|
کدخبر: 113875

سرپرست وزارت صمت در جلسه معاونان امور صنایع سازمان‌های صمت استان ها خبر داد؛

شناسایی ۱۴۳ قطعه گلوگاهی برای داخلی سازی و قطع وابستگی

سرپرست وزارت صمت از رشد تولید محصولات منتخب صنعتی تحت بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها خبر داد و گفت: برای داخلی‌سازی ۳.۲ میلیارد دلار از مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز تولید که تا پیش از این وارد می‌شده، هدفگذاری صورت گرفته و ۱۴۳ قطعه گلوگاهی برای داخلی‌سازی شناسایی شده است.

صنعت و معدن شناسایی ۱۴۳ قطعه گلوگاهی برای داخلی سازی و قطع وابستگی

حسین مدرس خیابانی در جلسه معاونان امور صنایع سازمان‌های صمت استان‌ها گفت: عمده مسئولیت مرتبط با جهش تولید به عهده معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت است و به تناسب آن، معاونت‌های صنایع در سازمان‌های صمت استان‌ها نیز باید نظیر معاونت امور صنایع در وزارتخانه باید پای کار باشد.

وی با بیان اینکه انتظارات از وزارت صمت در سال جهش تولید بسیار بالا است، گفت: مقام معظم رهبری در خصوص سال جهش تولید فرموده‌اند که تحقق جهش تولید تکلیف همگانی است، در این راستا باید بدانیم که تحقق اهداف جهش تولید کار یک دستگاه نیست؛ هرچند که خود وزارت صمت نقش پررنگی در این موضوع دارد.

لزوم همگرایی و اجماع سازی دستگاه‌های مختلف برای تحقق جهش تولید

سرپرست وزارت صمت با تأکید بر لزوم همگرایی و اجماع سازی دستگاه‌های مختلف برای تحقق جهش تولید اضافه کرد: بانک‌ها، تامین اجتماعی، مالیات، استاندار به عنوان رئیس ستاد تسهیل در استان‌ها، گمرک و دیگر دستگاه‌های مرتبط در استان‌ها باید همگرا و در یک مسیر حرکت کنند که معاونت های امور صنایع سازمان های صمت استان ها باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

هدفگذاری برای تحقق جهش تولید از ۴ مسیر

مدرس خیابانی با بیان اینکه ۴ مسیر برای جهش تولید هدفگذاری شده است، بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی یکی از این چهار مسیر است که معاونت‌های امور صنایع در سازمان های صمت استانی باید این ظرفیت‌ها را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه میانگین ضریب اشتغال صنعتی ۵۸ درصد است و می‌خواهیم این ضریب را به ۶۵ درصد برسانیم، گفت: از محل به کارگیری ظرفیت‌های خالی افزایش و همچنین جهش در پارامترهای تولید به وقوع می پیوندد.

سرپرست وزارت صمت تکمیل طرح های نیمه تمام را از دیگر مسیرهای تحقق جهش تولید دانست و افزود: به دنبال شناسایی طرح‌های نیمه‌تمام و رفع مشکلات آنها هستیم و معاونتهای صنایع سازمان های صمت استان ها باید این طرح های مشکل دار را شناسایی نمایند.

مدرس خیابانی ادامه داد: بخشی از مشکلات این طرح‌ها از محل ظرفیتهای استانی و همچنین ستادهای تسهیل استان ها قابل رفع و پیگیری و برخی دیگر در کشور حل می‌شود که این موضوعات باید پیگیری و اطلاع‌رسانی شود.

هدفگذاری برای احیای ۱۵۰۰ واحد در شهرکها و نواحی صنعتی

وی راه اندازی واحدهای صنعتی معدنی تعطیل یا راکد در درون یا بیرون شهرک های صنعتی را از دیگر مسیرهای جهش تولید دانست و گفت: سازمان صنایع کوچک شهرک های صنعتی برای احیای ۱۵۰۰ واحد مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی هدفگذاری کرده است و با راه اندازی این واحد ها جهش تولید نیز اتفاق می‌افتد.

سرپرست وزارت صمت دستیابی به فناوری را مسیر چهارم برای تقویت جهش تولید دانست و افزود: هرجا صنعت با فناوری در هم می آمیزد ساختار تولید طبیعت عوض می‌شود و ارتقا می‌یابد.

لزوم بکارگیری قدرت منطقه ای استان‌ها برای رفع موانع تولید

مدرس خیابانی با تأکید بر اینکه استان‌ها قدرت منطقه‌ای دارند، گفت: از ارتباطات منطقه‌ای در استان‌ها باید استفاده شود، مسیر حل و فصل مشکلات در استان‌ها با کمترین بروکراسی اداری است و معاونت‌های امور صنایع سازمانهای صمت استانی باید این مهم را مدنظر قرار دهند.

جهش تولید نباید وابسته باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جهش تولید نباید وابسته باشد، گفت: مهمترین برنامه وزارت صمت ساخت داخل برای قطع هرگونه وابستگی است که معاونت های امور صنایع در استانها در این حوزه باید به صورت جدی ورود کنند.

سرپرست وزارت صمت با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از ساخت داخل بیان کرد: مقام معظم رهبری لفظ خیانت و حرام شرعی را در خصوص واردات کالاهای دارای امکان ساخت داخل در موارد مختلفی به کار برده‌اند.

شناسایی ۱۴۳ قطعه گلوگاهی برای داخلی سازی و قطع وابستگی

مدرس خیابانی با بیان اینکه باید بسمت تولید داخل قطعاتی که در آنها وابسته هستیم، برویم گفت: برای داخلی سازی ۳.۲ میلیارد دلار از واردات هدف گذاری انجام داده ایم و در این حوزه ۱۴۳ قطعه گلوگاهی را شناسایی کرده‌ایم که باید آنها را داخلی سازی نماییم و استان ها باید در این حوزه پیشگام و پیشرو باشند.

وی ساخت داخل را مهمتر از افزایش تولید دانست و تصریح کرد: ساخت داخل طبیعتاً منجر به افزایش تولید می‌شود، اما افزایش تولید بدون ساخت داخل وابستگی به همراه دارد.

سرپرست وزارت صمت با تاکید بر تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی برای نهضت ساخت داخل تصریح کرد: مراکز دانشگاهی علمی و تحقیقاتی باید پای کار بیایند و هر دانشگاه باید در یک حوزه و یک قطعه خاص کار کند تا با همپوشانی همدیگر ساخت داخل و کاهش ارزبری اتفاق بیفتد.

نباید اجازه داد تولید به خاطر کمبود مواد اولیه دچار تنگنا شود

مدرس خیابانی با تاکید بر این که مواد اولیه در حال حاضر مهم‌ترین مسئله مربوط به حوزه تولید است، گفت: این گلوگاه باید با تاکید و توجه بیشتری در استان ها مورد رصد و پایش قرار بگیرد، نباید اجازه بدهیم تولید به خاطر کمبود مواد اولیه دچار تنگنا شود.

وی استانهای مرزی را دارای پتانسیل بسیار مناسبی برای تامین مواد اولیه دانست و افزود: نقطه قوت ما در تامین مواد اولیه و مایحتاج عمومی مردم همین مرزها و استانهای مرزی هستند، در حال حاضر از ۳۱ مرز کشور که به خاطر بیماری کرونا بسته شده بود ۲۸ مرز یعنی حدود ۸۰ درصد از مرزها فعال شده‌اند.

سرپرست وزارت صمت با تاکید بر جایگاه و نقش ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای پیشبرد اهداف تولید در استانها گفت: تشکیل این جلسات در استانها به ریاست استاندار باید به صورت مداوم و منظم باشد و این ستاد علاوه بر احیای واحدهای راکد باید مانع از تعطیل یا نیمه تعطیل شدن واحدهای فعال شود.

تداوم تولید در بی سابقه ترین تحریم‌ها نشانگر شکست دشمن است

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه دشمنان تصریح کرد: از مسیر تحریم ها می توانیم به راحتی عبور کنیم، تولید در سخت ترین شرایط و زیر بی سابقه ترین تحریم ها ادامه دارد، این نشانگر شکست تحریم‌ها بوده است. سال ۹۸ را همچون سال ۹۷ با سربلندی پشت سر نهادیم و مطمئنا از امسال نیز سرافرازانه عبور خواهیم کرد.

سرپرست وزارت صمت از معاونان سازمان های صمت استانی خواست که امیدواری را به مردم و کالبد جامعه تزریق کنند و تصریح کرد: اقدامات مثبت باید رسانه‌ای شود و برای امیدآفرینی انعکاس مطلوب یابد.

مدرس خیابانی در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی مسیر سرافرازی را به کوری چشم دشمنان و علیرغم همه تحریم‌ها و دشمنی ها ادامه خواهد داد.

 

منبع: شاتا

ارسال نظر