|
کدخبر: 299021

ایران به سازمان همکاری شانگهای در می‌آید

یک کارشناس سیاسی تاجیک در اظهاراتی به پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و هم زمان شدن این رویداد با روز استقلال آمریکا پرداخت.

سیاست ایران به سازمان همکاری شانگهای در می‌آید

عبدالغنی محمد عظیموف، کارشناس سیاسی تاجیکستانی در گفت‌وگو با اسپوتنیک عربی تاکید کرد که ایران در چهارم جولای به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای در می‌آید و آن تاریخ همان روز اعلان استقلال آمریکا است.

وی گفت که انتخاب این تاریخ تصادفی نیست بلکه «هدیه غیرمنتظره» روسیه و چین به رقیب راهبردی آن ها یعنی آمریکا است.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد که سفر نانسی پلوسی به تایوان اقدامی تحریک آمیز علیه پکن بود، زیرا به طور علنی با این مساله مخالفت کرده بود و روشن است که همزمان شدن پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و روز استقلال آمریکا در پاسخ به بی احترامی واشنگتن به چین است.

عظیموف گفت که پیوستن تهران به سازمان همکاری شانگهای به وضوح نشان دهنده تغییر توازن ژئوپلتیک در منطقه و جهان است و جایگاه روسیه و چین در رقابت با آمریکا و ناتو را تقویت می کند.

وی تاکید کرد: پیش از این روسیه و چین درخصوص مساله پیوستن ایران به سازمان شانگهای محتاطانه عمل می کردند اما بعد از تشدید اختلافات این دو کشور با واشنگتن، مساله پیوستن ایران به این سازمان جدی شد.

این کارشناس سیاسی در بخش دیگری خاطرنشان کرد که پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای بدین معناست که زمان پیوستن برخی کشورهای عربی به این سازمان فرا رسیده است و این امر نشان می دهد که جغرافیای سازمان همکاری شانگهای از شمال تا جنوب اوراسیا گسترش یافته است.

وی تاکید کرد: چین تنها با یک گام توانست میان دو قدرت بزرگ جهان اسلام یعنی تهران و ریاض که سال ها با هم اختلاف داشتند، توافق ایجاد کند و زمینه برای پیوستن آن ها به سازمان همکاری شانگهای را فراهم کرد.

وی گفت که کویت، بحرین، امارات و عربستان که شرکای سنتی آمریکا به شمار می روند اکنون خواهان پیوستن به سازمان شانگهای هستند و حتی ترکیه که عضو ناتو است می خواهد به این عضویت درآید.

محسن بختیار، سفیر کشورمان در پکن روز گذشته در توئیتی نوشت: دیروز در اولین ملاقات رسمی و در آستانه برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و اعلام رسمی عضویت کامل ایران، با آقای جانگ مینگ دبیر کل سازمان ملاقات کردم. 

در این دیدار مشارکت فعال ایران در سازمان و تقویت همکاری‌های اقتصادی با هشت کشور عضو از جمله چین مورد تبادل نظر قرار گرفت. 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها