|
کدخبر: 306920 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون صنایع مجلس؛

کمترین حفاری‌ها و بیشترین تلفات معدن در ایران است/ معادن کشور ایمنی جهان را ندارند

درخشان گفت: میزان کشف با ظرفیت‌های بالا در کشور ما قابل مقایسه با سایر کشورها نیست، به این معنی که میزان حفاری در کشور ما بسیار بیشتر از سایر کشورها است، اما با این وجود باز هم ما شاهد این حوادث خطرناک و دلخراش و بیشترین تعداد تلفات در معادن در مقایسه با سایر کشورها هستیم.

سیاست کمترین حفاری‌ها و بیشترین تلفات معدن در ایران است/ معادن کشور ایمنی جهان را ندارند

ریزش معدن طزره و جان باختن ۶ کارگر معدنی، امنیت معادن را زیر سوال بُرد، عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفتگو با گسترش‌نیوز به آن تاکید کرد و گفت با وجود اینکه ایران کمترین میزان حفاری نسبت به سایر کشورها را دارد اما بیشترین حوادث معدنی و قربانی‌های ناشی از آن مربوط به ایران است.

عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: اتفاقاتی که در کشور ما در حال وقوع هستند نشان‌دهنده این نکته است که معادن کشور از ایمنی لازم برخوردار نیستند، در هر صورت ما کشور معدنی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان هستیم، وقتی قرار است این حجم از ظرفیت و درآمد از معادن کسب کنیم، نیازمند یک تلاش جدی است که ما ایمنی و استانداردهای جهانی را رعایت کنیم.

او افزود: واقعیت امر این است که معدن‌کار بیچاره و کارگر زحمت‌کشی که در آنجا کار می‌کنند، به عنوان سرمایه اجتماعی محسوب می‌شوند و به این ترتیب نیست که بی‌تفاوت از کنار ایمنی معادن عبور کنیم، از این‌رو بنده معتقد هستم که باید به صورت جدی حادثه معدن طزره بررسی شود، همه زوایای آن مشخص و نمایان شود و به صورتی برنامه‌ریزی شود که در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

درخشان با اشاره به معیار جهانی برای ایمنی معادن تصریح کرد: در هر صورت وقتی در دنیا درباره کیفیت و استانداردها صحبت می‌کنیم، این دو معیار تعریف مشخصی دارند. به عبارت دیگر برای ارتقای امنیت معادن باید مقایسه معادن ایران با سایر کشورها را مقایسه کنیم، به این ترتیب که با مطالعه تطبیقی به راحتی مسئله امنیت معادن را حل کرد و به این قضیه پِی برد که سایر کشورها برای ارتقای امنیت این حوزه از چه تکنولوژی استفاده می‌کنند.

میزان حفاری در کشور ما بسیار بیشتر از سایر کشورها است

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دیگر این است که میزان کشف در ظرفیت‌های بالا در کشور ما قابل مقایسه با سایر کشورها نیست، به این معنی که میزان حفاری در کشور ما بسیار بیشتر از سایر کشورها است، اما با این وجود باز هم ما شاهد این حوادث خطرناک و دلخراش  و بیشترین تعداد تلفات در معادن در مقایسه با سایر کشورها هستیم.

درخشان ضمن تاکید بر نقش تکنولوژی و ماشین‌‌آلات صنعتی پیشرفته در حوزه اکتشاف معادن اظهار کرد: وقتی درباره معادن صحبت می‌کنیم باید این نکته را در نظر بگیریم که در ۲۰۰ سال گذشته زندگی نمی‎کنیم بلکه درباره امروز صحبت می‌کنیم که این تکنولوژی‌ها و معادن را داریم، فردی که امروز می‌خواهد در معدن کار کند حتماً ظرفیت عظیم سرمایه‌ای هم پشت آن وجود دارد، وقتی این ظرفیت وجود دارد و از طرفی می‌خواهیم سرمایه‌گذاری بزرگ انجام شود، لازم است که آن تکنولوژی‌ها وارد شود.

او با اشاره به عزم دولت برای ورود تکنولوژی به کشور ابراز کرد: دولت چاره‌ای ندارد باید امکانات و تکنولوژی جدید را وارد کشور  کند. در حقیقت برنامه‌هایی داریم که برای واردات تجهیزات و امکانات تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

درخشان در قسمت دیگری از این گفتگو درباره اکتشاف و استخراج از معادن تازه کشف شده سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر معدن تفتان را در خاش داریم و علاوه بر این معدن مس بزمان در این استان وجود که از عیار بالایی برخوردار است، اما همه این موارد در شرایطی مطرح می‌شود که استخراج از معادن مذکور آغاز نشده اما در آینده نزدیک با برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذاری این امکان فراهم خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی جذب سرمایه برای استخراج از معادن سیستان و بلوچستان صورت گرفته یا خیر؟ یادآور شد: به نظر می‌رسد سرمایه‎‌گذاران برای استخراج از معادن سیستان و بلوچستان در حال فعالیت هستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها