|
کدخبر: 134454

حفظ جان مردم از اوجب واجبات است

احمد آزاد مرد - دبیر انجمن مدیران صنایع و معادن استان یزد

صنعت و معدن حفظ جان مردم از اوجب واجبات است

در شرایطی که کرونا در دنیا بیداد میکند و جان انسانهای بیگناه را میگرد اخبار انتخابات آمریکا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده و از اهمیت تعداد مرگ و میر و مبتلایان به این بیماری کاسته و تقریبا از اهمیت سطح اول خارج ساخته.

اگر در سالهای۱۹۱۸ و ۱۹۱۹ در زمانیکه جمعیت دنیا کمتر از ۳ میلیارد نفر بود حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر در اثر بیماری آنفولانزا جان خود را از دست می دادند شاید بخاطر کمبود امکانات داروئی و بهداشتی و از سوی رسانه های گروهی جهت اطلاع رسانی و آگاهی مردم بوده است. اما امروز که سازمان جهانی بهداشت در زمینه مهار اینگونه بیماریها نقش ارزنده ای دارد و وزارتخانه های بهداشت و درمان که حفظ جان مردم را از اوجب واجبات می دانند.

این سوال مطرح می شود که پس علت چیست که میزان مرگ و میر و مبتلایان یک کشور با کشور دیگر یکی نیست!؟در یک کشور مثل چین مدعی مهار کردن و پیدا نمودن واکسن آن است و در کشوری دیگر کرونا هنوز در میانی راه با شیب تند رو به بالاست! در ایران نیز شیب آن رو به بالا و نگران کننده است‌.مخصوصا اینکه در این روزها آمار تلفات روزانه بالای ۴۰۰ نفر و تمامی تخت ها و بیمارستانهای ما مملو از بیماران کرونا است.

آمار مبتلایان تا روز پنجشنبه ۷۲۶ هزار و ۵۸۵ نفر و تعداد جان باختگان ۴۰ هزار و ۱۲۱ نفر یعنی مرگ و میر مردم بیش از تلفات زمین لرزه رودبار و منجیل که در سال ۱۳۶۹ با شدت ۷/۳ ریشتر صورت گرفت.

و تعداد ۳۷ هزار نفر از هموطنان عزیز در زیر آوار جان باختند و با نزدیک به آمار مرگ و میر ۵۰ هزار نفری سال ۸۲ می باشد که در ساعت ۵/۲۶ صبح روز تعطیلی آخر هفته (جمعه) که مردم در خواب سر میرند هست که پر تلفات ترین تاریخ تلفات بعد از اردبیل بود.

اما یک تفاوت کلی و قابل تامل میان کرونا و زمین لرزه وجود دارد و آن غیر قابل پیش بینی و پیشگیری زلزله و نابود ساختن آن است.

در حالیکه بیماری کرونا پس از شناسایی قابل کنترل و درمان و حتی با تزریق واکسن که به بازار عرضه خواهد شد مهار آن ممکن است مسئله اینکه دولت مردان ما باید به آن توجه وافر داشته باشند و اینکه( جان مردم عزیز است.)

همان مردمی که پای صندوق های رای آمدند و به شما رای دادند تا عنان اجرائی مملکت در دست شما قرار گیرد میگویند (میخواهیم زنده بمانیم)

اگر زلزله بم و رودبار تلفات و خسارات زیادی داشت و شهرستان باستانی بم را با آثار ۲۵۰۰ ساله ارگ بم با خاک یکسان ساخت این نکته بسیار مهم را روشن ساخت که علت بالا بودن تلفات و خسارات بخاطر ساخت و ساز های غیر مقاوم و سازه های نامناسب بوده و دولت را بر آن داشت تا با فعال نمودن نظام مهندسی ساختمان ساخت و ساز ها را در مقابل حوادث از جمله زلزله مقاوم سازد.

چنانکه ژاپن با اینکه یک کشور زلزله خیز است کمترین خسارات را در برابر زلزله دارد.

جا دارد دولت برای مهار این ویروس که فراگیر شده و اگر تدبیری اندیشیده نشود بزودی کلیه افراد ایران مبتلا خواهند شد.

زیرا زمانیکه بیشتر مشاغل تا ساعت ۱۳:۳۰ و بعضا ۱۶:۳۰ دایر هستد و مردم در کوچه و بازار در تردد هستند درصد احتمال ابتلا آنان بالاست و مردم پس از مراجعت از بازار و خرید روزانه و یا کسب و کار و حضور در جمع خانواده مخصوصا اگر آپارتمان نشین باشند و متراژ کوچک و زندگی در زیر یک سقف ما باید شاهد و در انتظار بیماران جمعی خانوادگی باشیم.

که این مورد بخاطر قوی بودن حس عاطفی و علاقه به پذیرایی پدر و مادر از فرزندان و بالعکس، پیشگیری از ابتلا به میزان بسیار پایینی قابل تصور است.

و با اینکه ستاد های ملی مبارزه با کرونا در تمامی استانها و شهرستانها فعال است با چنین وضعیتی مواجه هستیم، شایسته است کمیته ای از جامعه شناسان و روان شناسان با تحقیقات و پژوهشهای علمی و میدانی راههای اتحاد همکاری در مردم را به ستاد های ملی کرونا که با اتکا به دستورالعملها و پروتکل های بهداشتی می خواهند کرونا را مهار کنند، آموزش دهند.

گرچه این اقدام و عمل دیر است. اما بسیار تاثیر گذار و مفید خواهد بود.

نویسنده: احمد آزاد مرد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها