|
کدخبر: 97187

تحریم با زنجیره فولاد چه کرد؟

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان اظهارکرد: ما به عنوان یک صنعتگر، علاقه‌ای به ادامه‌دار شدن تحریم‌‌ها نداریم زیرا ارتباط با جهان سبب می‌شود تا امکان رد و بدل شدن دانش روز فراهم شود اما حال که دچار تحریم شده‌ایم باید از این فضا به عنوان فرصت استفاده کنیم.

گسترش نیوز: صادق جاهد خطیبی گفت: به نظر می‌رسد در ایام تحریم، فرصت‌ها در مقایسه با زمانی که تحریم نیستیم خود را بیشتر نشان می‌دهند و به ویژه در حوزه معدن تلاش‌ها بیشتر می‌شود. وی بیان کرد: به طور نمونه صنایع فولادی کشور نیازمند زغال سنگ و سنگ آهن است و از زمان آغاز تحریم‌ها نگاه ویژه تری به معادن سنگ آهن و زغال سنگ کشور داشته‌ایم.

jahed7.jpg

جاهد خطیبی توضیح داد: به طور نمونه پیش از تحریم‌ها از سنگ آهن با عیار ۵۶ و ۵۷ درصد استفاده می‌کردیم، اما امروز سنگ آهن‌های با عیار ۵۱، ۵۲ و ۵۳ درصد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ همچنین سنگ‌‌های باطله که زمانی در کنار معادن دپو می‌شد امروز عیارشان را با پرعیارسازی منتقل نموده و مورد استفاده قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: در بخش فولاد نیز تحریم‌ها سبب شد اتفاقات خوبی را شاهد باشیم، از جمله در مصرف الکترود صرفه جویی کرده و مصرف آن به حداقل رسیده است. مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان ادامه داد: الکترود که پیش از این ۳.۲ کیلوگرم در هر تن فولاد مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروز مصرف آن به ۲.۱ کیلوگرم در هر تن فولاد کاهش یافته است. وی افزود: تحریم‌ها سبب شد تا صنایع معدنی کشورمان بیشتر به خود اتکا کنند و شاهد خودکفایی در قطعات، تجهیزات و فناوری‌ها باشیم.

جاهد خطیبی خاطر نشان کرد: به طور نمونه فناوری پرد مرهون تحریم‌های دوره قبلی است، زیرا تا پیش از آن از فناوری میدرکس استفاده می‌کردیم که دانش آن از ژاپن و امریکا می‌آمد، اما اکنون از فناوری پرد در کارخانه فولاد بافت استفاده می‌شود. این فعال معدنی گفت: امروز فولاد با تبدیل تهدید به فرصت، جایگزینی برای نفت و صادرات غیر نفتی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد روزی فرا برسد که صنایع به ویژه صنایع معدنی کشورمان صادر‌کننده فناوری به اقصی نقاط جهان باشند.

منبع: چیلان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها