|
کدخبر: 153191 شهریار خادمی

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز مطرح کرد:

شرط آشتی سرمایه‌گذاران با بخش معدن

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن اظهار کرد: «فقط در یک صورت اعتماد به این حوزه برمی‌گردد و سبب آشتی دوباره سرمایه‌گذاران می‌شود و آن پیگیری موضوعاتی همانند اکتشاف و نوسازی تجهیزات ماشین‌آلات و ارتقای فناوری در صنایع معدنی است. سیاست‌گذاران وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک سال گذشته تصمیماتی در حوزه سنگ‌آهن و فولاد اتخاذ کرده‌اند که موجب ظهور نارضایتی‌هایی در زنجیره فولاد شده است».

معدن شرط آشتی سرمایه‌گذاران با بخش معدن

وضع عوارض ۲۵ درصدی بر صادرات سنگ‌آهن به‌جای پیروی از سازوکار عرضه و تقاضا در بورس کالا، تصمیمی دستوری بود که آرامش قیمتی در بازارها را برهم زد. تحلیلگران معتقدند اعمال محدودیت‌های تجاری برای سنگ‌آهن؛ در شرایطی که کشور روزهای سختی را از جبهه تحریم‌ها متحمل شده منصفانه نیست. استفاده بهینه از مواد خام و تبدیل آن به تولیدات باارزش افزوده بالا یکی از رویکردهای مهم برای رونق تولید است. به اعتقاد سیاست‌گذاران خام فروشی مواد اولیه به خصوص سنگ‌آهن و گندله، قلب صنعت فولاد کشور را هدف قرار داده و مغایر با رویکرد شعار جهش تولید است.

اما سنگ‌آهنی‌ها نظر دیگری دارند. رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران توقف کامل صادرات سنگ‌آهن ایران را خارج از توافقاتی دانست که سال‌ها پیش درباره آن برنامه‌ریزی کرده بودند.

در بخش معدن سرمایه‌گذاری نمی‌شود

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره مشکلات بخش صادرات سنگ‌آهن گفت: «نگرانی ما برمی‌گردد به اتفاقاتی که یک سال و نیم پیش در مردادماه ۹۸ رخ داد. این اتفاقات به اینجا ختم شد که در مهرماه همان سال دستورات قبلی را یک‌طرفه لغو و عوارض را ۲۵ درصد اعلام کنند و در مقطع بعدی صادرات سنگ‌آهن کاملاً قطع شود».

وی ادامه داد: «همه این‌ها خارج از توافقاتی است که مهروموم‌ها پیش درباره آن برنامه‌ریزی کرده بودیم و نشان‌دهنده این امر است که در بخش معدن سرمایه‌گذاری نمی‌شود و سبب شده است که نسبت به سال‌های گذشته در حدود ۳۴ درصد افت سرمایه‌گذاری را در بخش معدن و حوزه سنگ‌آهن شاهد باشیم».

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن اظهار کرد: «فقط در یک صورت اعتماد به این حوزه برمی‌گردد و سبب آشتی دوباره سرمایه‌گذاران می‌شود و آن پیگیری موضوعاتی همانند اکتشاف و نوسازی تجهیزات ماشین‌آلات و ارتقای فناوری در صنایع معدنی است؛ که اگر این عوامل انجام نشود ما ضرر و خسارت آن را در بخش معدن شاهد خواهیم بود».

تعلل وزارت صمت باعث ورود مجلس به بحث قیمت‌گذاری

وی درباره چرایی ورود مجلس به این ماجرا اظهار کرد: «این موضوع موردتوجه برخی از سازمان‌ها که در خارج از حوزه وزارتخانه و بخش تولید هستند، قرار گرفته است. برای مثال مجلس وقتی این تعلل را از وزارت صمت دید اعلان نظر و اعلان طریق کرد. این‌ها مواردی است که به نظر بنده نقطه‌ضعف وزارت صمت محسوب می‌شود.

اگر وزارتخانه تصمیم‌گیری‌های خود را به‌موقع انجام می‌داد و تصمیمات درستی اتخاذ می‌کرد علاوه بر اینکه خسارتی بر ما تحمیل نمی‌شد؛ لازم نبود که مجلس برای مسائل کوچکی مثل تنظیم بازار وارد شود. مجلس دو وظیفه بیشتر ندارد، یکی بحث نظارت و دیگری ریل‌گذاری قوانین در رده‌های بالاتر است. اگر مجلس تا این حد وارد مسائل جزئی بازار، قیمت‌گذاری و نحوه عرضه شود در آینده بازهم خسارت‌های این مسائل را خواهیم دید».

اکبریان گفت: «به نظر بنده قبل از اتمام دولت دوازدهم، باید یک کار مشترک بین مجلس، دولت و بخش تولید (بخش خصوصی) انجام شود و این راهکار نباید به‌طور موقت و به  شکل سه‌چهارماهه باشد. باید راهکاری باشد که حداقل ۵ سال تداوم داشته باشد تا سرمایه‌گذار بتواند برگردد و کمبودهای که در این بخش وجود دارد را جبران کند».

بازگشت به برجام به نفع معدن است

وی درباره احتمال بازگشت امریکا به برجام و تاثیرات آن بر بخش صادرات معدنی اظهار کرد: « باید به این نکته توجه کنیم که آیا بایدن به برجام برمی‌گردد یا خیر. تمام بخش‌های کشور اعم از سیاسی و اقتصادی با شک و تردید به این قضیه نگاه می‌کند که آیا تغییر معناداری رخ خواهد داد یا خیر؟ بسیاری از شرکت‌های تامین‌کننده ماشین‌آلات و شرکت‌های تامین‌کننده فناوری به علت تحریم؛ ارتباط با ما را قطع کردند. در این شرایط هرگونه تغییری حتی در حد ۲۰ یا ۳۰ درصد؛ بسیار تاثیرگذار خواهد بود».

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در پایان اظهار کرد: «حوزه کسب‌وکار سنگ‌آهن به‌شدت نیازمند پول‌های زنده و فعال است؛ و البته نیازمند ماشین‌آلات روز دنیا است. بخصوص موضوع ماشین‌آلات بسیار مهم است. این قضیه دوطرفه است. ‌بخشی از آن به مشکلات داخلی مربوط می‌شود. یعنی ما با برخی قوانین راه ورود این تجهیزات را سد کردیم و بخشی هم به تحریم‌ها مربوط می‌شود. تقاضای ما این است کسانی که دلسوز بخش معدن هستند این مسائل را در کوتاه‌مدت حل کنند».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها