|
کدخبر: 168243

گفت‌وگوی گسترش نیوز با استاد دانشگاه‌ کشور:

بی‌مهری با ثروت‌های زیرزمینی ایران / کارآفرین در گرداب مشکلات افتاد

حوزه صنعت و معدن یکی از بهترین بسترها برای کارآفرینی تلقی می‌شود و برای این امر خطیر سه فاکتور خلاقیت، سرمایه و حمایت لازم است که ایده نو و خلاقیت نسبت به دو عامل دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

صنعت و معدن بی‌مهری با ثروت‌های زیرزمینی ایران / کارآفرین در گرداب مشکلات افتاد

ایران با قرارگیری بر روی کمربند کانی‌زایی آلپ- هیمالیا از منابع و معادن طبیعی بسیاری برخودار است که به عنوان یک ثروت خدادادی می‌توان به آن نگاه کرد. اما در این مسیر مشکلات و مصائب بسیاری نهفته است که اغلب به اجرای قوانین بازمیگردند و مانع رسیدن به درآمد کافی از راه معدن و معدنکاری می‌شوند.

سیدغفور علوی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گسترش نیوز، اظهار کرد: زمانی که صحبت از کارآفرینی می‌شود اغلب توجه‌ها به سمت اشتغالزایی جلب می‌شود اما موضوع کارآفرینی فراتر از ایجاد شغل است و بحث‌های خلاقیت و نوآوری ازجمله فاکتورهای مهم در این امر به حساب می‌آیند. معدن یکی از مهم‌ترین زمینه‌های کارآفرینی بوده در واقع از صفر تا صد معدن با تمام گرایش‌ها و زیرشاخه‌ها در ارتباط است در نتیجه به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بخش اشتغالزایی بسیار سودمند خواهد بود، اما زمانی که نوآوری نیز وارد میدان صنعت می‌شود قطعا بخش معدن می‌تواند نسبت به سایر حوزه‌ها عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد.

علوی

وی افزود: اگر برای هر جامعه‌ای دو نوع منبع لازم را در نظر بگیریم، مولفه اول منابع انسانی و مورد دوم منابع زیرزمینی هستند و این معادن و منابع زیرزمینی می‌توانند موجب رشد و پیشرفت هر جامعه‌ای به خصوص سرزمین معدن‌خیز ایران شوند پس در این حوزه می‌توان به موضوع کارآفرینی توجه ویژه‌ای کرد که اگر همراه با پدیده نوآوری نیز باشد نتایج درخشان‌تری در راستای رشد اقتصاد کشور رقم خواهد خورد. زمانی که موضوع کارآفرینی به میان می‌آید، در واقع استفاده از منابع محدود مطرح است که نمونه بارز آن احیا و بهره‌گیری از معادن کوچک مقیاس است.

کارآفرینی به یک ذهن خلاق نیاز دارد

علوی تصریح کرد: کشور ما یک منطقه معدن‌خیز تلقی می‌شود و برخی استان‌ها مانند آذربایجان شرقی معادن خاصی دارند که آن ماده معدنی در سایر استان‌ها یافت نمی‌شود. به عنوان مثال یکی از معادن کوچک که در این استان وجود دارد دیاتونیت نام دارد که ما به همراه دانشجویان جهت احیا و بهره‌برداری از این معدن وارد شدیم. ما با طراحی الگوهای جدیدی از خلاقیت جهت فعالسازی و کارآفرینی این نعمت خدادادی اقدام کردیم و با عبور از یک سری فیلترها در نهایت توانستیم این معدن را احیا کنیم. برخی صنایع غیر وابسته نیز بودند که باراه‌اندازی معدن دیاتونیت توانستند جان دوباره بگیرند و در مجموع با به کار گرفتن ایده جدید توانستیم علاوه بر درآمدزایی و تولید شغل، بسیاری از کسب و کارهای نیمه تعطیل و تعطیل را نیز دوباره فعال کنیم.

وی توضیح داد: کارآفرینی در حوزه معدن علاوه بر سرمایه به یک ذهن آگاه و ایده‌پرداز نیاز دارد چراکه خلاقیت است که موجب منحصر بفرد شدن یک کار می‌شود که در این بین معادن کوچک و متوسط بیشتر از این موضوع بهره‌مند می‌شوند. مشکلاتی که در حوزه معدن و کارآفرینی حاکم است، به نحوه اجرای قوانین مربوط می‌شود، چراکه در حوزه صنعت و معدن قوانین عقلانی درج و به تصویب رسیده است و این مجریان قانون هستند که با نابلدی خود در صنعت و معدن مشکل‌زایی می‌کنند. به عنوان مثال وقتی وارد حوزه معدن می‌شویم با ماده ۱۹قانون معادن مواجه می‌شویم که طبق این قانون باید از معادن حمایت‌های لازم انجام شود اما تا چه میزان این حمایت اجرایی شود مهم است وگرنه که روی کاغذ همه چیز خیلی دقیق نوشته شده است.

دولت باید به حمایت از صنعت و معدن بشتابد

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: ما به عنوان فعالان این حوزه از دولت تقاضا داریم که با به کارگیری قوانین با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان همکاری بیشتری را داشته باشند. در بحث سرمایه‌گذاری نیز دولت می‌تواند وارد شود و در جهت جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی برنامه‌های مدونی را تبیین کند. به طور کلی دولت اگر در دو بخش سرمایه‌گذاری و اجرای قوانین مداخله کند قطعا وضعیت معادن کشور نسبت به شرایط فعلی تغییرات اساسی و مثبت بسیاری را نمایان خواهد کرد. در این بین نیز افرادی که ایده‌هایی در جهت توسعه کارآفرینی دارند برای مشارکت در سرپا نگهداشتن معادن کشور، بیشتر ترغیب می‌شوند.

وی ابراز کرد: شرایط تحریمی موجود می‌تواند به یک فرصت بدل شود و در واقع از این تهدید، موقعیت مطلوب جهت گسترش کسب و کار و درآمدزایی ایجاد کرد. اکنون بهترین زمان است که بتوانیم با حمایت از نگاه کارآفرینی درحوزه تخصصی معدن بخشی از آسیب‌های ناشی از تحریم را جبران کنیم. بعضا تحریم می‌تواند یک زیربنایی برای سایر حوزه‌ها باشد چراکه معادن تولیدکننده مواد اولیه‌ای هستند که در صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمده مشکلی که اغلب صنعتگران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تامین مواد اولیه است که بیشتر این مواد خوراکی را می‌توان در داخل کشور تهیه کرد اما متاسفانه یک سری قوانین دست و پاگیری به صورت خواسته یا ناخواسته اجازه بهره‌برداری را نمی‌دهد.

علوی اضافه کرد: جهت تسهیل اجرای امور تعدادی از افراد متخصص و دانشگاهی گره‌ها و موانع را شناسایی کردند که اگر سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه این مشکلات را در نظر بگیرند و در صدد رفع این چالش‌ها برآیند ما می‌توانیم در زمان تحریم علاوه بر اینکه توانمندی‌های خود را به عرصه نمایش بگذاریم در زمینه تولید مواد اولیه نیز به خودکفایی کامل برسیم.

تحکیم پیوند دانشگاه و صنعت الزامی است

وی یادآورد شد: بحث معدن و صنایع وابسته به آن می‌تواند در رابطه با اقتصاد یک جامعه بسیار تاثیرگذار باشد. اگر افرادی که در حوزه کارآفرینی وارد می‌شوند هدف کمک به منطقه محرومی که معدن در آنجا واقع است را در سر داشته باشند قطعا روستا و اهالی بومی از خروجی معدن سودمند خواهند شد، به طور کلی آثار مثبت معدنکاری در هر منطقه‌ای که دربرگیرنده این منابع طبیعی هستند در آنجا نمایان خواهد شد. حداقل کاری که در روستاها و این نوع مناطق صورت می‌گیرد، وارد شدن امکانات به آنجا است چراکه اغلب مناطق محرومی هستند که از زیرساخت‌های ابتدایی مانند آب، گاز، برق و حتی جاده‌سازی بی‌بهره هستند و حداقل اتفاقی که برای این مناطق می‌افتد دسترسی به امکانات رفاهی بیشتر است.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: شعار ارتباط صنعت و دانشگاه سال‌هاست که گفته و شنیده می‌شود که اکنون در این خصوص نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری را شاهد هستیم و صنعت و دانشگاه هر دو قابلیت رشد و پیوند با یکدیگر را دارند. اما تا زمانیکه صنعت، دانشگاه را قبول نکند و دانشگاه دست رد به سینه صنعت بزند قطعا اتفاق خوبی را شاهد نخواهیم بود و شعار پیوند دانشگاه و صنعت محقق نخواهد شد. الان دانشجو از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود و می‌خواهد وارد بازار کار و صنعت شود از یک جوان سابقه چندین ساله را طلب می‌کنند که برای حل چنین مشکلاتی می‌توان با برگزاری دوره‌های عملی و کارآموزی در صنعت، دانشجویانی که در رشته‌های صنعتی و معدنی تحصیل می‌کنند تا حدودی با فضای کار نیز آشنا شوند و در نهایت بتوان حلقه مقوده بین صنعت و معدن را پر کرد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها