|
کدخبر: 303210 فرشته صائمی

رئیس کل دادگستری استان البرز:

جرایمی که در زندان رجایی شهر اتفاق می‌افتاد، از مشکلات اصلی زندان‌های کرج بود

رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: در حوزه زندان‌ها مشکلات عمومی که در همه زندان‌های کشور وجود دارد، ما نیز با آن مواجه هستیم اما عمده مشکلات زندان استان کرج مربوط به زندان رجایی شهر بود چراکه در وسط شهر بود و در آن جرایم و اتفاقاتی صورت می‌گرفت.

سیاست جرایمی که در زندان رجایی شهر اتفاق می‌افتاد، از مشکلات اصلی زندان‌های کرج بود

حسین فاضلی هرکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز امروز ( شنبه ۲۱ مردادماه) در نشست خبری خود با اشاره به تعطیلی زندان رجایی شهر گفت: استان البرز چهار زندان دارد که قبل از تشکیل این استان در محدوده وجود داشتند و بعد از تفکیک البرز از تهران دو زندان در این استان باقی ماند که یکی از آنها رجایی شهر و دیگری قزل حصار است. در حوزه زندان‌ها مشکلات عمومی که در همه زندان‌های کشور وجود دارد، ما نیز با آن مواجه هستیم اما عمده مشکلات زندان استان کرج مربوط به زندان رجایی شهر بود چراکه در وسط شهر بود و در آن جرایم و اتفاقاتی صورت می‌گرفت.

او افزود: ورود مسئله محور شخص رئیس قوه قضائیه برای رفع چالش‌ها یکی از رویدادهای مهمی است که از زمان ریاست اژه‌ای در این قوه، صورت گرفته است. علاوه بر این سفرهای استانی رئیس قوه قضائیه نیز در خل مشکلات بسیار مهم است.

هرکندی خاطرنشان کرد: زندان قزل حصار با درخواست مردمی و با دستور صریح رئیس قوه قضائیه در دستور کار قرار گرفت که در نهایت ۱۱ مرداد ماه سال جاری زندان رجایی شهر به صورت کامل تخلیه و برای همیشه تعطیل شد. مورد دیگر درباره زندان رجایی شهر این است که زندانیان خاص در این محل نگهداری می‌شدند، علاوه بر این مشکلات دیگری نیز وجود داشت که همگی منجر به تعطیلی کامل این زندان شد.

او درباره زندان قزل حصار یادآور شد: اژه‌ای در مورد قزل حصار دستور متفاوتی داد که او گفت به جهت شرایط این زندان برای مدیریت آن نیاز به بررسی بیشتر داریم. لذا ما درخواست تغییر مدیریت قزل حصار را دادیم چرا که این زندان در مجاورت یک ندامتگاه قرار دارد.

هرکندی درباره ظرفیت زندان قزل‌حصار و پذیرش زندانی‌های رجایی شهر در آنجا گفت: از زمانی که تعطیلی زندان رجایی شهر در دستورالعمل فرار گرفت، تدابیر لازم برای ایجاد ظرفیت جدید در قزل‌حصار نیز آغاز شد، البته از زندان قزل حصار تعدادی هم به زندان‌های دیگر منتقل شدند.

رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه اظهار کرد: دستور اژه‌ای این است که درباره قزل‌حصار پیشنهادات ارائه شوند. پیشنهاد دادگستری استان البرز این است که مدیریت این زندان تغییر کند که تصمیم نهایی آن برعهده رییس قوه قضائیه است.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار صمت درباره آخرین خبر از مفاسد اقتصادی در شورای شهر استان البرز ابراز کرد: در هفته گذشته هنوز فساد اقتصادی درباره شورای شهر کرج و یا سایر شهرهای دیگر این استان اعلام نشده است.

تور وِیژه زندان‌گردی قوه قضاییه برای اهالی رسانه/ ۸۰ خبرنگار و عکاس رسانه‌های داخلی و خارجی از زندان تعطیل شده رجایی شهر بازدید کردند

مرکز رسانه قوه قضائیه - صبح امروز شنبه ۲۱ مرداد ماه؛ تعداد زیادی از خبرنگاران و عکاسان رسانه های داخلی و خارجی از  بخش‌های مختلف زندان تعطیل شده رجایی شهر بازدید کردند.

در این بازدید ۶۰ خبرنگار رسانه‌های مکتوب و تصویری داخلی و خارجی و همچنین ۲۰ عکاس از رسانه‌های مختلف حضور داشتند.

۱۳ مرداد ماه بود که پس از دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر انتقال زندان رجائی شهر، با توجه به انجام مقدمات از سوی سازمان زندان‌های کشور و هماهنگی‌های صورت گرفته در این استان، تمامی زندانیان ندامتگاه رجائی‌شهر به ندامتگاه قزلحصار منتقل شدند و این زندان تعطیل شد.

۱۷ فروردین‌ماه سال جاری در جریان سفر استانی رئیس قوه قضائیه به استان البرز موضوع ساماندهی زندان‌های مستقر در استان البرز یکی از مصوبات این سفر بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان البرز با بیان اینکه زندان رجایی‌شهر که در داخل شهر کرج است باید هر چه زودتر به خارج شهر منتقل شود و محل فعلی آن، از وضعیت زندان بودن خارج گردد و اقدامات متعاقب بعدی در قبال آن صورت گیرد.

رئیس عدلیه در ادامه به موضوع امکان انتقال و تغییر وضعیت زندان قزلحصار نیز که آن هم در داخل محدوده شهری کرج است، اشاره کرد و از مسئولان ذیربط در داخل استان البرز خواست تا در این خصوص، طرح‌ها و پیشنهادات خود را ارائه کنند.

در همین راستا مصوبه سفر استانی رئیس دستگاه قضا مبنی بر تعطیلی «زندان رجایی شهر» که همواره یکی از مطالبات جدی شهروندان و مسئولان استان از دستگاه قضایی در سال‌های اخیر بود پس از تلاش و پیگیری های کارکنان سازمان زندان ها به تدریج  و در بازه زمانی کمتر از چهار ماه عملیاتی شد.

به همین منظور، پس از دستور رئیس قوه قضائیه، روند انتقال زندانیان آغاز و مددجویان رجایی‌شهر در سایر مراکز اصلاحی‌وتربیتی  منتقل و اسکان یافته‌اند که و در نهایت ۱۳ مردادماه به‌صورت کامل تخلیه و تعطیل شد.

زندان رجائی شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آن در شهر، همواره یکی از مطالبات جدی شهروندان و مسئولان استان از دستگاه قضایی در سال‌های اخیر بود.

گره‌های ترافیکی، نقل و انتقال زندانیان و رفت و آمد خانواده‌های آنها، حاشیه‌نشینی و سکونت خانواده‌های غیر بومی زندانیان در حاشیه شهر‌های استان، معضلات و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، از جمله مشکلاتی بود  ایجاد شده به واسطه وجود این ندامتگاه ایجاد شده بود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها