|
کدخبر: 35437

نمایندگان موافق استیضاح چه می‌گویند

از ساعاتی پیش صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۰۱ نفر از نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی آغاز شده است. در این جلسه استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار قرار دارد.

گسترش نیوز: همچنین وزیر دو ساعت وقت دارد که ۳۰ دقیقه آن را می‌تواند پایان جلسه صحبت کنند. علاوه بر این یک یا دو نماینده می‌تواند در دفاع از ایشان صحبت کنند. علی‌رغم اعلام آغاز بررسی استیضاح و همچنین اعلام اسامی، نمایندگان متقاضی استیضاح حاضر به صحبت در مخالفت با وزیر نشدند.

پاسخگوی هشت میلیون جوان بیکار باشید

سید قاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: زمانی که صبح بنده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شدم و آقای قاضی‌زاده هاشمی دستور جلسه را بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند شاهد بودم که همه فریاد می‌زدند دو دو که به منزله استیضاح وزیر و سپس به آقای ربیعی نزدیک شدم و دیدم تعدادی از نمایندگان سینه‌چاک در مجلس به ایشان می‌گویند که ما شرایط را فراهم کرده‌ایم تا شما نیفتید.

وی در ادامه بیان کرد: بنده در جلسات گذشته دیدم در رای اعتماد به وزرا بعد از این‌که صحبت‌های وزرا تمام می‌شد وزرا را در آغوش می‌گرفتند. این رفتار در شأن نمایندگان نیست بلکه ما نمایندگان مردم هستیم. دلیل اینکه صبح بنده صحبت نکردم این بود چرا که جو حاکم بر مجلس جو استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نبود.

وی تصریح کرد: آقای ربیعی شما وزیر بیکارها هستید باید پاسخگوی هشت میلیون جوان بیکار باشید. متاسفانه یکی از مشکلات کشور آمارهای دروغی است که پشت تریبون‌ها اعلام می‌شود. افرادی که امروز در خیابان حضور می‌یابند از خوشی به خیابان می‌آیند و خوشبخت هستند و اصلا هیچ مشکلی ندارند.

سطح رفاه مردم چقدر ارتقا پیدا کرده است؟

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح وزیر کار به عنوان یکی از موافقان استیضاح، گفت: جالب است که هیچ کدام از نمایندگان کلان شهرها استیضاح را امضا نکردند، این یعنی مشکلی ندارند. این گرفتاری مجلس است که مردم کلان شهرها به لیست رای دادند و مجلس تعطیل شد.

وی با بیان اینکه ایران هشت درصد منابع دنیا و یک درصد جمعیت دنیا را دارد، گفت: امروز دهه شصتی‌ها بیکار هستند و دهه هفتادی‌ها به آنها اضافه شدند. باید با عدد و ارقام بگوییم که سطح رفاه مردم چقدر ارتقا پیدا کرده است و برای کار و اشتغال چه اتفاقی افتاده است. جز ریزش نیرو و تعطیلی کارخانه‌ها در پنج سال گذشته چه شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: آنهایی که می‌گویند در این برهه سوالی نکنید و کاری به تیم اقتصادی دولت نداشته باشید مخالف نظام هستند. ما ۴۰ سال است می‌گوییم شرایط بحرانی است. امروز وضعیت فساد، بیکاری و افسردگی جوانان به گردن همین هیات دولت است، آیا وضعیت مردم از پنج شش سال گذشته بهتر شده است.

خادمی با بیان اینکه تعاونی‌ها در شهرهای کوچک تعطیل شده‌اند، گفت: حتما وضعیت کلان شهرها خوب است! من کاری ندارم که آقای ربیعی کارگر است یا نه. ما وزیر و مدیر می‌خواهیم، کاری نداریم ایشان آذری است، بلوچ است یا لر است. نباید قوم‌گرایی را توسعه دهیم پس آقای ربیعی از این ادبیات استفاده نکنید.

Rabiee.jpg

شاهد ظلم به کارگران، روستاییان و عشایری هستیم

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: قبل از ورود به مجلس با خود می‌گفتم که امروز اصولگرایی و یا اصلاح‌طلبی برای کشور خوب است اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که آنچه رهبری گفتند یعنی اصولگرایان اصلاح‌طلب برای کشور مفید هستند.

وی با بیان اینکه ما در اینجا درد مردم را می‌گوییم، گفت: من نزد قالیبافی رفتم که چون یک روز سر کار نبوده بیمه‌اش قطع شده است. در این وضعیت شاهد ظلم به کارگران، روستاییان و عشایری هستیم که کار می‌کنند اما درآمد آنچنانی ندارند. امروز ما نمایندگان نقطه امید ملت هستیم چون دولت از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارد.

نماینده اصولگرای مجلس با طرح این پرسش که تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد، گفت: قرار بود مدیریت اقتصادی در شستا برقرار شود و ۶۰ درصد آن به تامین اجتماعی واگذار شود اما تنها ۱۰ درصد واگذار شد آن هم در شرایطی که فردی در حوزه مدیریت شستا که ۲۷ سمت دیگر دارد.

چنارانی با بیان اینکه کارگران با عدم امنیت شغلی مواجه هستند، گفت: امروز ما می‌بینیم که از کارگر چک سفید امضا می‌گیرند، این چه وضعی است؟ به جامعه کارگری ظلم می‌شود. ما در این وضعیت شاهدیم که خانه کارگری تبدیل به تشکلی کاملا سیاسی شده است. خانه کارگر باید نماینده تام‌الاختیار کارگران باشد اما سیاسی کاری می‌کند.

وی در پایان گفت: آقای ربیعی به کجا می‌روید؟ شما سکان وزارتخانه‌ مهمی را دارید، آیا می‌دانید که شستا واردات موبایل کرده که اگر نمی‌دانید خیانت کرده‌اید.

وعده‌های وزیر فراموش شده است

علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: استان سیستان و بلوچستان قریب به ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که اگر امروز اعلام کنند که آیا نیازمندی وجود دارد که تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرد قطعا همه مردم در صف خواهند ایستاد.

در ارتباط با برنامه‌های این وزارتخانه باید بگویم همواره در آغاز دولت‌ها وزرا اهداف خود را در صفحات پر زرق و برق با اهداف آرمانی بیان می‌کنند و تنها در روزهای آغازین نقل مجالس است و پس از گذشت مدتی به فراموشی سپرده می‌شود در خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اینگونه بوده است.

وی در ادامه گفت: شخصیت حقیقی دکتر ربیعی برای من مورد احترام است، اما شخصیت حقوقی ایشان که به عنوان مدیر یک وزارتخانه‌های کشور است باید امروز مورد بررسی قرار گیرد. وزارتخانه ایشان بیشترین ارتباط را با جامعه دارد و باید دید که ایشان توانسته به برنامه‌های خود جامه عمل بپوشاند.

استیضاح حق مجلس است

امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر کار، گفت: بنای ما بر این بود که تیم اقتصادی دولت با توجه به شرایط فعلی و تحریم اقتصادی و عدم پاسخگویی تعیین تکلیف شود. انتظار بر این بود که رئیس‌جمهور تیم اقتصادی را تعیین تکلیف کند. قول هم در این خصوص داده شد ولی متاسفانه عملی در این خصوص شاهد نبودیم.

وی افزود: وقتی دولت ضعف را در وزرا شاهد است باید تعیین تکلیف کند، ما نباید استیضاح کنیم. ما منتظر بودیم ولی این امر عملی نشد و حال می‌بینیم که امروز استیضاح وزیر کار است. عده‌ای دفاع ناحق و ایجاد جوسازی نکنند.

نماینده مردم همدان خطاب به وزیر کار عنوان کرد: شما این میزان توان که برای خنثی کردن استیضاح گذاشتید و وعده و وعید دادید اگر در حوزه کار توان گذاشته بودید ما به نتیجه مطلوب رسیده بودیم.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی اجازه ندهید این فضای مسموم متوجه مجلس شود، استیضاح حق مجلس است، وزرا باید پاسخگو باشند. ما از بخش نظارتی خود استفاده می‌کنیم. یکی از دوستان گفتند که وعده و وعید دادند، این وعده و وعید غلط و حرام است. اتفاق امروز در خصوص استیضاح برای ما حجت شد که همه آگاه باشیم که استیضاح حق مجلس است.

خجسته گفت: آقای ربیعی ما از شما سوال می‌کردیم و شما باید پاسخ می‌دادید ولی دیگر جایی برای پاسخگویی نیست. با این اتفاقی که امروز رخ داد حجت شد که استیضاح باید قطعی شود. چه برنامه‌ای برای بازنشستگان دارید؟ آیا برنامه‌ها اجرا شد؟ آقای ربیعی کارگران ما در شرایط سخت به سر می‌برند، آیا کارگران متناسب با تورم تعیین تکلیف شدند؟ چه فکری برای اقشار آسیب‌پذیر کردید؟ آسیب‌های اجتماعی مرتفع نشده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها