|
کدخبر: 196819

۱۰ فیلم داغ اسکار ۲۰۲۲ / از دیکاپریو تا ویل اسمیت

نودوچهارمین مراسم اسکار در ۲۷ فوریه‌ی ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد و تا فصل جوایز پیش رو تنها ده ماه زمان داریم. در این مقاله ۲۵ فیلم که احتمالا در اسکار ۲۰۲۲ حضور دارند را با هم بررسی می‌کنیم.

سینما و تلویزیون ۱۰ فیلم داغ اسکار ۲۰۲۲  / از دیکاپریو تا ویل اسمیت

نود و سومین مراسم اسکار در شرایطی که جهان با ویروس کرونا دست به گریبان است برگزار شد و «سرزمین آواره‌ها» (Nomadland) جایزه بهترین فیلم را کسب کرد تا کم‌رمق‌ترین فصل جوایز به پایان برسد. در شرایطی که تا اسکار ۲۰۲۲ تنها ده ما فرصت داریم، کم‌کم زمان پیش‌بینی فیلم‌ها رسیده است.

به جز تاریخ برگزاری، اطلاعات زیادی از مراسم پیش رو منتشر نشده و فقط می‌دانیم تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم به عدد ۱۰ رسیده است. به علت همه‌گیری کرونا، فیلم‌های پلتفرم‌های دیجیتالی (VOD) و سرویس‌های استریم که برای اکران عمومی هم برنامه‌ریزی شده بودند، در اسکار ۲۰۲۱ حضور داشتند در صورتی که هنوز مشخص نیست این قانون درباره‌ی نودوچهارمین مراسم اسکار هم صدق می‌کند یا نه؟

ذکر یک نکته پیش از معرفی فیلم‌ها ضروری است؛ فیلم‌های این فهرست نامزدهای بالقوه‌ی اسکار هستند و بر اساس سوابق سازندگان و سلیقه‌ی داوران در دوره‌های پیشین انتخاب شدند. پس فعلا از فیلم‌هایی مثل «دیشب در سوهو» (Last Night in Soho)، «آنت» (Annette) و «بندتا» (Benedetta) چشم‌پوشی می‌کنیم اما ممکن است پس از اکران توجه اعضای آکادمی را جلب کنند.

۱.  کوچه کابوس (Nightmare Alley)

 کارگردان: گی‌یرمو دل تورو

 بازیگران: بردلی کوپر، کیت بلانشت، تونی کولت، رونی مارا، ران پرلمن، ران پووینلی، ریچارد جنکینز، مایکل شنون

کوچه کابوس یکی از فیلم‌های ترسناک فهرست است که با رده‌ی سنی بزرگسال اکران می‌شود و فضای به‌شدت سنگین و تاریکی دارد. گی‌یرمو دل تورو با «شکل آب» (The Shape of Water‎) در اسکار ۲۰۱۸ درخشید که در ۱۳ رشته نامزد شد و جایزه‌ی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین طراحی صحنه و بهترین موسیقی را به دست آورد.

داستان کوچه کابوس از رمان ویلیام لیندزی گریشام اقتباس شده و ماجرای آن درباره‌ی کلاه‌برداری است که خودش را به‌عنوان یک معلم مذهبی معرفی می‌کند تا افراد مختلف را طعمه قرار دهد.

دل تورو پیش‌تر گفته بود کوچه کابوس یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های او است که با درجه‌ی سنی بزرگسال اکران می‌شود اما حتی برای این سنین هم وحشتناک است. از المان‌های فانتزی و تخیلی سینمای دل تورو در فیلم خبری نیست و در عوض با یک اثر نوآر سروکار داریم. کوچه کابوس ۳ دسامبر اکران خواهد شد و یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های اسکار ۲۰۲۲ است.

۲. تل‌ماسه (Dune)

 کارگردان: دنی ویلنوو

 بازیگران: تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، جاش برولین، اسکار آیزاک، جیسون موموآ، خاویر باردم، دیوید باتیستا، زندیا

حضور «بلید رانر ۲۰۴۹» (Blade Runner ۲۰۴۹) در کارنامه‌ی دنی ویلنوو کافی است که جدیدترین فیلم علمی تخیلی او را از گزینه‌های مورد انتظار داوران اسکار بدانیم.

«ورود» (Arrival) یکی از بهترین آثار ویلنوو است که نامزد ۸ اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد و جایزه‌ی بهترین صداگذاری را هم برد. «بلید رانر ۲۰۴۹» در ۵ رشته نامزد شد و جایزه‌ی بهترین فیلم‌برداری و بهترین جلوه‌های ویژه را از آن خود کرد. پیش‌بینی می‌شود تل‌ماسه هم از همین فرمول پیروی کند.

فیلم از رمان فرانک هربرت اقتباس شده و بازسازی تل‌ماسه‌ی دیوید لینچ است که در سال ۱۹۸۴ ساخته شد. داستان در سیاره‌ی آراکیس رخ می‌دهد که به خاطر طبیعت بیابانی‌اش به تل‌ماسه مشهور است و گروه‌های مختلف برای منابع با ارزش این سیاره نزاع می‌کنند.

گریک فریزر فیلم‌بردار نامزد اسکار و آهنگساز معروف هانس زیمر در این فیلم با ویلنوو همکاری دارند که از اصلی‌ترین شانس‌های اسکار به حساب می‌آیند. همچنین با وجود ترکیب کهکشانی بازیگران و داستان علمی تخیلی احتمالا در اکران عمومی هم موفق عمل خواهد کرد. تل‌ماسه ۱ اکتبر ۲۰۲۱ اکران می‌شود.

۳. قدرت سگ (The Power of the Dog)

 کارگردان: جین کمپیون

 بازیگران: بندیکت کامبربچ، کریستن دانست، جسی پلمونس، توماسین مک کنزی، کدی اسمیت- مک فی

جین کمپیون با فیلم «پیانو» (The Piano) دومین زنی بود که در بخش بهترین کارگردانی نامزد شد و جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی غیر اقتباسی را دریافت کرد. کمپیون پس از سال‌ها با قدرت سگ که اقتباسی از رمان توماس ساویج است به سینماها برمی‌گردد. در این فیلم سینمایی بازیگرانی مثل بندیکت کامبربچ، کریستین دانست و جسی پلمونس حضور دارند، با این اوصاف با یکی از کنجکاوی برانگیزترین فیلم‌های اسکار ۲۰۲۲ طرف هستیم.

جین کمپیون به خاطر کارگردانی سریال‌هایی مثل «بالای دریاچه» (Top of the Lake) و «بالای دریاچه: دختر چینی» (Top of the Lake: China Girl) شناخته می‌شود. «ستاره‌ی فروزان» (Bright Star) آخرین فیلم سینمایی بود که در سال ۲۰۰۹ نویسندگی و کارگردانی کرد و حالا پس از نزدیک به ۱۳ سال با قدرت سگ به فصل جوایز بازمی‌گردد.

قدرت سگ حال و هوایی وسترن دارد و ماجرای آن درباره‌ی دو برادر است که صاحب مزرعه‌ای در ایالت مونتانا هستند. برادر کوچکتر با زنی محلی ازدواج می‌کند و برادر بزرگتر این موضوع را دستاویز یک بلوای خانوادگی و جنگ تمام‌عیار می‌کند.

اولین اکران رسمی قدرت سگ در جشنواره کن است و احتمال دارد کمپیون رکورد خودش به‌عنوان اولین زنی که موفق به دریافت نخل طلا شده را بشکند و دومین جایزه را هم به دست آورد. همچنین نتفلیکس حق پخش فیلم را خریده و قرار است هم زمان در بعضی از سینماهای استرالیا هم اکران شود.

۴. خاندان گوچی (House of Gucci)

 کارگردان: ریدلی اسکات

 بازیگران: لیدی گاگا، آدام درایور، جرد لتو، آل پاچینو، جک هیوستون، سلما هایک

خاندان گوچی بی‌شک یکی از پر سر و صداترین فیلم‌های اسکار ۲۰۲۲ است و با وجود داستان جنجالی، گروه بازیگری و عوامل سازنده، پیش‌بینی می‌شود در رشته‌های زیادی نامزد شود.

ریدلی اسکات یکی از بهترین کارگردان‌های دنیا است که با وجود ۴ نامزدی هنوز موفق به کسب اسکار بهترین کارگردانی نشده اما امسال علاوه بر خاندان گوچی، آخرین دوئل (در ادامه درباره‌ی این فیلم بیشتر توضیح می‌دهیم) را هم در صف اکران دارد و باید ببینیم آیا در سال ۲۰۲۲ طلسم را می‌شکند یا نه.

خاندان گوچی روایتگر ترور پر سروصدای مائوریتزیو گوچی توسط همسر سابقش پاتریزیا رجیانی است. لیدی گاگا ایفاگر نقش پاتریزیا است و این فیلم می‌تواند سنگ محک خوبی برای اثبات قدرت بازیگری‌اش باشد. در کنار گاگا بازیگران برنده‌ی اسکاری مثل آل پاچینو و جرد لتو حضور دارند و احتمالا از این گروه بازیگری چند نامزد اسکار خواهیم داشت. خاندان گوچی پاییز ۲۰۲۱ اکران خواهد شد.

۵. داستان کناره‌ی غربی (West Side Story)

 کارگردان: استیون اسپیلبرگ

 بازیگران: انسل الگورت، ریچل زیگلر، ریتا مورنو، کوری استول، برایان دارسی جیمز

آثار استیون اسپیلبرگ همیشه کنجکاوی برانگیز هستند و حالا او با فیلم موزیکال داستان کناره‌ی غربی برگشته و بعد از اسکار بهترین کارگردانی برای «نجات سرباز رایان» (Saving Private Ryan) و «فهرست شیندلر» (Schindler’s List) برای سومین اسکار دورخیز کرده است.

فیلم تازه‌ی اسپیلبرگ تاریخچه‌ی شنیدنی دارد؛ نمایش‌نامه‌ای به همین نام برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ روی صحنه‌ی برادوی رفت که برگرفته از رومئو و ژولیت ویلیام شکسپیر بود. در سال ۱۹۶۱ فیلم موزیکالی بر اساس این نمایش‌نامه ساخته و برنده‌ی ۱۰ جایزه‌ی اسکار شد و یکی از بهترین فیلم‌های موزیکال تمام دوران لقب گرفت. اسپیلبرگ این نمایشنامه معروف را برای دومین بار به نویسندگی تونی کوشنر بازسازی کرده است.

داستان کناره‌ی غربی درباره‌ی دعوای بین دو گنگ خیابانی است که منجر به یک رابطه‌ی عاشقانه میان دو نفر از اعضا می‌شود. جالب است بدانید ریتا مورنو که در نسخه‌ی ۱۹۶۱ جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را دریافت کرده بود، در نسخه‌ی ۲۰۲۱ هم حضور دارد.

۶. در ارتفاعات (In The Heights)

 کارگردان: جان ام. چو

 بازیگران: آنتونی راموس، کوری هاکینز، ملیسا باررا، لزلی گریس، اولگا مردیز، دافنه رابین-وگا

اسکار ۲۰۲۲ می‌تواند فرصتی برای زورآزمایی در ارتفاعات و داستان کناره‌ی غربی به‌عنوان دو فیلم موزیکال برتر سال باشد. در ارتفاعات هم مثل رقیب سرسختش از یک نمایش‌نامه‌ی قدیمی اثر لین-منوئل میرندا اقتباس شده. فیلم روایتگر داستان صاحب یک مغازه‌ی خواربارفروشی است که احساسات متناقضی را در آستانه‌ی بازنشستگی تجربه می‌کند.

اولین نمایش جهانی فیلم در جشنواره‌ی جهانی ترایبکا است سپس در ۱۱ ژوئن همزمان با اکران در سینماها از HBO Max هم پخش می‌شود و احتمالا با حال و هوای به‌شدت تابستانی‌اش مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

گروه بازیگری در ارتفاعات متشکل از بازیگران جوان و تازه‌کار است که اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب درآید، می‌توانند نظرات مثبت اعضای آکادمی اسکار را جلب کنند.

۶. گزارش فرانسوی (The French Dispatch)

 کارگردان: وس اندرسن

 بازیگران: فرانسیس مک دورمند، بیل مری، تیموتی شالامی، جفری رایت

وس اندرسن شگفت‌انگیز ۳ سال پس از استاپ موشن «جزیره سگ‌ها» (Isle of Dogs) نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم پویانمایی و بهترین موسیقی، با گزارش فرانسوی به سینماها بازمی‌گردد. «هتل بزرگ بوداپست» (The Grand Budapest Hotel) آخرین فیلم سینمایی بلند اندرسن، نامزد ۹ اسکار شد و جایزه بهترین موسیقی، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس و بهترین چهره‌پردازی را برد.

فقط سوابق درخشان اندرسون نیست که گزارش فرانسوی را به یکی از شانس‌های بالقوه‌ی اسکار تبدیل می‌کند، بلکه از حضور فرانسیس مک دورموند برنده‌ی ۳ اسکار که آخرین جایزه‌اش را برای فیلم سرزمین آواره‌ها کسب کرد هم نباید غافل شد.

گزارش فرانسوی با الهام از زندگی واقعی گزارشگرهای نیویورکر، روایتگر کارمندان یک مجله‌ی اروپایی است که تصمیم می‌گیرند برای سه واقعه‌ی مهم یادمان چاپ کنند. این سه واقعه عبارت‌اند از حبس یک هنرمند، گروگان‌گیری و شورش‌های دانشجویی. اولین نمایش جهانی گزارش فرانسوی در جشنواره‌ی کن ۲۰۲۱ خواهد بود.

۷. آخرین دوئل (The Last Duel)

 کارگردان: ریدلی اسکات

 بازیگران: مت دیمون، بن افلک، آدام درایور، جودی کومر

ریدلی اسکات تنها کارگردان این فهرست است که برای جلب نظر اعضای آکادمی ۲ شانس دارد؛ بنابراین حتی اگر با خاندان گوچی موفق عمل نکند احتمال دارد با آخرین دوئل نظرات را دوباره به سمت خود برگرداند.

آخرین دوئل با اقتباس از رمان «آخرین دوئل: داستان واقعی محاکمه با مبارزه در فرانسه‌ی قرون وسطی» اثر اریک جاگر توسط برندگان اسکار مت دیمون و بن افلک نوشته شده و یک داستان حماسی قرن ۱۴ را پیگیری می‌کند. بن افلک ایفاگر یکی از نقش‌های مکمل است اما مت دیمون و آدام درایور نقش‌های اصلی را بر عهده دارند. ماجرا درباره‌ی دو شوالیه به نام‌های ژان دوکاروژ و ژاک لو گری است که پس از تعرض دوکاروژ به همسر گری، با یکدیگر وارد دوئلی مرگبار می‌شوند.

داریوش وولسکی فیلم‌بردار لهستانی، آخرین دوئل را ورژن ریدلی اسکاتی فیلم ژاپنی «راشمون» (Rashomon) توصیف کرده است.

۸. تابستان روح (Summer of Soul)

 کارگردان: کوئست لاو

 بازیگران: استیوی واندر، بی.بی کینگ

این مستند توسط دی جی معروف، کوئست لاو کارگردانی شد و در جشنواره‌ی ساندنس توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد. پیش‌بینی می‌شود در اسکار ۲۰۲۲ همین روند را طی کند. ماجرا درباره‌ی وقایع جشنواره‌ی فرهنگی هنری هارلم در سال ۱۹۶۹ است که به بلک وودستاک هم معروف است.

این جشنواره در راستای ترویج سیاست غرور سیاه در حوالی نیویورک برگزار شد و در کنسرت‌های مختلفش بیش از ۳۰۰۰۰۰ حضور داشتند. فیلم‌های جشنواره‌ی هارلم بیش از ۵۰ سال اجازه پخش نداشتند و برای اولین بار در مستند تابستان روح به نمایش درآمدند. از جمله هنرمندانی که در این جشنواره حضور داشتند می‌توان به بی.بی. کینگ، استیوی واندر، هیو ماسکلا و نینا سیمون اشاره کرد.

۹. شاه ریچارد (King Richard)

اسمیت

 کارگردان: رینالدو مارکوس گرین

 بازیگران: ویل اسمیت، جان برنتال، سالیا سیدلی، دمی سینگلتون، آنجانو الیس

از آخرین باری که ویل اسمیت برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد ۱۵ سال می‌گذرد و اگر بیوگرافی ورزشی شاه ریچارد فیلم خوبی از آب درآید، شانس زیادی برای تصاحب این مجسمه‌ی طلایی دارد.

فیلم نگاهی به روند شکل‌گیری شخصیت ورزشی ونوس و سرنا ویلیامز تحت مربی‌گری پدرشان ریچارد ویلیامز دارد. ویل اسمیت در نقش ریچارد ظاهر شده است و پس از «علی» (Ali) و «در جستجوی خوشبختی» (The Pursuit of Happyness) برای سومین اسکار بازیگری دورخیز کرده.

«علاءالدین» (Aladdin) و «پسران بد برای زندگی» (Bad Boys for Life) آخرین فیلم‌های اسمیت هستند که عملکرد بسیار موفقی در گیشه داشتند. به نظر می‌رسد او با شاه ریچارد هم زمان نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب خواهد کرد. این فیلم از ۱۹ نوامبر هم زمان از سینماها و HBO Max پخش خواهد شد.

۱۰. بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up)

دی-کاپریو

 کارگردان: آدام مک کی

 بازیگران: دی کاپریو، جنیفر لارنس، راب مورگان، مریل استریپ، کیت بلانشت، کریس ایوانز، جونا هیل، تیموتی شالامی، آریانا گرانده

با یک نگاه سرسری به فهرست بازیگران متوجه می‌شوید که با پرستاره‌ترین فیلم امسال طرف هستید. بالا را نگاه نکن یک کمدی عجیب‌وغریب به کارگردانی آدام مک کی است که نشان داده با آثاری مثل «معاون» (Vice) و «رکود بزرگ» (The Big Short) علاوه بر اینکه نبض مخاطب را به‌خوبی می‌شناسد، رگ خواب منتقدان را هم در دست دارد.

مک کی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بالا را نگاه نکن کمدی در حال و هوای رکود بزرگ است. فیلمی که پنج نامزدی اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به دست آورد و اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی را هم برد.

فیلم روایتگر داستان دو ستاره‌شناس سطح پایین (با بازی لئوناردو دی کاپریو و جنیفر لارنس) است که مجبور می‌شوند وارد یک تور تبلیغاتی شوند و به مردم درباره‌ی احتمال برخورد یک شهاب‌سنگ به زمین هشدار دهند. بالا را نگاه نکن در نوامبر یا دسامبر از نتفلیکس پخش خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها