|
کدخبر: 79737

بومی‌سازی مهم‌ترین کارکرد جشنواره فولاد

جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد که دومین دوره آن ۲۳ تا ۲۶ دی امسال در برج میلادی برگزار می‌شود، موهبتی است تا تامین‌کنندگان ارزش در زنجیره فولاد را گردهم آورد تا با استفاده از توان داخل این صنعت مادر را به سمت بومی‌سازی ۱۰۰درصدی رهنمون کند. شرکت‌کنندگان کوچک و بزرگ در این جشنواره و نمایشگاه جانبی آن بر آن هستند تا آخرین دستاوردهای خود را در راستای بومی‌سازی در زنجیره فولاد ارائه کنند.

دستاوردهایی برای یک جشنواره

گسترش‌نیوز: محمدمهدی یارجانلی، مدیرعامل‌وعضو هیات‌مدیره شرکت صنعت ورق آرین‌پاژ درباره جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد این است که زنجیره تامین شامل تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان در این صنعت را به هم متصل کند، چراکه بسیاری از شرکت‌های واسط ممکن است نتوانند در بازار تعامل برقرار کنند یا برخی شرکت‌های دانش‌بنیان یا شرکت‌هایی که توان تبلیغات پرطمطراق را ندارند و نام چندانی از آنها در بازار نیست، شناسایی کرده و به بازار معرفی کنند. از سوی دیگر، برخی شرکت‌ها در زنجیره فولاد هستند که می‌توانند نیازهای خاص شرکت‌های فولاد را تامین کنند که این نمایشگاه بسیار فرصت مناسبی برای آنهاست. البته این نیاز می‌تواند یک ایده، خدمت تا یک تجربه فنی و... باشد.

یارجانلی در ادامه تاکید کرد: پس نخستین دستاورد جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد این است که بخش‌های گوناگون را به یکدیگر متصل کند. دستاورد دیگر موجی است که در زمینه بومی‌سازی فولاد ایجاد می‌کند. در صنعت فولاد چندین سال است بر بومی شدن صنعت فولاد تاکید می‌شود، اما در زمینه‌های گوناگون مانند فناوری یا نظام توزیع فولاد همچنان نیازمند کار بیشتری هستیم و باید به‌دنبال راهکارهایی برای بومی کردن آنها باشیم که این جشنواره به نوبه خود می‌تواند زمینه‌های مفیدی را برای رشد فناوری ایجاد کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: البته در نمایشگاه باید از ظرفیت دانشگاه بیشتر از این بهره گرفت، چراکه دانشگاه‌ها بستری هستند که می‌توانند برای بومی‌سازی ثمربخش واقع شوند.

مدیرعامل این شرکت فولادی در پاسخ به این پرسش که شرکت شما چه دستاوردهایی برای بومی شدن صنعت فولاد دارد، گفت: دستاورد شرکت ما در سال ۹۶ رقم خورد و از این سال موضوع بومی‌سازی را آغاز و بسیاری از قطعات و تجهیزات خود را بومی کرد. در این راستا نیز آزمایشگاه و کارگاه‌های توانمندی داریم که قادر هستند مشکلات ما را برطرف کنند و در عین حال به سایر شرکت‌ها نیز کمک و مشاوره بدهند.

مدیرعامل شرکت صنعت‌ورق‌آرین‌پاژ در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی برای بهتر شدن برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد دارید، عنوان کرد: جشنواره اگر بتواند گروه‌های هدف را به‌درستی شناسایی کند و جامعه هدف خود را مورد آمایش قرار دهد و شرکت‌های صاحب ایده را گروه‌بندی کند تا شرکت‌ها در تعامل با یکدیگر قرار گیرند، می‌تواند دستاوردهای بهتری داشته باشد. دوم اینکه نمایشگاه باید از ظرفیت دانشگاه بیشترین بهره را بگیرد. در نهایت موضوع به اینجا ختم نشود و علم فولاد بومی‌شده را به دانشگاه‌ها ببرد.

یارجانلی در پایان یادآور شد: باید بتوان زنجیره فولاد را طراحی کرد و در زمینه فناوری باید بتوان از صفر تا صد آن را طراحی کرد و ساخت و در این راستا اگر بتوان دستاوردهای بومی‌سازی را صادر کرد، می‌توان بهترین بهره را گرفت.

تمام شرکت‌ها را ببینیم

محمدعلی دیبایی، مدیر فروش و بازاریابی شرکت گسترش فناوری خوارزمی جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد اظهار کرد: صنعت فولاد به‌عنوان یک صنعت مادر در ایران توانسته زنجیره باارزشی را ایجاد کند؛ این صنعت جزو صنایع قدیمی کشور است که توانسته خود را توسعه دهد. در حقیقت صنعت فولاد برخلاف صنایع دیگر مانند صنعت نفت، در دهه‌های گذشته توانسته این صنعت را بومی‌سازی کند. به همین دلیل بخش زیادی از زنجیره ارزش در داخل کشور ایجاد شده است؛ از این‌رو وجود جشنواره‌ای که بتواند تمام بزرگان این زنجیره ارزش را در کنار یکدیگر قرار دهد، موهبتی است که از سال گذشته اتفاق افتاده است.

دیبایی در ادامه خاطرنشان کرد: رویدادهای مشابه اگر در صنعت فولاد برگزار می‌شود با دیدگاه‌های دیگری است اما این جشنواره و نمایشگاه جانبی آن بر بومی‌سازی فولاد تاکید دارد.

وی با اشاره حضور شرکت فناوری خوارزمی در نمایشگاه ملی فولاد عنوان کرد: شرکت فناوری خوارزمی از یک سو به صنعت فولاد احساس دین می‌کند و از سوی دیگر توانسته خدمات ارزنده‌ای را طی ۶ سال گذشته به این صنعت ارائه کند.

مدیر فروش و بازاریابی شرکت گسترش فناوری خوارزمی در ادامه توضیح داد: بیش از ۱۰ سال است شرکت فناوری خوارزمی فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه فولاد دو محصول کاتالیست‌های ریفرمینگ احیای مستقیم و کاتالیست سولفورزدایی اکسید روی را تولید کرده است.

دیبایی ادامه داد: شرکت فناوری خوارزمی هم با حمایت بزرگان صنعت فولاد و هم تلاش خود این مجموعه، توانسته حدود۵۰درصد بازار کاتالیست واحدهای احیای مستقیم را در اختیار داشته باشد و بخش قابل‌توجهی از نیاز بازار به واردات را کاهش دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی برای بهتر شدن جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد دارید، گفت: هر اندازه شرکت‌کنندگان نمایشگاه بیشتر باشد و بخش‌های گوناگون زنجیره فولاد را در بر بگیرد، نمایشگاه پربارتری خواهد بود و موهبت آن بیشتر نمایان می‌شود. به‌طور معمول، برگزارکنندگان نمایشگاه بیشتر به تولیدکنندگان اصلی و بزرگ فولاد اکتفا می‌کنند، این در حالی است که در کنار این تولیدکنندگان بزرگ، تولیدکنندگان جانبی و پایین‌دست و کسانی که مواد اولیه تولید می‌کنند نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر فروش و بازاریابی شرکت گسترش فناوری خوارزمی همچنین در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین خلأهای بومی‌سازی در صنعت فولاد به چه بخش‌هایی بازمی‌گردد، گفت: یکی از خلأهایی که در زمینه بومی‌سازی وجود دارد، باور و ایمان نداشتن به محصول داخلی است. ممکن است قوانین و شعارهایی در زمینه استفاده از محصول داخلی داده می‌شود اما در نهایت مسئولان واحدهایی که خرید برعهده آنهاست، ممکن است کالای خارجی را بر کالای ایرانی ترجیح دهند. برخی واحدها ممکن است از خلأهای قانونی استفاده کنند و کالای وارداتی را جایگزین کالای داخلی کنند؛ بنابراین تا حد ممکن باید این خلأهای قانونی باید پوشیده شود. از سوی دیگر، باور استفاده از کالای داخلی در میان مدیران ما باید افزایش پیدا کند که این جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد می‌تواند به این باور کمک کند.

دیبایی در پاسخ به این پرسش که در زمینه کاتالیست واردات انجام می‌شود، گفت: کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی وارد می‌شود اما در زمینه فولاد دیگر وارداتی انجام نمی‌شود.

منبع: صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها