|
کدخبر: 145700

سد راه عرضه کودهای معدنی چیست؟

عضو انجمن ارگانیک ایران گفت که وجود گردش مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی کود و سم و بذر در کشور اجازه حضور تولیدکنندگان و عرضه نهاده‌های غیرشیمیایی آنها را در بازار نمی‌دهد.

صنعت و معدن سد راه عرضه کودهای معدنی چیست؟

اسماعیل صفاکیش در نشست خبری کشاورزی سالم و ضرورت ترویج مصرف کودهای بیولوژیک با بیان اینکه ۱۰ درصد زمین‌های کشور قابلیت کشت دارند، اظهار کرد: در کشور حداکثر ۲۱ میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که از این ۲۱ میلیون هکتار ۹ میلیون هکتار جنگل و مرتع و ۱۲ میلیون هکتار حداکثر سطح زیرکشت است. ۳درصد از این ۱۲ میلیون هکتار غنای مواد آلی دارد و مابقی از نظر غنای مواد آلی به شدت دچار ضعف هستند و بایستی برای آنها تمهیداتی اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه میزان زیادی از این زمین‌های قابل کشت با محدودیت هایی مواجه هستند، گفت: با وجود اینکه در ظاهر ۲۱ میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم ولی اگر ۹ میلیون هکتار جنگل و مرتع را از آن کم کنیم با وجود محدودیت‌ها عرصه زیادی باقی نمی‌ماند.

این تولید‌کننده کودهای معدنی اضافه کرد: ۶میلیون هکتار از ۱۲ میلیون هکتار فقط گندم کاشته می‌شود، زیرا بیشترین مصرف را دارد و در ۶ میلیون هکتار باقی مانده نیز محصولات دیگر کشت خواهد شد.

صفاکیش تصریح کرد: درتحریم‌ها و در شرایطی که باید به تولیدات استراتژیک توجه داشته باشیم اما در بسیاری از استان‌ها محصولاتی کاشت می‌شود که هیچ کمکی به اقتصاد کشور و جهشی تولید نمی‌کند در حالی که باید به سمت خودکفایی در محصولات استراتژیک حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه بو، رنگ، طعم و مزه مواد غذایی به دلیل استفاده از کودها نامناسب از بین رفته است به اهمیت استفاده از کودهای معدنی و افزایش کیفیت در کنار کمیت اشاره کرد.

 عضو انجمن ارگانیک ایران مشکل اصلی در بخش کشاورزی را استفاده از کودهای شیمیایی دانست و گفت: برای حل مشکل تامین موادغذایی مردم به استفاده از کودهای شیمیایی روی آورده‌ایم که فقط کمیت محصول را افزایش دهیم، فارغ از اینکه نمی‌دانیم چه زیان هایی به جامعه وارد می‌شود و متاسفانه فرزندان ما از این محصولات استفاده می‌کنند.

صفاکیش با اشاره به اینکه بیشترین علت بیماری هایی که مردم در دنیا با آن مواجه هستند ماحصل خوراکی هایی است که مصرف می‌کنند، گفت: اگر خوراک را مناسب کنیم بیشتر بیماری‌ها را از مبدا درمان کرده‌ایم. باورمان این است که اگر کشاورز کود سالم استفاده کند محصول سالم تولید خواهد کرد و اگر محصول سالم در دسترس مردم قرار بگیرد بیماری‌ها کاهش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۱۰ میلیارد نفر برسد یعنی با افزایش ۵۰ درصدی جمعیت مواجهیم و برابر مطالعات انجام شده باید ۷۰ درصد تولید محصولات کشاورزی افزایش یابد. اگر این تولیدات افزایش نیابد در مشکل تامین خوراک مردم به مشکل خواهیم خورد و این موضوع نگران‌کننده است و بایستی جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه انجام دهد.

این فعال بخش خصوصی در ادامه گفت: وجود گردش مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی کود و سم و بذر در کشور اجازه حضور تولیدکنندگان غیرشیمیایی را در بازار نمی‌دهد.

وی در پایان گفت: کودهای معدنی که توسط تولیدکنندگان داخلی عرضه می‌شود می‌تواند تولیدات محصولات زراعی چون گندم، کلزا، ذرت و جو را تا ۱۵۰ درصد افزایش دهند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها