|
کدخبر: 300007

ایران لرزه به اندام آمریکا انداخت

سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا به همراه چند تن دیگر از همکاران خود نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه و ژانت یِلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشتند و در آن ابراز نگرانی کردند که دولت بایدن در اجرای سیاستی که با خرید نفت تحریم شده ایران توسط چین مقابله کند، شکست خورده است، که نه تنها به نفع پکن است، بلکه به نفع تهران نیز هست.

سیاست ایران لرزه به اندام آمریکا انداخت

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا به همراه چند تن دیگر از همکاران خود نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه و ژانت یِلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشتند و در آن ابراز نگرانی کردند که دولت بایدن در اجرای سیاستی که با خرید نفت تحریم شده ایران توسط چین مقابله کند، شکست خورده است، که نه تنها به نفع پکن است، بلکه به نفع تهران نیز هست.

بر اساس گزارش رویترز، جیم ریش، جان باراسو، لیندسی گراهام، ریک اسکات، جری موران، جیمز لَنکفورد و بیل هاگرتی دیگر سناتورهایی هستند که با ارسال این نامه به آنتونی بلینکن و ژانت یلن خواستار تدوین یک استراتژی برای مقابله با صنعت پتروشیمی ایران و به‌علاوه فروش جهانی و محموله‌های نفتی ایران شدند.این سناتورها همچنین از وزیران درخواست کردند که تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای چینی اعمال کنند که به خرید، پالایش یا معاملات نفتی و پتروشیمی با منشاء ایران ادامه می‌دهند.

آنها در نامه خود آورده‌اند که چین از زمان روی کار آمدن جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا تقریباً ۴۷ میلیارد دلار نفت از ایران خریداری کرده و ناوگان حمل‌ونقل ایران نیز از ۶۰ کشتی به ۳۳۸ فروند کشتی افزایش یافته است. در نتیجه سود نفتی ایران باوجود اعمال تحریم‌های قوی در دولت قبلی به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۸ رسیده است.

این سناتورهای جمهوری‌خواه در ادامه با تکرار ادعاهای بی‌اساس درخصوص چگونگی هزینه درآمدهای حاصل از این فروش نفت ایران آورده‌اند: ما با احترام از شما درخواست می‌کنیم که فوراً تحریم‌های موجود از جمله تحریم‌های وضع شده در فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶ را اجرا کنید و این تحریم‌ها را به گونه‌ای گسترش دهید تا کسانی که نفت ایران را ذخیره می کنند، اپراتورهای انتقال نفت کشتی به کشتی، افراد و نهادها، اپراتورهای بنادر و پالایشگاه ها و ... به ویژه در جمهوری خلق چین که با نفت و پتروشیمی با منشاء ایران معامله می‌کنند، هدف قرار گیرند.

گفتنی است روابط بین ایران و آمریکا در دوران مختلفی از تاریخ با تنش و تعارض همراه بوده است. پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، روابط دوجانبه به شدت تحت تأثیر قرار گرفت و ایران و آمریکا به دشمنی با یکدیگر برگشتند.

در سال ۱۹۸۰، پس از اینکه دولت ایران به رهبری امام خمینی به قدرت رسید، سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان انقلابی تعدادی گروگان گرفته شدند. این اتفاق منجر به قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد و روابط ایران و آمریکا به یک نقطهٔ اوج تنش رسید.

با ورود دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن و تغییر سیاست‌های خارجی آمریکا، امیدواری برای بهبود روابط بین ایران و آمریکا به وجود آمده است. در این راستا، در جریان مذاکرات هسته‌ای در سال ۲۰۱۵، ایران و آمریکا به همراه سایر قدرت‌های جهانی توافقی برای کاهش برنامه‌های هسته‌ای ایران برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی بستند. با این حال، پس از ورود دولت ترامپ به قدرت، آمریکا از این توافق خارج شد و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را تشدید کرد.

در حال حاضر، با ورود دوباره دولت جو بایدن به قدرت، پیشنهاد‌هایی برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها ارائه شده است. با این وجود، روابط بین ایران و آمریکا همچنان با تنش و تعارض همراه است و آیندهٔ آن‌ها نیز هنوز مشخص نیست.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها