب و زیرساخت‌ها نیز فراهم می‌گردد و طی آن یک زون صنعتی که فاقد هرگونه آلودگی زیست‌محیطی است، احداث خواهد شد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار امیدواری کرد که پس از انجام اکتشافات معدنی، صنایع وابسته نیز در منطقه فوق احداث شود.

تقی‌زاده تاکید کرد که با توجه به پر شدن سقف تولید فولاد، چادرملو در آینده نزدیک علاوه بر تولید محصولات فلزی در صنایع غیرفلزی نیز فعالیت خواهد کرد. این شرکت هم‌اینک در حال خرید ۱۰ دستگاه حفاری از طریق شرکت اکتشافی مشترک تازه تاسیس با سرمایه‌گذاری امید است.

وی گفت: در این منطقه بدون در نظر گرفتن سقف هزینه‌ها، هر نوع محصول فلزی و یا غیرفلزی که به ماده اولیه آن دست یابیم تولید خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعلام اینکه شرکت‌های بزرگ باید پروژه‌های بزرگ اجرا کنند، تصریح کرد که امروز اگر می‌خواهیم تحریم‌های آمریکا بی‌اثر باشد، باید به سمت احداث واحدهای بزرگ برویم، وقتی شرکت‌های بزرگ دارای نقدینگی هستند، موضوع تحریم‌ها بحثی بیهوده و بهانه‌ای بیش نیست لذا نباید کوتاهی در این زمینه را به حساب تحریم‌ها گذاشت، گرچه تحریم ممکن است سرعت کار را کند نماید، اما قطعاً اجرای پروژه‌ها شدنی است.

او در پایان تاکید کرد که امروز کشور ما بیش از هر زمان نیاز به اشتغال دارد و باید تحت هر شرایطی به توسعه اشتغال و افزایش تولید کمک کنیم.

 

منبع: معدن نامه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها