|
کدخبر: 106817 سهیل فرزین

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در گفت و گو با گسترش‌نیوز:

الگوی آموزشی دانشگاه‌ ها را باید تغییر داد

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با بیان اینکه باید به سمت الگویی برویم که ارتباط صنعت و دانشگاه به بهترین شکل برقرار شود تاکید کرد که الگوی آموزشی دانشگاه‌ها را باید تغییر داد.

صنعت و معدن الگوی آموزشی دانشگاه‌ ها را باید تغییر داد

عموما دولت‌ها ابزارهای مختلفی را برای اجرای سیاست‌های بومی‌سازی به‌کار گرفته‌اند تا بهترین نتیجه را برای رسیدن به شرایط و مناسبات بومی‌سازی فراهم کنند.

فرآیند بومی‌سازی فرآیند پیچیده‌ای است که با جهانی‌سازی ارتباط تنگاتنگی دارد بطور مثال بومی‌سازی با شرایط محیطی و جغرافیایی یا شرایط محصول یا خدمات فنی و مهندسی در ارتباط است.

حال با توجه به تغییرات سریع قرن بیست و یک، برای همراه شدن با دنیای رقابتی، لازم است دستیابی به این مزیت ارزشمند در زمان کمتری حاصل شود. ناگفته نماند که دنیای رقابت در عرصه جهانی بومی‌ سازی فناوری‌ها را به امری غیرقابل اجتناب تبدیل کرده است.

خبرنگار گسترش نیوز به منظور دریافت آخرین وضعیت بومی‌سازی فناوری‌های صنعتی در کشور گفت‌وگویی را با معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت ترتیب داده که در ادامه گزیده‌ای از این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:

آخرین وضعیت بومی‌سازی فناوری‌های صنعتی در کشور

برات قبادیان در این گفت‌وگو پیرامون آخرین وضعیت بومی‌سازی فناوری‌های صنعتی در کشور، اظهارکرد: بومی‌سازی را از چند جهت می‌توان مورد برسی قرار داد که یکی از این جهات بحث ارزش اقتصادی است که دانش آن بومی نشده است؛ اگر میانگین سه سال گذشته محصولات و خدمات وارداتی به کشور را محاسبه کنیم به عددی در حدود ۴۰ میلیارد دلار خواهیم رسید، حال اگر به صورت جزیی تر به سراغ محصولات برویم چیزی بالغ بر ۸ میلیارد دلار آن به وزارت صمت تعلق دارد که این مبلغ از لحاظ عددی ۱۴۰۶ محصول می‌شود که این محصولات باید بومی‌سازی شوند.

قبادیان

 معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: طی سال گذشته برای بومی‌سازی برخی از این محصولات، میزهای ساخت داخل برگزار شد که طی برگزاری این میزها بالای یک میلیارد دلار را توانسته‌ایم در داخل کشور بومی‌سازی کنیم؛ حال اگر این یک میلیارد دلار را ضربدر قیمت دلار کنیم با عدد شگفت‌انگیزی رو برو خواهیم شد.

وی در ادامه بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت علی رغم تمام مشکلات و چالش هایی که به واسطه تحریم‌ها و کمبود منابع ارزی و... در پیش رو داشته و دارد، به واقع کار بزرگی را انجام داده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم به صورت درست، علمی، مدبرانه، منطقی و واقع بینانه بر اساس واقعیت‌های جامعه امروز جلو برویم به برنامه احتیاج داریم.

قبادیان در ادامه مهم‌ترین ابزار برای کارآمدتر کردن نیروی متخصص در کشور را دانشگاه عنوان کرد و گفت: متاسفانه دانشگاه‌های ما دانشگاه‌های نظری هستند که این امر چالش بزرگی است؛ ما در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری کرده‌ایم که تا سال ۱۴۰۰، ۳۰ درصد از آموزش‌های ما آموزش کاربردی-مهارتی باشد، اما درحال‌حاضر و در بهترین شرایط با وجود اینکه کمتر از دو سال به آن چشم‌انداز مانده به نیمی از این میزان رسیده ایم؛ حال این عدد را با کشوری صنعتی مثل آلمان که هشتاد درصد آموزش‌های آن آموزش‌های کاربردی است مقایسه کنیم تا متوجه شرایط شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه الگوی آموزشی دانشگاه‌ها را باید تغییر داد، خاطر نشان کرد: این صحبت من به این معنی نیست که نباید دانشمند تربیت کنیم، ولی باید به سمت الگویی برویم که ارتباط صنعت و دانشگاه به بهترین شکل برقرار شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز مبنی بر اینکه به ارتباط صنعت و دانشگاه از ۱۰۰ نمره چه نمره‌ای می‌دهید، بیان کرد:

اگر این نمره برای تربیت منابع انسانی در نظر گرفته شود نمره ۱۰۰ اما برای کیفیت آموزش نمره ۴۰ را در نظر می‌گیرم.

آخرین جزییات طرح تاپ

قبادیان در بخش پایانی صحبت‌های خود به تشریح آخرین جزییات طرح تاپ پرداخت و اظهارکرد: طرح تاپ با توجه به شرایط کرونایی بیش از چیزی که تصورش را داشتیم پیشرفت داشته است؛ با برنامه‌ریزی که در دو سال گذشته انجام شده بود هدف‌گذاری کرده بودیم که ۳۷۰۰ واحد صنعتی در این سامانه ثبت نام کنند ولی امروزه میبینیم که بالای ۹۰۰۰ واحد در این طرح ثبت نام کرده‌اند که این عدد حاکی از رشد ۲۴۰ درصدی است. بنابراین درحال‌حاضر طرح تاپ از نظر صنعتی از برنامه خود جلو تر است. البته لازم به ذکر است که در این میان دانشگاه‌ها و وزارت علوم نیز در ماه‌های اخیر به نحو خوب و مطلوب از این طرح حمایت کرده‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها