|
کدخبر: 98548

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با گسترش نیوز مطرح کرد:

ابلاغیه فولادی وزارت صمت، خوب یا بد؟

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران صادرات فولاد را مهم‌ترین الویت کشور در پی شیوع کرونا و و بحران کاهش نفت دانست.

گسترش نیوز: براساس ابلاغیه جدید وزارت صمت، صادرات فولاد باید امسال کاهش یابد. این در حالی است که به دلیل رکود در صنعت ساختمان، مصرف داخلی مقاطع طویل فولادی نیز کاهش یافته و اتفاقاً کشور در سال «جهش تولید» به صادرات بیشتر نیاز دارد.

این دستور در حالی به واحدهای تولیدی ابلاغ شده که در سال ۹۸، در کشور، مصرف ظاهری میلگرد به دلیل رکود در صنعت ساختمان کاهش دو درصدی داشته و با بحران کرونا، پیش‌بینی می‌شود، مصرف مقاطع طویل فولادی در امسال نسبت به سال ۹۸، کاهش بیشتری را نیز تجربه کند. به همین علت ما در گسترش نیوز گفت‌وگویی را با محمدرضا شهرستانی عضو انجمن فولاد انجام داده‌ایم و نظر وی را در مورد این ابلاغیه جدید وزارت صمت پرسیده‌ایم که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید:

shahrestani99.jpg

محمدرضا شهرستانی در گفت‌وگوی اختصاصی با گسترش نیوز درباره ابلاغیه جدید وزارت صمت در مورد کاهش صادرات فولاد اظهار کرد: این یک پیشنهاد است و هنوز حتمی نشده است، صحبت وزارت صمت مبنی بر این است که ۶۰ درصد از تولیدات باید در داخل از طریق بورس به فروش برسد و ۲۵ درصد برای صادرات و ۱۵ درصد باقی مانده برای قراردادهای دراز مدت به فروش برسند.

وی افزود: در سال قبل حدود ۲۷ میلیون تن تولید داشتیم که حدود ده میلیون برای تولید ورق بود و ۱۷ میلیون تن از این ۲۷ میلون تن باقی مانده که حدود ۸ میلیون تن برای در داخل مصرف شد. دو میلیون تن نیز صادرات میلگرد بوده است ضمن اینکه هفت میلیون تن باقی مانده نیز صادر شده است.

شهرستانی در باره برنامه تولید محصولات در سال جدید اظهار کرد: امسال در برنامه مان هست که بین ۳۰ تا ۳۲ میلون تن تولید داشته باشیم و به نظر میرسد که اسلب همان مقداری است که فعلا باید باشد و اگر اسلب ورق را ۱۰ میلیون‌اش را کنار بگذاریم بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون تولید شمش داریم.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد اظهار کرد: امسال مصرف میلگرد در داخل کمتر خواهد بود به همین علت براورد می‌شود ما امسال در حدود هفت میلون تن مصرف شمش در داخل داشته باشیم که در این بین در حدود ۱۱ میلیون تن جهت صادرات براورد شده است.

تاثیر تحریم بر اقتصاد دنیا

وی افزود: از طرفی هم به علت تحریم‌ها واخیرا بیماری کرونا شاهد این هستیم که اقتصاد دنیا از لحاظ مصرف کاهش پیدا کرده است و قیمت نفت در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

شهرستانی بیان کرد: بودجه امسال را با یک میلیون بشکه نفت ۵۰ دلاری بسته بودند اکنون نفت به زیر ۱۵ دلار رسیده است و با این اوضاع شاید در حدود ۲۰۰ هزار بشکه هم نتوانند بفروشند، پس درنتیجه باید به فکر جایگیزین نیز بود، یکی از بهترین جایگیزین هایی که میتواند مناسب باشد همین فولاد است. به همین علت من تعجب می‌کنم از وزارت صمت با اینکه کاملا در جریان این ماجراها هست ولی این چنین دستورالعملی صادر می‌کند.

وی ادامه داد: ما طبق مدارکی که آماده کرده‌ایم پیشنهاداتی را ارائه داده‌ایم و امیداوریم که وزارت خانه را متقاعدشان کنیم که این یک امر اشتباه است زیرا که الویت اول باید صادرات باشدِ، سال گذشته ما بیش از ۴ و نیم میلیون تن شمش القایی تولید کردیم. و اگر آهن اسفنجی را همانند سال قبل صادر نکنند و بتوانند به‌دست تولید‌کننده برسانند و با ظرفیت هایی که در حال اقدام هستند تولید شمش القایی می‌تواند بیش از ۶ میلیون تن باشد.

یعنی آن مصرف داخلی که حدود ۷ میلیون تن در داخل بود را شمش‌های القایی میتواند پوشش دهد.

ابطال معاملات فولاد

وی در ادامه در مورد ابطال معاملات فولاد در بورس توسط وزارت صمت به گسترش نیوز اینچنین گفت: بورس یعنی عرضه و تقاضا باید همدیگر را پیدا کنند، وقتی که خودِ مشتری تمایل دارد و قیمتی را تعین می‌کند یعنی میخواهم این جنس را خریداری کنم، یعنی به این جنس حتی با این قیمت نیاز دارم و فروشنده هم همچنین حاضر است که جنسش را با آن قیمت عرضه کند.

وی افزود: اما متاسفانه وزارت صمت سیاستی را در پیش گرفته است که قیمت‌ها را ابطال می‌کند، که این ابطال قیمت چندین عواقب بد دارد. اول اینکه کشور و اقتصاد کشور دو ماه به علت کورنا تعطیل بود و بورس بهانه‌ای بود برای شرکت‌ها و کلّ صنعت فولاد که شرکت ها بین همدیگر خرید و فروش کنند، لذا وزارت صمت با ابطال معاملات همه چیز را عوض کرد در هر صورت خیلی از شرکت‌ها بالاخره تعهداتی داشتند، چک هایی داشتند حقوق پرسنل را میخواستند بدهند و این ابطال در این دوران، بدترین حالت ممکن برای جهش تولید بود. یعنی وزارت صمت بجای حمایت از جهش، خلاف آن را انجام داد.

وی افزود: نکته دوم این است که وقتی یک چیزی را ابطال کنیم بالاخره بازار تشنه تر خواهد شد و این عطش بازار سبب افرایش قیمت خواهد شد. اما وزارت صمت می‌گوید قیمت شمش داخلی پنج الی ده در صد زیر قیمت باشد، ما هم این حرف را قبول داریم، اما ما تولید‌کننده هستیم و تولیدمان بالاتر از مصرفی است که در داخل داریم لذا باید صادر کنیم.

شهرستانی در مورد مشکلات صادرات فولاد اظهار کرد: اشکالی که پیش می‌آید این است که قیمت ارز را با قیمت نیمایی حساب می‌کنند، و قیمت ارز نیمایی با قیمت واقعی در حدود هجده الی بیست در صد پایین‌تر است از طرفی هم می‌گویند پنج الی ده در صد هم باید ارزانتر از قیمت ارز نیمایی باید به فروش برسد، این می‌شود بیست و پنج الی سی درصد زیر قیمت واقعی، که در صنعت فولاد بیست و پنج الی سی درصد زیر قیمت عرضه کردن مشکلاتی ایجاد خواهد کرد،

وی در پایان در مورد مشکلات عرضه فولاد زیر قیمت اینچنین گفت: مهمترین مشکلی که ایجاد می‌شود، قاچاق است، اختلاف قیمت شدید باعث می‌شود که قاچاق صورت بگیرد و این نه به نفع تولید‌کننده، نه به نفع مصرف‌کننده و نه به نفع دولت است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها