|
کدخبر: 308784 فرشته صائمی

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

سخنگوی شورای نگهبان: لایحه کولبری تایید نشد

سخنگوی شورای نگهبان گفت:لایحه کولبری نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. به عنوان مثال در ماده یک درباره مشمولین این قانون ابهاماتی وجود داشت و یا در تبصره ۲ ماده ۱ ابهاماتی وجود داشت، لذا مواردی از این قبیل در مورد لایحه مذکور مطرح شد.

سیاست  سخنگوی شورای نگهبان: لایحه کولبری تایید نشد

شست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان امروز ( شنبه ۱۴ مهرماه ) برگزار شد. در این نشست طحان نظیف گفت: لایحه تصویب معاهده سازمان ملل در شورای نگهبان مطرح شده و خلاف موازین شرع شناخته نشد، همچنین لایحه مربوط به شورای حل اختلاف نیز بعد از چند مرحله رفت‌وآمد تصویب شد که میتوان مراحل اجرایی را طی کند.
او افزود: لایحه کولبری نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. به عنوان مثال در ماده یک درباره مشمولین این قانون ابهاماتی وجود داشت و یا در تبصره ۲ ماده ۱ ابهاماتی وجود داشت، لذا مواردی از این قبیل در مورد لایحه مذکور مطرح شد. درباره اجاره زمین و مسکن نیز ابهاماتی وجود داشت که به مجلس بازگشت.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد موافقتنامه ایران و بلاروس تصریح کرد: بنده به مجلس توصیه می‌کنم کارشناسانی به پاس‌داری زبان فارسی در طرح‌ها و لوایح بپردازند.
طحان نظیف ادامه داد: در مورد واگذاری قیر به دستگاه‌های اجرایی که در بودجه لحاظ شده، نکته حائز اهمیت این است که این لایحه خلاف ماده ۱۱۲ قانون اساسی شناخته شد. همچنین در مورد طرح حمایت از گزارشگران فساد ابهاماتی وجود دارد که هنوز پابرجاست. علاوه براین طرح بیمه کارگران ساختمانی نیز مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. همچنین ایجاد منطقه آزاد دوغارون، مازندران و سرخس نیز خلاف قانون اساسی و شرع شناخته نشد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره برنامه‌های شورای نگهبان در انتخابات مجلس اظهار کرد: راهبردهای چهارگانه رهبر انقلاب درباره انتخابات پیش‌رو بسیار مهم است و مبنای عمل همه دستگاه‌ها قرار گرفته و همه دستگاه‌ها خود را ملزم به رعایت این موازین کردند. ما از همه دستگاه‌های مرتبط با انتخابات دعوت کردیم که راهبردهای اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری را سرلوحه قرار دهند. در مجموع امیدوار هستیم که ضمن رعایت قوانین شاهد برگزاری انتخابات پرشور باشیم.
طحان نظیف همچنین خاطرنشان کرد: درباره عملکرد هیئت عالی نظارت درباره شفافیت باید از مورد مجمع پرسیده شود اما در مورد سرانجام این طرح نکته حائز اهمیت این است که مجلس باید ایرادات واردات به طرح مذکور را برطرف کند.
او ادامه داد: پیش ثبت‌نام مرحله جدیدی در انتخابات است که اجرا شد و مورد استقبال قرار گرفت بنده تعابیر برخی فعالین سیاسی از این مرحله را متوجه نمی‌شوم.

طحان نظیف در واکنش به اینکه شاهد حضور نمایندگان همه جریان‌ها در انتخابات خواهیم بود یا خیر؟ افزود: همیشه در انتخابات جریان‌های سیاسی مختلف حضور داشتند، در انتخابات پیش‌رو هم وضعیت به همین ترتیب است.‌لذا در این دوره انتخابات هم وضعیت به همین ترتیب خواهد بود چراکه در شورای نگهبان نگاه حزبی و جناحی نداریم.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین تصریح کرد: موضوع پیش ثبت‌نام فی‌البداهه نبود بلکه از ۷ سال قبل در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بحث بود، لذا اتفاق یک شبه نبود لذا اینکه گفته می‌شود این فرآیند ناگهانی بود به واقعیت نزدیک نیست. همچنین در قانون جدید فرصت بیشتری برای رسیدگی به صلاحیت‌ها در نظر گرفته شده است.

طحان نظیف در پاسخ به اینکه برخی از چهره‌ها که امکان دارد داوطلب انتخابات مجلس دوازدهم هم باشند از ممنوعیت ثبت‌نام خبر دادند، آیا این قبیل اظهارات در روند بررسی صلاحیت افراد تأثیرگذار خواهد بود؟ ابراز کرد: ما در شورای نگهبان بررسی ویژه یا غیر ویژه نداریم بلکه بررسی متقن داریم و مبنا هم شورای نگهبان است، طبق روال چنانچه افراد اسناد و مدارکی دارند می‌توانند جهت بررسی به شورای نگهبان ارسال کنند.
او در پاسخ به اینکه لایحه عفاف و حجاب با ۱۵ ماده مطرح شد اما در حال حاضر تعداد مفاد افزایش پیدا کرده، متذکر شد: ما این لایحه را به تازگی دریافت کردیم. این لایحه را مانند هر طرح و لایحه دیگری بررسی می‌کنیم اما بنده این اطمینان را به شما و مردم می‌دهم که شورای نگهبان هیچ طرح و لایحه‌ای خلاف قانون تصویب نمی‌کند.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش خبرنگار گسترش‌نیوز پیرامون آخرین مصوبه مجلس گفت: خیر چنین مصوبه‌ای دریافت نکردیم احتمال می‌دهیم این مصوبه با مصوبه قانون برنامه به شورای نگهبان ارسال شده باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها