|
کدخبر: 314768

تکنولوژی/تحریم/کوبا

رئیسی: همکاری موثر ایران و کوبا در حوزه انرژی

رئیس‌جمهور کشورمان گفت: امروز روند جدیدی در روابط ایران و کوبا آغاز شده که موجب توسعه روابط و توسعه همکاری‌های دو کشور خواهد شد.

سیاست رئیسی: همکاری موثر ایران و کوبا در حوزه انرژی

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین ایران و کوبا در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد اظهار کرد: بعد از ۲۱ سال تشریف‌فرمایی رئیس‌جمهور کوبا به کشورمان، نقطه عطفی در روابط ایران و کوبا است؛ نقاط مشترک بسیاری میان ایران و کوبا وجود دارد و در سفری که من به کوبا داشتم، پیگیر آن‌ها بودیم. وی افزود: در عین حال، همکاری‌های خوبی با کشور کوبا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم و این همکاری‌ها رو به توسعه است.

رئیس‌جمهور گفت: در خصوص علم و فناوری، همکاری‌های زیادی با کشور کوبا داشتیم و یکی از جلوه‌های همکاری بین ایران و کوبا، ساخت واکسن کرونا بود. رئیسی ادامه داد: ما در علوم و تکنولوژی همکاری‌های خوبی با کشور کوبا داشتیم و با اسنادی که در تهران و کوبا امضا شده، می‌تواند به توسعه همکاری‌ها جهت خوبی داده و آن را ارتقا دهد.

رئیس‌جمهور افزود: در عین حال در حوزه‌های کشاورزی، معدن، انرژی و… می‌توانیم شاهد همکاری بین دو کشور باشیم؛ امروز روند جدیدی در روابط ایران و کوبا آغاز شده که موجب توسعه روابط و توسعه همکاری‌های دو کشور خواهد شد.

رئیسی گفت: وجه مشترک بین دو کشور آن است که هر دو، در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کنند؛ کشور کوبا سال‌هاست که در مقابل سلطه‌طلبی و زیادی‌خواهی آمریکا ایستادگی کرده است و مقاومت مردم و دولت کوبا، قابل قدردانی است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مقاومت و ایستادگی مردم کوبا، موجب شکل‌گیری تحریم‌هایی علیه آنان شده است؛ همانطور که مردم عزیز ما هم در مقابل نظام سلطه مقاومت می‌کنند و شاهد تحریم هستند. وی ادامه داد: تصور نظام سلطه از تحریم‌های دو کشور ایران و کوبا آن است که ملت‌ها از مقاومت خود عقب‌نشینی می‌کنند؛ این یک محاسبه نادرست است که مانند محاسبات نادرست دیگر آن‌ها شکل گرفته است.

رئیسی تاکید کرد: ملت‌هایی که اراده کردند در مقابل تحریم‌ها مقاومت کنند، در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمنان، عقب‌نشینی نخواهند کرد. رئیس جمهور با اشاره به نحوه مقابله با تحریم‌ها گفت: آنچه که می‌تواند موجب خنثی‌شدن تحریم‌ها شود، تبادل ظرفیت‌ها بین دو کشور است.

وی ادامه داد: در مذاکرات قبلی در هاوانا و نیز در تهران، این تصمیم را گرفتیم که در حوزه‌های مختلف، روابط خود را ارتقا دهیم تا موجب خنثی‌شدن تحریم‌ها شود. رئیسی با اشاره به ملت فلسطین اظهار کرد: آنچه باعث تأسف ما و ملت‌های جهان است، این است که ملت فلسطین به عنوان مردمی که می‌خواهند از وطن و زندگی خود دفاع کنند، مورد هجمه دشمنان قرار گرفته‌اند و رژیم صهیونیستی امروز با نژادپرستی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت، ملت فلسطین را به شهادت می‌رساند و زنان و کودکان را به خاک و خون می‌کشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تأسف بارتر از این جنایات هولناک، حمایت آمریکا و غربی‌ها از این جنایات است؛ آن هم از سوی کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشریت و انسانیت هستند.

رئیسی با حمایت از مقاومت مردم غزه گفت: سازمان ملل، شورای امنیت و اتحادیه عرب و بسیاری دیگر از سازمان‌ها و اتحادیه‌های حقوق بشری، کارآمدی خود را از دست داده‌اند و امروز بشریت شاهد ناکارآمدی سازمان‌های حقوق بشری است چون نمی‌توانند دفاع از مظلوم داشته باشند.

وی اظهار کرد: با رئیس جمهور کوبا به این نتیجه رسیدیم که نظام ناعادلانه جهانی باید پایان یابد و به دنبال شکل‌گیری نظامی جدید باشیم؛ به گونه‌ای که از مظلوم دفاع شود و ظالم بتواند سر جای خود نشسته و از ظلم و تبعیض و بیدادگری جلوگیری شود.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها