|
کدخبر: 282157

بهره‌برداری از ۱۴۰۰ واحد تولیدی جدید در شهرک‌های صنعتی کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که وضعیت صنعت کشور رو به رشد است، گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از یک هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و زیرساخت‌های صنعتی نیز شرایط مناسبی دارد.

شهرک های صنعتی بهره‌برداری از ۱۴۰۰ واحد تولیدی جدید در شهرک‌های صنعتی کشور

علی رسولیان با بیان این مطلب در برنامه "صف اول" شبکه اول سیما که با موضوع "شهرک‌های صنعتی از زیرساخت‌ها تا دانش‌بنیان‎ها" پخش شد، افزود: توازن سرمایه‌‌گذاری از سیاست‌های اولویت دار در وزرات صنعت، معدن و تجارت است که با جدیت و اهتمام ویژه‌ای توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: در مناطقی که ظرفیت‌های توسعه صنعتی و اشتغالزایی وجود دارد ولی سرمایه‌ گذاری‌های لازم انجام نگرفته است، مشوق‌هایی در بسته توازن سرمایه‌‌گذاری درنظر گرفته شده که بخشی از آن مرتبط با شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمانصنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: تخفیف‌های واگذاری زمین صنعتی در مناطق محروم و مرزی، مشوق‌های تقسیط بیشتر و مشوق‌های پس از بهره‌برداری نیز در چارچوب همین بسته توازن سرمایه‌‌گذاری تعریف شده است.

رسولیان با اشاره به این‌که تا ۵۰ درصد امکان تخفیف برای واگذاری اراضی صنعتی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را داریم، بیان کرد: در این راستا، استان‌ها و شهرستان‌های کشور بر اساس ظرفیت‌ها و ظرفیت‌های موجود دسته بندی شده است.

وی یادآور شد: مشوق‌های سرمایه‌‌گذاری که تا ۴۸ ماه و با تنفس ۳ تا ۶ ماهه تقسیط می‌شوند، بر اساس شرایط توسعه یافتگی هر منطقه ارائه خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از تدوین و اجرای بسته سرمایه‌گذاری ویژه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تمرکز بر مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که به تصویب هیأت مدیره این سازمان نیز رسیده است، خبر داد.

رسولیان اظهارکرد: البته منظور ما از محرومیت در واقع محرومیت از لحاظ سرمایه‌گذاری صنعتی است. مناطق و شهرستان‌هایی برای ارائه مشوق‌ها مد نظر ماست که ظرفیت‌های توسعه صنعتی را دارند، اما سرمایه‌‌گذاری لازم در آنها انجام نشده است.

وی افزود: همچنین کارگاه‌های کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی محروم و کمتر توسعه یافته نیز درحال ساخت است که به واحدهای تولیدی این مناطق با اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان، واگذار یا اجاره داده می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: حمایت از حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، برندسازی و تقویت خوشه‌های صنعتی برای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در اولویت است. همچنین نزدیک به ۶۰ درصد از هزینه‌های حضور شرکت‌های مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را پرداخت می‌کنیم.

رسولیان در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص استقبال از سرمایه‌گذاری صنعتی و واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تصریح کرد: تقاضا برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مناسب است. از ابتدای امسال تا کنون ۲ هزار و ۲۴۰ متقاضی، زمین صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دریافت کرده‌اند، که مساحت زمین‌های واگذار شده در مجموع یک هزار و ۳۵ هکتار است.

وی ایجاد کارگاه‌های کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را از دیگر برنامه‌های سازمان متبوع خود دانست و یادآور شد: کارگاه‌ها به شرکت‌های توانمندی که توان مالی مناسبی ندارند، واگذار می‌شود. سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ واحد کارگاهی ساخته شد که بخشی از آن را بخش خصوصی ساخته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۶۵۰ واحد کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ساخته شده است، و هدف‌گذاری امسال هم ساخت یک هزار واحد کارگاهی است؛ اما طبق پیش‌بینی‌ها تا یک هزار و ۵۰۰ واحد نیز ساخته می‌شود.

رسولیان خاطرنشان کرد: هدف ما ساخت کارگاه‌ها در مناطق دارای تقاضا است و کارگاه‌هایی که توسط سازمان و شرکت‌های استانی ساخته می‌شوند، به‌صورت سالانه اجاره داده خواهند شد.

وی توضیح داد: کارگاه‌های ساخته شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در مقیاس کوچک هستند و با هدف استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با توان مالی کم واگذار یا اجاره داده می‌شوند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و ۵ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

 

منبع: روایط عمومی شرکت شهرک های صنعتی ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها