|
کدخبر: 300927

توضیحات وزیر کشور درباره قانون جدید انتخابات

وزیر کشور با ارائه توضیحاتی درباره قانون جدید انتخابات، گفت: مطابق این قانون از ۱۶ مرداد ماه، پیش ثبت نام داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد.

سیاست توضیحات وزیر کشور درباره قانون جدید انتخابات

احمد وحیدی وزیر کشور، درباره برگزاری انتخابات مجلس و جزئیات قانون جدید انتخابات گفت: انتخابات در ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، انتخابات در ایران نماد مردمسالاری دینی است. بنابراین دقت، سلامت، امنیت، سرعت و صحت نکات مهمی است که در ۴۰ انتخابات گذشته در انقلاب اسلامی، مد نظر بوده و سلامت انتخابات ما بسیار زبانزد است.

وی با بیان اینکه قانون جدید تلاش دارد همین مفهوم را تقویت کند، ادامه داد: از نکات مهم این قانون و تفاوت آن با قانون قبل، موضوع پیش ثبت نام است که از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و اگر کسی اقدام نکند فرصت داوطلبی را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: نکات دیگری که در این دوره از انتخابات داریم، بحث شفافیت مالی است که قانون آن مربوط به سال ۹۸ بوده اما تاکنون محقق نشده بود که اکنون برای آن شیوه نامه تهیه و ابلاغ شده است.

وزیر کشور درباره ویژگی های قانون جدید انتخابات اظهار کرد: موضوع تبلیغات هم در قانون جدید انتخابات پیش‌بینی شده است. علاوه بر اینکه فرصت کافی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، از تخریب و موضوعاتی که فضای انتخابات را نامناسب کند هم جلوگیری‌ می کند. همچنین مواعید زمانی را برای بررسی بیشتر در اختیار قرار می‌دهد.

 وحیدی تاکید کرد: اگر کسی در پیش ثبت نام شرکت نکند، فرصت را از دست داده است. بنابراین، کسانی که تمایل دارند برای پیش ثبت نام اقدام کنند، باید اسناد و مدارک خود را آماده سازند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام 

وی یادآور شد: در پیش ثبت نام مدارک تحصیلی، پایان خدمت برای آقایان، عدم سوء سابقه و دو تابعیتی نبودن داوطلبان ملاک است.

وزیر کشور یادآور شد: با این روند وقتی به ثبت نام نهایی برسیم، ثبت نام های غیرواقعی (کسانی که مدارک لازم را ندارند) را نخواهیم داشت و این گونه به داوطلبان واقعی رسیدگی خواهیم کرد.  

ضابطه واحد تبلیغاتی 

وحیدی در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات انتخاباتی هم اظهار کرد: در قانون جدید، فرصت تبلیغات تغییر خاصی نداشته است اما پیش بینی شده است که بر اساس سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، به طور مساوی از امکانات دولتی به ویژه برای کسانی که امکان مالی خاصی ندارند، بهره مند شوند. شیوه‌نامه آن به زودی ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث فضای مجازی محدودیت های خود را دارد. فرض بر این است که تبلیغات در همه حوزه ها از یک ضابطه واحد پیروی می کند. با این حال، برای نظارت بر تبلیغات، کارگروهی تشکیل شده که بررسی آن را بر عهده خواهند داشت.

چگونگی برگزاری الکترونیکی انتخابات

وزیر کشور درباره برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: انتخابات دارای ۲۵ فرآیند است اما آنچه که مردم در انتخابات بیشتر درگیر آن خواهند بود، احراز هویت و شمارش آرا است که با هماهنگی شورای نگهبان به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس یک هشتم صندوق‌های رأی را به صورت هوشمند و برای این کار ایجاد می‌کنیم. در واقع تا یک هشتم انتخابات به صورت هوشمند می‌تواند صورت بگیرد که البته باید در این خصوص با شورای نگهبان به توافق برسیم ضمن آنکه این یک هشتم حداقل است و می‌تواند میزان آن نیز افزایش یابد که آن هم باید به توافق با شورای نگهبان و تأیید آنها برسد.

وی افزود: از بدو امر کار و ثبت نام انتخابات به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. از جمله همین مسئله ثبت نام‌ها که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. تلاش داریم تا فرآیندهای دیگر انتخابات را یا به صورت کامل یا دست کم بخشی از آن را به شکل الکترونیکی انجام دهیم.

وزیر کشور در ادامه این گفت‌وگو به سوالی درباره تناسبی شدن انتخابات که با رای نمایندگان از اصلاح قانون انتخابات حذف شد، اظهار کرد: در موضوع تناسبی شدن انتخابات دو نگاه وجود داشت. بعضی نظام تناسبی را مثبت می‌دانند که می‌تواند عاملی برای حضور بیشتر گروه‌های و جریان‌های مختلف علاقمند به مشارکت شود.  

وحیدی افزود: مخالفان نیز حرف‌های دیگری داشتند که در نهایت، نتیجه بر این شد که فعلاً در این دوره از قانون حذف شد. البته آنچه که در قانون پیش بینی شده بود نظام تناسبی مطلق نبود بلکه نظام تناسبی و ترکیبی از اکثریت بود و با توجه به اشکالاتی که گرفته شد در نهایت، به حذف آن منجر شد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها