|
کدخبر: 165778

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس بیمه بررسی شد:

کرونا چه بر سر صنعت بیمه آورد؟

کارشناس بیمه مهم‌ترین چالش صنعت بیمه در سال گذشته را پانادمی کرونا دانست و گفت: شیوع بیماری کرونا باعث تغییر در تراز مالی بیمه‌ها شد به صورتی بیمه‌ها با کاهش خسارات بیمه ثالث و افزایش خسارت‌ها در بیمه‌های اشخاص، عمر و زندگی مواجه شدند.

شهر خبر کرونا چه بر سر صنعت بیمه آورد؟

محمد جواد میرطاهر در گفت‌وگو با گسترش نیوز ادامه داد: با توجه به این که در دوران کرونا، ترددهای جاده‌ای کاهش پیدا کرده بودند، هزینه‌ها و خسارات سنگین بیمه‌ای در بیمه شخص ثالث کم شد اما در مقابل هزینه‌ها و خسارت‌های ناشی از بیمه عمر، اشخاص و زندگی بالا رفتند.

این کارشناس بیمه با اشاره به این که حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در سال گذشته به ۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده است، پیش‌بینی کرد: انتظار می‌رود که امسال حق بیمه تولیدی در صنعت بیمه به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

محمدجواد میرطاهر

 میرطاهر پرداخت خسارت را از نکات بسیار مهم صنعت بیمه قلمداد کرد و افزود: ۴۳ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است و با توجه به بیمه کرونا پیش‌بینی می‌شود که نسبت خسارت در رشته درمان به ۷۵ درصد، افزایش پیدا کند.

او در مورد دیگر تاثیرات کرونا در صنعت بیمه هم گفت: شیوع کرونا تاثیر دیگری هم بر صنعت بیمه گذاشته و باعث شده که تمایل به استفاده از خدمات بیمه زندگی افزایش پیدا کند.

تناسب بین تورم و افزایش حق بیمه‌ها کم است

این کارشناس بیمه، مهم‌ترین چالش‌های فعلی صنعت بیمه را این گونه نام برد: در سال‌های اخیر اقتصاد کشور با تورم افسار گسیخته روبه رو بوده که تاثیر آن بر تمام شاکله‌های اقتصادی نموده داشته اما این نرخ تورم مهم ترین عامل تاثیر گذار در صنعت بیمه بوده است. تورم باعث افزایش ۵/۴۵ درصدی نرخ دیه در صنعت بیمه شده است. در صورتی که حق بیمه شخص ثالث ۳۷درصد افزایش پیدا کرد و این اختلاف صنعت بیمه را متضرر کرده است.

میرطاهر در مورد تفاوت افزایش غیر متعارف نرخ دیه در برابر حق بیمه، گفت: همواره نرخ دیه از حوزه‌های تورمی تاثیر افزایش داشته اما حق بیمه در این بخش کمتر از درصد افزایش نرخ بیمه یا تورم بوده که این مسئله همواره جزو چالش‌های صنعت بیمه بوده است.

این کارشناس بیمه، تحریم‌ها را چالش دیگر صنعت بیمه دانست و افزود: تحریم‌ها در انتقال دانش فنی، بیمه‌های اتکایی و امکان ارائه خدمات بیمه اتکایی مشکلاتی را به وجود آورده‌اند. قبلا ارائه خدمات بیمه اتکایی در قابل همکاری با بروکرها و شرکت‌های بیمه‌ اتکایی خارجی، انجام می‌شد و امروز به خاطر تحریم‌ها خدمات دهی در این مدل بیمه دچار مشکل و مسئله شده است.

میرطاهر تغییر نسل فعالان حوزه بیمه را معضل دیگر این صنعت قلمداد کرد و گفت: بسیاری   از شرکت‌های بیمه با رشد نرخ بازنشستگی مواجه‌اند و در سال‌های آینده تغییر نسل در صنعت بیمه اتفاق می‌افتد که احتمال دارد، چالش های در صنعت بیمه به وجود بیاید.

این کارشناس بیمه در مورد تاثیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در صنعت بیمه، توضیح داد: می‌توان انتظار داشت که دولت جدید دست به اصلاحات ساختاری در صنعت بیمه بزند چرا که نیازمند رخ دادن انقلابی در بخش فناورهای بیمه‌ای هستیم.

میرطاهر پیش‌بینی کرد که با انجام اصلاحات در حوزه فناوری‌های بیمه می‌توان انتظار داشت که امکان ایجاد خدمات جدید بیمه‌ای در بخش‌های نوینی مثل، رمز ارز و بلاک چین، 5G و اینترنت اشیا هم به وجود بیاید.

او ادامه داد: بیمه مرکزی اقداماتی را در راستای فناوری‌های بیمه برداشته و به نظر می‌رسد که در سال جدید نیاز است که این اقدامات و حوزه‌ها تقویت شوند.

میرطاهر، با اشاره به اختلاف زیاد نُرم و عرف جهانی استفاده از بیمه‌های زندگی با ایران گفت: سال گذشته تحت تاثیر شرایط خاص و اقتصادی کرونا، پرتفوی بیمه‌های زندگی در صنعت بیمه به ۶/۱۵ درصد افزایش یافت که این رقم هنوز با نُرم‌ها و عرف جهانی فاصله زیادی دارد.

این کارشناس بیمه تاسیس صندوق حوادث طبیعی را یکی دیگر از اتفاقات مهم سال ۹۹ دانست و گفت: مقرر شده که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ میلیون خانه تحت پوشش بیمه حوادث قرار بگیرد و اجرای شدن این موضوع نیازمند زیرساخت‌سازی هایی است که دولت آتی می‌تواند آن ها را به وجود بیاورد.

سایه تحریم بر سر بیمه

میرطاهر در مورد تاثیرات تحریم بر صنعت بیمه، نیز گفت: مشکل نقل و انتقال اعتبارات به خارج از مرزها موضوعی است که در تمام صنایع و صنعت بیمه تاثیر گذاشته است. صنعت بیمه تحت تاثیر محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها در انتقال حق بیمه، کارمزد اتکایی و همچنین پرداخت خسارت در بیمه‌های اتکای با مشکل مواجه شده است.

این فعال صنعت بیمه افزود: خدمات بیمه اتکایی بعد از تحریم‌ها به واسطه عدم امکان ارائه خدمات با مشارکت بیمه‌های اتکایی خارجی با مشکلات زیادی مواجه شد و به اجبار بخش زیادی از بیمه‌های اتکایی به خود بیمه مرکزی محول شد. بعضی از شرکت‌های خارجی از ترس بلوکه شدن دارایی های شان و تحریم شدن، از همکاری با بیمه‌های ایرانی منصرف شدند. در خصوص انتقال دانش فنی هم تحریم‌ها تاثیر‌گذار بودند و امکان نقل و انتقال دانش فنی به کشور نیست.

میرطاهر با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، آن را فرصت تلقی کرد و گفت: امکان این هست که از طریق این قرارداد ظرفیت‌های برای توسعه صنعت بیمه ایجاد شود. اگر موضوع رفع یا تعلیق تحریم‌ها هم اتفاق بیافتند، گشایش‌های در خصوص آموزش‌ کارکنان و آماده‌سازی زیرساخت‌ها به وجود می‌آید و حتی می‌توان با افزایش زمینه همکاری‌ها، شرکت‌های دو ملیتی هم تاسیس کرد.

صنعت بیمه رکورد دار در بازدهی در بورس

این کارشناس بیمه در مورد تاثیر بورس بر صنعت بیمه هم گفت: بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان پرتفوی بورسی صنعت بیمه است. که بعد از ریزش بورس شرکت‌های بیمه‌ای نیز مانند بقیه سهامدران ضرر و زیان کردند. البته شرکت هایی که خسارت معوق بیشتری داشتند، ‌طی سال ۹۹ شروع به شناسایی سود کردند که خسارات معوق خود را پرداخت کنند.

میرطاهر ادامه داد: سال گذشته، با افزایش قیمت سهم‌های بیمه‌ای بیشترین مقدار بازدهی در بین صنایع، نصیب سهامداران بیمه شده و این به معنی تاثیرات متقابل بورس و صنعت بیمه بر هم است.

این کارشناس بیمه، عملکرد و نحوه سرمایه‌گذاری در بورس به همراه سودی که به واسطه دوران کرونا در صورت‌های مالی بیمه‌ها اتفاق افتاده را در سوددهی سهام این گروه صنعتی موثر دانست و گفت: با کاهش ترددهای جاده‌ای در دوران کرونا نسبت خسارت در رشته‌های بیمه‌ای مانند شخص ثالث پایین آمد و پایین بودن حجم شناور برخی سهم‌ها هم باعث شد که اقبال بیشتری نسبت به سهم‌های بیمه‌ای به وجود بیاید.

میرطاهر در پایان به تفاوت اوراق تبعی با بیمه سهام اشاره کردو گفت: با توجه به ظرفیت‌های صنعت بیمه این امکان وجود دارد که در آینده، ابزارهایی برای پیوند بیشتر بازار سرمایه و بیمه طراحی کرد و حتی بیمه‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند کمک به افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه هم نقش بیشتری ایفا کنند.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها