|
کدخبر: 149979 محمد انوشه‌ئی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

پتانسیل ویژه صنعت مس در این کشور

با افزایش تولید خودروهای الکتریکی، و گسترش انرژی‌های پاک همانند توربین‌های بادی، کالاهایی مانند فلز مس از اهمیت بیشتری برخوردار شده‌اند و پیش‌بینی شده است که مس، شاهد افزایش ۱۰ برابری مصرف تا سال ۲۰۵۰ باشد.

صنعت و معدن پتانسیل ویژه صنعت مس در این کشور

زامبیا بعد از جمهوری دموکراتیک کنگو، دومین تولید‌کننده بزرگ افریقا در مس است، اما در مورد آن تاکنون صحبتی نشده است. با توجه به اینکه صنعت مس با رونق تولید وسایل نقلیه الکتریکی (EV) آینده درخشانی خواهد داشت، فرصت‌های بهره‌برداری از مس در کشورهایی مانند زامبیا از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

در سال ۲۰۰۰، یک شرکت استخراج به نام Chillerton Group با چهار مجوز استخراج بزرگ برای پوشش دادن سایت‌های موجود مس در زامبیا اهدا شد. و این شرکت معدنی با دولت جمهوری زامبیا توافقنامه توسعه منعقد کرد.

کارن

در همین رابطه کاران راثی، مدیر هیات مدیره شرکت معدن Chillerton Group، در مورد صنعت مس در زامبیا صحبت می‌کند؛ حال ما در گسترش نیوز در ترجمه‌ای اختصاصی از وضعیت صنعت مس در زامبیا و آینده‌ای که برای این بخش در نظر گرفته شده گزارشی تهیه کردیم که در ادامه می‌توانید بخوانید:

صنعت مس درحال‌حاضر در زامبیا چگونه است؟

کاران راثی: صنعت مس زامبیا علی رغم سال‌ها کاهش قیمت مس، به ویژه در توسعه زیرساخت‌ها برای حمایت از بخش، به طور مداوم نشانه‌های خوبی از رشد را نشان می‌دهد.

زامبیا به عنوان بزرگترین تولید‌کننده بازار آزاد در این قاره مکانی خارق العاده برای انجام تجارت است. با توجه به قیمت مس در بالاترین سطح در هشت سال گذشته، تولیدکنندگان شروع به جست‌وجو برای تکمیل موجودی منابع خود کرده‌اند. مس طی دهه آینده همچنان به عنوان یک نقش محوری در ثروت‌های کشور بازی می‌کند.

بنابراین، ما در زمینه تأمین دارایی‌های مس بسیار صعودی بوده‌ایم. چیلرتون کاملاً معتقد است که این صنعت می‌تواند کشور را به روزهای روشن تری سوق دهد و مقصد جذابی را برای سرمایه‌گذاران ثابت کند. من درحال‌حاضر انتظار دارم یکی از معدود شرکت‌های استخراج معدن باشد که از یک نیروگاه مس سرمایه‌گذاری می‌کنند.

انرژی‌های تجدیدپذیر چه کمکی به آینده صنعت مس خواهد کرد؟

تقاضا برای مس در حال افزایش است. تخمین زده می‌شود که طی دو دهه مصرف آن ۵۰٪ افزایش یابد. بانک جهانی خاطرنشان می‌کند که حرکت به سمت آینده با کربن کم می‌تواند به این معنی باشد که مس، همراه با سایر فلزات گرانبها، شاهد افزایش ۱۰ برابری مصرف تا سال ۲۰۵۰ باشد.

این تغییر تاریخی در رفتار مصرف‌کننده است که تاب آوری عمیق در بازار را تضمین می‌کند. افزایش شهابی تسلا و به دنبال آن یک رقابت در میان تولید‌کنندگان غول پیکر خودرو به سمت الکتریکی‌سازی خطوط تولید خود، تضمین می‌کند که تقاضا همچنان قوی و ثابت باقی بماند.

البته، انتقال به سمت انرژی سبز فراتر از اتومبیل هایی است که در آینده در جاده‌های آینده به نظر می‌رسند. به گفته مک کینزی، ۷۳٪ تولید برق جهانی تا سال ۲۰۵۰ از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر تأمین می‌شود. با میانگین شش تن مس در هر توربین بادی، شاهد مصارف صنعتی روشنی هستیم که پروژه‌های بزرگ دولتی و خصوصی آنها را پشتیبانی می‌کند.

انتقال به اشکال پایدارتر انرژی بر پایه بنیادی از مس بنا خواهد شد که تقاضا برای آن به سرعت در حال افزایش است زیرا کشورهای بیشتری در حال اتخاذ سیاست هایی با هدف دستیابی به اقتصاد خالص صفر تا اواسط قرن حاضر هستند.

نیاز به مس یک امر مهم و مطمئن به نظر می‌رسد. و با نگاهی به قیمت امروز مس، به نظر می‌رسد بازارها موافق هستند.

درباره شرکت خود بگویید - در چه نوع پروژه هایی شرکت دارید؟

پروژه‌های ما در قلب حوضه کاتانگا، مجاور معدن مس Konkola واقع شده است، و دارای یک منبع خارق العاده از مس و کبالت است. این پروژه از تمام زیرساخت‌های مورد نیاز - راه آهن، جاده، برق و آب - برای تسریع در یک برنامه توسعه قوی برخوردار است.

ما منابع خود را با هدف توسعه دارایی به روشی پایدار و خنثی از کربن توسعه داده‌ایم. درحال‌حاضر ما پروژه باطله کم هزینه خود را به مرحله تولید می‌رسانیم و برنامه‌های توسعه مداوم برای یک معدن روباز و زیرزمینی بزرگ داریم. ما در تلاش هستیم تا سال ۲۰۲۴ تولید را به حدود ۵۰ هزار تن در سال برسانیم.

ما درحال‌حاضر بر روی یک آزمایشی دیجیتالی‌سازی منابع کار می‌کنیم، این کلید تحول ما خواهد بود. اگرچه در مراحل اولیه هستیم، اما ما همچنان اطمینان داریم که متنوع‌سازی فناوری، تحولی بسیار ضروری را در بخش معدن ایجاد خواهد کرد.

تأثیر ویروس کرونا را در چگونه مدیریت کردید؟

تأثیر ویروس کرونا در بخش معدن مانند بسیاری از صنایع دیگر بوده است. با این حال، انعطاف‌پذیری نشان داده شده توسط شرکت‌ها و اپراتورها باید تحسین شود. راه‌اندازی سایت هایی با اقدامات فاصله اجتماعی کار ساده‌ای نیست. خوشبختانه بیشتر معادن به خوبی عمل کرده و از نابودی تولید به علت ویروس کرونا در امان مانده‌اند.

مطمئناً، این صنعت با اپیدمی‌های بهداشتی بیگانه نیست و این تجربه ارزش آن را نشان داده است. این صنعت باید به چگونگی پیاده‌سازی فاصله اجتماعی، PPE و آزمایش سریع برای تأثیر بسیار افتخار کند. همچنین ثابت شده است که حمایت ریشه دار بین اپراتورهای خصوصی و جوامع اطراف در شرایط بحرانی چگونه حیاتی است.

برای رشد صنعت مس زامبیا چه مواردی مورد نیاز است؟

من معتقدم که صنعت مس زامبیا باید تلاش کند تا به صورت عمودی به سمت بالا برود، یعنی ارزش افزوده و شروع به تولید محصولات مس / کبالت در کشور کند. این امر می‌تواند مزایای قابل توجه اجتماعی و اقتصادی را برای کشور فراهم کند.

چه چیزی درحال‌حاضر در برابر رشد صنعت ایستاده است؟

همانطور که اشاره کردم، در صنعت مس زامبیا ظرفیت استفاده نشده بسیار زیادی وجود دارد، زیرا این کشور هنوز هم تا حد زیادی کشف نشده باقی مانده است. اما اگر اپراتورها و سرمایه گذارانی که آینده زامبیا را منحصر خود بدانند، هیچ یک از اینها محقق نخواهد شد.

بحران Covid-۱۹ همچنین ممکن است این صنعت را وادار کند تا در زنجیره تأمین خود تجدید نظر کنداین می‌تواند تأثیر زیادی بر روی زنجیره تامین مس داشته باشد. شفافیت باید در سطح گسترده‌ای افزایش یابد و انحصارطلبی توسط برخی از کشورها مسائل خاص خود را دارد.

یکی از نتایج مثبت همه گیری اخیر تسریع در زمینه‌های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت (ESG) است.

شرکت‌هایی مانند شرکت من دارای اهداف مشخص و قابل توجهی برای خنثی‌سازی کربن هستند. ما می‌فهمیم که فناوری چگونه می‌تواند در افزایش بهره‌وری نقش داشته باشد و معتقدیم که داشتن ESG نه تنها خوب است، بلکه در هدف هر کسب و کار موفق، به ویژه در بخش معدن مهم است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها