|
کدخبر: 307647

احیای نگین فراموش‌شده خزر/ رویای دیرینه گلستان محقق می‌شود

آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر که می‌توانست مقصد گردشگری بسیاری از مردم باشد و به رونق گردشگری نه فقط این جزیره بلکه استان کمک کند با بالا آمدن آب دریا و در نهایت اختلاف بین دستگاهی تقریبا متروکه شد و اکنون پس از حدود ۳۰ سال این نگین فراموش شده دریای خزر در مسیر احیا قرار گرفته تا رویای دیرینه گلستان برای جذب گردشگر در این منطقه محقق شود.

سیاست احیای نگین فراموش‌شده خزر/ رویای دیرینه گلستان محقق می‌شود

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری برنا، آشوراده تقریبا به پای ثابت دغدغه‌های مردم گلستان تبدیل شده و همین باعث شده با حضور هر مسئولی تعیین تکلیف وضعیت این جزیره جزو مطالبات ابتدایی مردم باشد. "در جریان جزئیات مسئله آشوراده قرار گرفتم و ملاحظه کردم که این جزیره با ظرفیت بالا و مطلوبی که در عرصه گردشگری دارد، کم‌بهره یا بی‌بهره مانده است؛ بنابراین دستورات مقتضی را به مقامات قضایی استان برای همکاری به دولت در این زمینه صادر کردم"؛ این بخشی از سخنان محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه درباره آشوراده بود که او هم تعیین تکلیف این جزیره را با مطالبه مردم جزو اولویت‌های دستگاه قضا قرار داده بود و همین سخنان و البته دستوراتی که صادر کرد کافی بود تا با همت دستگاه قضا و همکاری دولت این نگین فراموش شده دریای خزر پس از حدود ۳۰ سال در مسیر احیا قرار گیرد و در دل مردم منطقه نور امیدی برای حضور گردشگران پدیدار شود. البته محسنی اژه‌ای علاوه بر فراموشی سی‌ساله آشوراده به موضوع ساخت و ساز غیرمجاز در روستای زیارت نیز ورود کرد و آن منطقه را از نابودی نجات داد.

تنها جزیره دریای خزر چگونه به دست فراموشی سپرده شد؟

گل

«جزیره آشوراده» تنها جزیره ایرانی دریای خزر و در انتهای شرقی میان‌کاله در شهرستان بندر ترکمن، قرار دارد که در سال ۷۲ با بالا آمدن آب دریا، ۷۰ درصد ساکنان  آن در اراضی معوضی که بنیاد مسکن در اختیارشان گذاشت، ساکن شدند و پس از تخلیه روستا سازمان منابع طبیعی با دریافت حکم «اراضی ملی» تحت عنوان «حفاظت از جزیره» به طور کامل روستا را در اختیار گرفت و  مانع از هرگونه توسعه و  ساخت و ساز در آن شد که آغازی بر نابودی شمرده شمرده این جزیره منحصر به فرد بود. پس از آنکه سالیان سال درگیری بین سازمان منابع طبیعی و بنیاد ملی مسکن بر سر آشوراده به نتیجه نرسید شکایت و تشکیل پرونده حقوقی صورت گرفت و پس از سفر ریاست دستگاه قضا به گلستان و تاکید وی بر استفاده بهینه از این جزیره به نفع مردم، استان و کشور، ظرف ۱۴ روز اقدامات کارشناسی و دادگاه رسیدگی به این پرونده برگزار و با توجه موقعیت و ظرفیت خاص این جزیره برای کشور و مردم استان به نفع بنیاد ملی مسکن رای صادر و عملا حکم «اراضی ملی» برای جزیره آشوراده ابطال شد.

چگونه به مقصد برسد این کشتی به گل نشسته؟

اهالی رسانه در آشوراده

دستگاه قضا در اقدامی که نشان‌دهنده جدیت و پیگیری این قوه برای به نتیجه رسیدن دستورات و احکام صادره برای بهره‌مند شدن مردم است توری برای حضور اهالی رسانه در آشوراده و روستای زیارت ترتیب داد تا علاوه بر تبیین اقدامات بتواند از ظرفیت خبرنگاران برای رسیدن به نتیجه کمک بگیرد.

«چگونه به مقصد برسد این کشتی به گل نشسته؟» این سوالی است که در همه زمان بازدید از جزیره احتمالا در اذهان اهالی رسانه نقش بسته بود، چون اکثرا وقتی از تهران راهی گلستان شدند منتظر دیدن نگین زیبای خزر بودند و برای‌شان سوال بود دستگاه قضا چرا با برپایی این تور رسانه‌ای می‌خواهد اهالی رسانه هم به کمک بیایند تا زودتر جزیره احیا شود اما با ورود به جزیره همه به عمق فاجعه پی بردند. عدم دسترسی مناسب به امکاناتی از قبیل برق، آب، گاز و ... باعث شد نگرانی از بابت سرانجام این جزیره با وجود ابطال حکم اراضی ملی، بیش از پیش شود. تقریبا همه ساختمان‌ها در روستا متروکه و خالی از سکنه بود و همه اینها نشان از این داشت که توسعه این روستا راه درازی در پیش دارد و با شرایط فعلی هیچ گردشگری فکر بازدید از آنجا را نمی‌کند.

آشوراده می‌تواند تبدیل به کیش خزر شود

شورر

اهالی رسانه در این تور با محمدجواد ساوری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان دیداری داشتند و او نظر دیگری درباره آینده جزیره دارد و با ابراز امیدواری از آینده آشوراده چنین توضیح می‌دهد: «آشوراده ظرفیت تبدیل شدن به کیش اما در شمال به جای جنوب را دارد، آن‌چه قرار است در آشوراده اتفاق بیفتد طبیعت‌گردی و گردشگری با حفاظت و صیانت از اصل زیست بوم و محیط زیست حاضر است؛ کلیات مساحت جزیره ۶۰۰ هکتار است که طبق این طرح 22 هکتار آن را قصد داریم زیر بار گردشگری ببریم.»

با این توضیحات تا حدودی خیال دغدغه‌مندان محیط زیستی نیز آسوده شد چون نشان داد تصمیمات و اقدامات در راستای دستور رئیس دستگاه قضا که تاکید کرد، "طرح گردشگری اجرایی می‌شود اما با ملاحظات زیست محیطی" در حال انجام است.

قلعه

علی‌رغم متروکه بودن جزیره و عقب ماندگی‌های بسیار اما روزنه‌هایی از امید نیز وجود دارد، قلعه ۱۰۰ ساله روس‌ها که البته بخش قابل توجه‌ای از آن مخروبه است خبر از قدمت این جزیره می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود با مرمت و احیا سهم زیادی در تبدیل آشوراده به عنوان قطب گردشگری داشته باشد، در این راستا محمدجواد ساوری، می‌گوید: «اینجا تنها قلعه مثلثی روس‌ها در کشور است و در نظر داریم با بازسازی، آن را به محلی برای کسب درآمد مردم منطقه از طریق گردشگری تبدیل کنیم.

ساختمان سالم دیگری که در جزیره وجود دارد و خبر از روزگار آبادانی روستا می‌دهد که آن ساختمان شیلات است که در گذشته لوکیشن فیلم «شیلات» بوده  و مرحوم داوود رشیدی در آن نقش «خوجه ممد» فردی آزادی‌خواه را به تصویر کشیده است.

احیای نگین فراموش‌شده خزر

با تمهیدات و تدابیر پیش‌بینی شده، قطعا دستاورد سفر محسنی اژه‌ای به گلستان یعنی حل مشکل حقوقی جزیره آشوراده به کمک دولت نتایج درخشانی در آینده خواهد داشت، طبق گفته مسئولان قضایی استان گلستان به علت ترک فعل و کم کاری متولیان و اختلافات بین نهادها و سازمان‌ها بر سر آشوراده در سال‌های طولانی همه از احیای جزیره ناامید و دلسرد بودند که با همت و همکاری دستگاه قضا و قوه مجریه جانی تازه به تک نگین ایرانی دریای خزر داده شد و این منطقه به مردم برگشت تا آنها بتوانند برای آبادانی این جزیره زیبا دست به کار شوند.

رویای دیرینه گلستان محقق می‌شود

حال پس از اقدامات قوه قضاییه و همراهی دولت می‌توان امیدوار بود نگین فراموش شده خزر پس از ۳۰ سال احیا شود و گردشگران بتوانند با حضور در آنجا از طبیعت زیبا بهره‌ببرند و رویای دیرینه گلستان محقق شود و همین نور امیدی که در دل مردم منطقه پدیدار شده بود باعث شد گرد ناامیدی که با خاک جزیره متروکه آشوراده روی لباس اهالی رسانه نشسته بود جای خود را به امید و افق‌های روشن بدهد و البته این مهم فقط با کمک دستگاه قضا و دولت محقق نمی‌شود و نیازمند حضور مردم منطقه در میدان برای احیای هرچه سریع‌تر جزیره است.

اهالی رسانه در آشوراده

 

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها