|
کدخبر: 99325

گسترش نیوز گزارش می دهد:

نقش ویژه فولاد مبارکه در صنعت کشور

فولاد مبارکه در سالی که به عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده است نقشی ویژه و اساسی در صنعت کشور و صادرات غیرنفتی در شرایط تحریم و بحران کرونا خواهد داشت.

شهر خبر نقش ویژه فولاد مبارکه در صنعت کشور

شرکت فولاد مبارکه از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت‌ می‌نماید. این شرکت با ماموریت ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، به عنوان سازمانی جهان تراز بیش از پنجاه درصد از مصرف فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تولید می‌نماید. تیم خبری گسترش نیوز در گزارشی به جمع بندی عملکرد و اهداف این شرکت به عنوان یکی از برترین شرکت‌های صنعتی ایران نگاهی انداخته است و ضمن بررسی اهداف این شرکت به نقش مهم فولاد مبارکه در مقابله با کرونا و حفظ مسئولیت‌های اجتماعی نیز اشاره کرده است که در ادامه می‌توانید این گزارش را بخوانید:

گروه فولاد مبارکه با بیش از ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی در سال بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان است. ارزش فعلی گروه فولاد مبارکه معادل ۸۴۰ هزار میلیارد ریال است. این شرکت در تولید ناخالص داخلی (GDP) سهم یک درصدی و در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت سهم پنج درصدی دارد. در زنجیره تامین گسترده فولاد مبارکه نیز ۲۸۰۰ تامین‌کننده خدمات و کالا با حدود ۸۰ درصد ساخت داخل حضور دارند.

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه، در جلسۀ تدوین اهداف و استراتژی‌های شرکـــت در ســــال ۹۹، که در جمــــع معاونان و مدیران فولاد مبارکه از تولید متوازن و پایدار، تأمین پایدار مواد مصرفی و تجهیزات، برقراری تـــــوازن در ورودی و خـــــروجـــی شرکت و راندمان تولید، چابک‌تر کردن و منعطف‌تر شدن فرآیند و اهتمام بیشتر برای احداث نورد گـــــرم ۲ فــــولاد مبارکــــه به‌عنوان مهم‌ترین راهبردهای شرکت در سال پیش‌رو نام برد.

سال گذشته موضوع تأمین الکترود برای شرکت به یک بحران تبدیل شده بود و مدیریت شرکت آن را بزرگ‌ترین ‌مسئلۀ موجود در راه تولید می‌دید. تاجایی‌که موجودی الکترود به ۴۰ روز، ۱۰ روز، ۸ روز و حتی ۲ روز کاهش یافت، اما به لطف خداوند، الکترود موردنیاز تأمین شد و شرکت بدون وارد آمدن هیچ‌گونه توقف به خطوط تولید از بحران یادشده خارج شد و از این حیث در وضعیت امنی قرار گرفت.

یکی از اهداف فولاد مبارکه در سال جاری رفع گرانی برای تأمین مواد اولیه است که همچنان با وجود کرونا و تحریم این نگرانی وجود دارد، اما فولاد مبارکه برای سال ۹۹، موضوع وارد کردن کنستانتره یا گندله در هیات ‌مدیرۀ شرکت مطرح کرده است و این مووضع در حال بررسی است. اگر معدن‌کاران در سال ۹۸ تمرکز خود را بر اکتشاف و استخراج بیشتر گذاشته بودند، چنین مشکلی برای کشور و فولادسازان پیش نمی‌آمد، بنابراین از اهداف مهم فولاد مبارکه تأمین مواد اولیه است که باید تلاش شبانه‌روزی و ویژه این امر محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در نشست با کارکنان این شرکت بیان کرد، افت تولید ناشی از تحریم، نبودن تجهیزات و الکترود گرافیتی و یا کمبود گاز و برق در فصل سرد سال و کمبود آب به‌دلیل خشک‌سالی بود، به‌اندازۀ عدم تخصیص سنگ‌آهن، فولادسازان را عذاب نمی‌داد، چراکه کشور ما سرشار از منابع معدنی است. با ادامۀ این روند ممکن است در سال آینده با کاهش ۱۵ تا ۱۸ درصدی تولید مواجه شویم و این مسئله برای چرخۀ تولید و اقتصاد کشور بسیار مهم است.

فولاد مبارکه در تولید تختال از دنیا عقب نیست، ولی در تولید انواع ورق نتوانسته همپای دیگر کشورهای جهان حرکت کند. دلیل این امر آن است که در ۱۲ سال گذشته نورد گرم ۲ را نداشتیم. حضور سایر رقبای خارجی در بازارهای داخلی نیز این نگرانی‌ها را تشدید می‌کند، بنابراین باید با احداث خطوط تولید جدید شرایطی فراهم کنیم که واردات هر نوع ورق به کشور اساسا برای واردکنندگان به‌صرفه نباشد.

فولاد مبارکه در آستانۀ یک کار بسیار بسیار بزرگ است

فولاد مبارکه با احداث نورد گرم ۲ در آستانۀ یک کار بسیار بسیار بزرگ است که موفقیت‌های حداکثری و حتی در کورس رقابت جهانی ماندن شرکت را تضمین می‌کند. شروع این پروژۀ بزرگ در حال طی مراحل پایانی و تشریفات اداری است. مدیران و کارکنان فولاد مبارکه در این راستا باید کمر همت را محکم‌تر از همیشه ببندند و عزمی جزم‌تر از همیشه داشته باشند و این پروژه را طی ۹۰۰ روز اجرا کنند.

در این شرایط سخت اقتصادی که جامعۀ ما به‌شدت به رونق تولید و افزایش امید برای رسیدن به جهش تولید نیاز دارد، به‌طورقطع احداث نورد گرم۲ خواهد توانست این دو مأموریت بزرگ را به انجام رساند، چراکه طی اجرای فرآیند، نیروی انسانی زیادی در قالب پیمانکاران و شرکت‌های سازنده و تأمین‌کنندۀ خدمات و قطعات به کار گرفته خواهند شد. نورد گرم

 شمارۀ ۲ توسعۀ جدیدی در شرکت نیست، بلکه تکمیل طرح شهید خرازی است که به نام سردار سرافراز شهید سپهبد قاسم سلیمانی مزین شده است.

درحال‌حاضر حدود ۲ میلیون تن تختال مازاد بر مصرف نورد گرم فعلی، در سال موجود است و ارزش افزوده‌ای که پس از راه‌اندازی خط نورد گرم ۲ حاصل خواهد شد نقش مهمی در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی ایفا خواهد کرد. همچنین که از خام فروشی تختال نیز جلوگیری خواهد شد. در خط جدید با عنایت به فناوری پیشرفته آن، نیاز به قطعات یدکی، تعمیرات و توقف تولید بسیار کمتر از خط موجود است.

رشد سهام فولاد در بورس

با شروع سال ۱۳۹۹ همگام با رشد شاخص کل بورس، سهام فولاد مبارکه نیز رشد چشمگیری داشته و از ابتدای سال بازدهی خوبی برای سهام‌داران به ارمغان آورده است.

با توجه به اقبال گستردۀ سهام‌داران به سرمایه‌گذاری در بورس در امسال، تقاضا برای خرید سهام افزایش یافته و یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش سهام شرکت‌های بورسی ازجمله سهام «فولاد» بوده است، به‌طوری‌که برای نخستین بار، نماد فولاد در تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه برای کنفرانس اطلاع‌رسانی، به‌دلیل تغییرات قیمت بیش از ۵۰ درصد طی ۱۵ روز معاملاتی متوقف گردید و شرکت پاسخ سؤالات سهام‌داران را از طریق سامانه کدال منتشر کرد.

رکوردهای فولاد مبارکه

شعار سال ۹۹ یعنی «جهش تولید» در سایۀ رشد صنایع مادر محقق می‌گردد. در این میان، زنجیرۀ تأمین گستردۀ فولاد مبارکه شامل ۲هزار و ۸۰۰ تأمین‌کنندۀ خدمات و کالا با حدود ۸۲ درصد ساخت داخل و شبکۀ گستردۀ مشتریان شرکت شامل هزار کارخانه و کارگاه به‌طور مستقیم و ۳ هزار کارخانه و کارگاه به‌طور غیرمستقیم است. به‌طورکلی فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی کشور نقش بسزایی در تحقق این شعار ایفا می‌کند.

فولاد مبارکه با حدود سه دهه تجربه در تولید انواع محصولات تخت فولادی، نقش محوری در توسعۀ صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور بر عهده داشته است. این شرکت در سال ۹۸ با تولید ۷.۵ میلیون تن انواع محصولات فولادی عملکرد قابل‌توجهی داشته و در همین سال از رشدی بالغ‌بر ۱۲.۵ درصد نسبت به برنامه و ۶۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

یکی از گام‌های اساسی فولاد مبارکه حرکت به‌سوی تولید محصولات ویژه خصوصا تولید ورق‌های مورداستفاده در ساخت لولۀ انتقال گازترش است که فولاد مبارکه با دستیابی به این فناوری توانست در سال ۹۸ نخستین اسلب‌های API را که یکی از نیازهای اساسی وزارت نفت است، در ماشین ریخته‌گری شمارۀ ۵ خود تولید کند و گام مهمی در بی‌نیازی از واردات این محصول بردارد.

فولاد مبارکه با تولید ۶۳۶ هزار و ۱۶۰ تن در فروردین ۹۹ در مقایسه با فروردین ۹۸ رشد ۹ درصدی دارد، همچنین فولاد مبارکه (ورق گرم، سرد وواحد سبا) در مجموع ۷۳۷ هزار و ۳۳۸ تن تولید در فروردین ۹۹ را محقق ساخت که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته سه درصد کاهش نشان می‌دهد.

ثبت رکورد روزانه در ناحیۀ آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه

ناحیۀ آهن‌سازی فولاد مبارکه در اردیبهشت با ثبت رکورد تولید روزانۀ آهن اسفنجی به میزان ۸ هزار و ۸۱۵ تن در واحد شهید خرازی موفقیت دیگری را در سال جهش تولید به نام خود ثبت کرد.

رکورد روزانۀ قبلی به میزان ۸هزار و ۶۴۰ تن بود که در فروردین‌ماه ۹۹ به‌دست آمده بود. این رکورد تولید روزانه در سال جهش تولید و در ادامۀ عملکرد موفقیت‌آمیز این ناحیه در این سال حاصل شده که ناشی از عزم راسخ همکاران در این ناحیه برای مشارکت هرچه بیشتر در حرکت روبه‌رشد در مسیر تولید بیشتر و اقتصاد کشور است.

کاهش صادرات در شرایط کرونا

حجم صادرات شرکت‌های بزرگ فولادساز کشور شامل ذوب آهن، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، هرمزگان، فولاد کاوه جنوب و بناب طی فروردین ماه امسال، به رقم ۲۲۱ هزار و ۵۹۲ تن رسید که بیش از ۴۶ درصد آن سهم فولاد خوزستان است. بالاترین میزان کاهش صادرات در فروردین امسال مربوط به فولاد مبارکه با رقم هشت هزار و ۴۲۲ تن است که در مقایسه با ماه مشابه در سال ۹۸ افت ۸۵ درصدی دارد.

نقش فولاد مبارکه در تولید محصولات ویژه

با تلاش کارکنان شرکت فولاد مبارکه، تولید محصولت ویژه با کیفیت بالا (MB) در خط نورد تاندم میل به۲۰هزار و۲۰۰تن افزایش یافت، درحالیکه رکورد تولید قبل در این محصولات ۱۴هزار و۹۰۰تن بوده است.

ضمن اینکه فولاد مبارکه ورق موردنیاز تولید تسمۀ مصرفی خطوط خود را نیز تولید می‌کند، و تولید این نوع ورق سخت در اردیبهشت ۹۹ از مرز یک هزار و۴۰۰تن گذشت

همچنین تولید کلاف خام برای زنجیرۀ قلع اندود فولاد مبارکه نیز در فروردین ماه از مرز۱۲هزار و۵۰۰تن عبور کرد، بیشترین میزان تولید این محصول مربوط به شهریورماه۹۸و به میزان۱۲هزار و۲۰۰تن بوده است.

مهم‌ترین اقدامات فولاد مبارکه در بخش انرژی و سیالات

  1. افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی پساب تصفیه‌شده به میزان ۹۰۰ هزار مترمکعب جهت استفاده در شرایط بحرانی و خشک‌سالی؛
  2. افزایش ظرفیت تولید آب صنعتی کیفی از پساب صنعتی به میزان ۶۰۰ مترمکعب بر ساعت در تصفیه‌خانه پساب؛
  3. افزایش ظرفیت خرید برق از بورس انرژی و در نتیجه خرید انرژی با قیمت بسیار بهتر و سودآوری بیشتر برای شرکت؛
  4. تأمین ۳۰درصد از نیاز آبی شرکت از محل تصفیه و بازچرخانی پساب‌های صنعتی و شهرستان‌های اطراف؛
  5. بومی‌سازی ۶ عدد مبدل کمپرسورهای هوای فشرده؛
  6. تعویض و نوسازی خطوط انتقال سیالات مختلف در شرکت به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر؛
  7. بهره‌برداری از سیستم کنترل و اتوماسیون شبکۀ برق سایت شهید خرازی؛
  8. تعویض کلیدهای فیلترهای هارمونیکی با کلیدهای ساخت داخل در SVC/GE واحد توزیع برق؛
  9. تعویض دو دستگاه ترانس روغن آسکارل با نوع معدنی در ناحیۀ انرژی و سیالات در راستای اهداف زیست‌محیطی شرکت؛
  10.  بومی‌سازی فیلترهای هوای ورودی کمپرسورهای اصلی هوای پلنت‌های تولید اکسیژن؛
  11. تهیه و تدوین لیست‌های قطعات یدکی، تدوین متریال کد و صدور درخواست خرید قطعات و تجهیزات و تدوین استانداردهای تعمیراتی در تصفیه‌خانه‌های بهداشتی و صنعتی و ایستگاه گاز ۲۰۰هزار متر مکعبی جدید؛
  12.  بومی‌سازی سیستم اسکادای واحد توزیع برق؛
  13. شناسایی فلومترهای موردنیاز شبکۀ آب صنعتی و ایستگاه‌های داخلی گاز متان و صدور درخواست خرید برای آن‌ها.

فولاد مبارکه و اقدامات علیه کرونا

شرکت فولادمبارکه اصفهان در راستای مقابله با ضمن کمک نقدی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت نقدی پرداخت کرده است. این شرکت همچنین در شهرستان مبارکه نیز با خرید موادشوینده و ضدعفونی‌کننده و تحویل به آموزش و پرورش و بهزیستی شهرستان، حمایت‌های دبگر خود را انجام داده است.

علاوه بر این، شرکت فولاد مبارکه به مرکز بهداشت شهرستان مبارکه و استانداری به طور شفاهی اعلام کرده که در خصوص کنترل این بحران، همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.

همچنین به منظور اقدام مؤثر و اطمینان از کنترل انتشار ویروس کرونای جدید (کووید ۱۹) یا به اصطلاح کرونا، در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، کارگروهی با عنوان «پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای جدید» با محوریت معاونت نیروی انسانی و سازماندهی، بهداشت حرفه ای، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) و سایر واحدهای ذی‌ربط تشکیل شد که به صورت مستمر دستورالعمل‌های روزآمد و کاربردی در صنعت فولاد را تهیه و برای اجرا، ابلاغ می‌کند.

از اقدامات مؤثر دیگر این شرکت ضدعفونی مستمر سرویس‌های ایاب و ذهاب، تأسیسات و تسهیلات بهداشتی و رفاهی کارکنان و همچنین ضدعفونی مستمر ساختمان‌های اداری و عملیاتی است. دیگر اقدامات این شرکت کنترل دمای بدن کارکنان هنگام ورود و خروج آنها و استفادۀ مؤثر و کافی از وسایل حفاظت فردی ازجمله ماسک تنفسی و ژل ضدعفونی کنندۀ دست و سایر ملزومات پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا است.

ضمن اینکه بنا بر گفته حمیدرضا عظیمیان درحال‌حاضر از ۶۰۰۰ نفر از کارکنان‌ فولاد مبارکه آزمایش خون گرفته شده و به‌تدریج از تمامی کارکنان آزمایش به عمل خواهد آمد. این غربالگری از طریق تکمیل فرم و پاسخ‌دهی به سوالات نیز از کارکنان صورت گرفته است و در صورت که در آزمایش خون پرسنل فولاد مبارکه علائم مشکوکی پیدا شود آزمایش‌های تکمیلی از جمله آزمایش مخاط گرفته خواهد شد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها