|
کدخبر: 151973

بومی‌سازی ماشین آلات سرامیک و نساجی در دستور کار یزد

معاون طرح و برنامه وزیر صمت گفت: برای یزد شایسته نیست که با ۸۶ واحد تولید کاشی و سرامیک، ماشین آلات ایتالیایی وارد شود و بومی سازی ماشین آلات کاشی و سرامیک و نساجی به عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد.

صنعت و معدن بومی‌سازی ماشین آلات سرامیک و نساجی در دستور کار یزد

سعید زرندی، چهارشنبه شب در مراسم تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن استان یزد با اشاره به اینکه تحریم های سال ۹۱ و تحریم های سال ۹۷، وقایعی بود که فراز و نشیب‌های بسیاری را برای یزد رقم زد، اظهار داشت: در برخی موارد آثار خوبی دیدیم که حفظ واحدهای موجود صنعتی از جمله آنها بود.

وی بیان کرد: یکی از راهبردهای ما بهره‌وری سرمایه بود که کار جدی در این حوزه آغاز شد و در شرایطی که سرمایه گذاری و تامین منابع با خلل مواجه شده بود، استفاده از ظرفیت‌های خالی در دستورکار قرار گرفت.

وزیر صمت ادامه داد: در چرخه صنعت هر چه ظرفیت خالی و واحد تعطیل داشتیم، احصا شد و ۱۳ هزار واحد تعطیل در کشور شناسایی شد.

زرندی عنوان کرد: در گام اول، سرمایه گذاری های جدید را در این واحدها به کار گرفتیم به نحوی که تا امروز هزار و ۳۲۲ واحد تعطیل شده به چرخه اقتصاد کشور بازگشت و با همین نگاه که به ساخت داخل و استفاده از ظرفیت ملی وجود داشت، گشایشی در حوزه تولید اتفاق افتاد و در پایان سال ۹۸ و سه ماهه سال ۹۹ شاهد رشد بودیم اما این رشد کفایت نمی کند.

وی تصریح کرد: تحریم ها نشان داد که در برخی حوزه ها باید کار ویژه انجام شود تا در صورت سخت تر شدن تحریم و تکرار اتفاقات سالهای ۹۱ و ۹۷، دچار مشکل نشویم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت استان یزد ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد صنعتی حرکت کنیم، چاره ای جز تولیدمحوری نداریم اما باید مراقب باشیم در باتلاق صنایع با تکنولوژی پایین گرفتار نشویم.

وی همچنین تاکید کرد: توسعه سرمایه گذاری در کشور باید حداقل به پنج تا ۱۰ برابر میزان فعلی برسد اما در این مسیر اگر بازارهای موازی تولید مثل ارز و مسکن، جذاب‌تر از تولید باشند، محال است که تولید روی خوش ببیند.

زرندی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: استان یزد در حوزه کاشی و سرامیک رتبه اول کشور را دارد و۸۶ کارخانه در این حوزه فعالیت می کنند بر این اساس شایسته نیست این تعداد کارخانه، با افتخار از ماشین آلات ایتالیایی استفاده کنند و باید به سمت بومی سازی ماشین آلات برویم.

وی با بیان اینکه این اتفاق در حوزه ماشین آلات صنعتی نیز باید رخ دهد، افزود: این خطای راهبری که سالها انجام داده ایم، باید به پایان برسد و یزد می تواند در این زمینه پیشگام باشد.

درخشش صنعتگران یزد در مقابله با کرونا و تامین تجهیزات بیمارستانها

استاندار یزد نیز در این مراسم اظهار داشت: صنعتگران یزد علاوه بر فعالیت های چشمگیر صنعتی و روشن نگه داشتن چراغ صنعت استان، ایثارگرانه در مقابله با کرونا و تامین تجهیزات وارد عرصه شدند و در این زمینه نیز خوش درخشیدند.

محمدعلی طالبی از همه دستگاه های مسئول در بخش تولید استان نیز قدردانی کرد و افزود: سازمان صمت در این زمینه پیشتاز و رتبه دار است و تلاش‌های دستگاه قضایی استان یزد نیز برای حل و فصل مسائل حوزه صنعت که گاه از دولت جلوتر بوده، قابل تقدیر است که امیدواریم این روحیه برای رفع مشکلات صنعت، الگویی برای کشور باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: بتوانیم در کنار هم روزهای سخت را پشت سر بگذاریم و با همدلی که بین مدیران دستگاه های دولتی وجود دارد، بخش تولید و صنعت استان یزد را پر فروغ‌تر از گذشته به دنیا و کشور معرفی کنیم. در این مراسم از ۲۷ صنعتگر استان یزد تجلیل شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها