|
کدخبر: 298698 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با نمایندگان استان یزد در مجلس؛

تاثیر مستقیم میزان حقوق کارمندان نهادهای نظارتی بر تورم/ علت اصلی گرانی مشخص شد

انتشار آمار رسمی تورم و اعلام اینکه یزد در صدر این آمار قرار دارد، واکنش نمایندگان استان مذکور را به همراه داشت، کما اینکه برخی ضعف دستگاه‌های نظارتی و تعدادی عوامل جمعیتی را علت اصلی شکستن آمار گرانی در یزد قلمداد کردند.

سیاست تاثیر مستقیم میزان حقوق کارمندان نهادهای نظارتی بر تورم/ علت اصلی گرانی مشخص شد

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در استان‌ها (درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن) در خرداد ماه ۱۴۰۲ به ۴۸.۵ درصد رسیده است که در آن استان تهران با تورم ۴۳.۹ درصد پایین‌ترین و استان یزد با ۵۸.۸ درصد رکورددار بالاترین نرخ تورم است.

با توجه به اینکه طبق آمار مذکور استان یزد رکورد‌دار تورم خرداد ماه بود، خبرنگار گسترش‌نیوز با نمایندگان درباره علت تورم در این استان گفتگو کرد. صباغیان که در حال حاضر با برعهده گرفتن نمایندگی شهرهای مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه محسوب می‌شود، علت تورم استان یزد را متوجه دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی کرد.

تورم خرداد ماه

ضعف نظارت علت اصلی تورم استان یزد است

محمدرضا صباغیان بافقی از جمله نمایندگان استان یزد که عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس است، در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: نظارت علت اصلی تورم در استان یزد است، به این معنی که نظارت ضعیف است و باید نظارت‌ها بر حوزه قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

او افزود: در کل کشور نظارت بر حوزه قیمت‌ها ضعیف است اما در یزد این نظارت ضعیف‌تر بوده در نتیجه نظارت باید بیشتر شود.

حقوق کارمندان دستگاه‌های نظارتی پایین است

صباغیان بافقی در پاسخ به اینکه شما به عنوان نماینده مردم استان یزد برای کنترل تورم در این استان و مهار قیمت‌ها چه اقدامی انجام دادید؟ تصریح کرد: همیشه گفتم نظارت مخصوصاً از نظر نیرو و تجهیزات ضعیف است. علاوه بر این حقوق کارمندان دستگاه‌های نظارتی پایین است و وظیفه خود را به خوبی انجام نمی‌دهند.

محمدرضا-صباغیان

حقوق پایین کارمندان نهادهای نظارتی بر روی عملکرد آنها موثر است

نماینده مردم استان یزد در واکنش به اینکه منظور از کم بودن حقوق کارمندان نظارتی منجر به افزایش رشوه و در نتیجه کاهش نظارت بر قیمت‌ها و کنترل تورم شده است؟ خاطرنشان کرد: در هر حال حقوق پایین کارمندان نهادهای نظارتی بر روی عملکرد آنها موثر است.

صباغیان بافقی در پاسخ به اینکه منظور شما از نهادهای نظارتی کدام نهادها است؟ یادآور شد: به صورت کلی گفتم.

مهاجرت منجر به افزایش نرخ تورم در یزد شده است

هر چند نماینده مردم بافق نظارت پایین را عامل اصلی افزایش تورم در استان یزد ارزیابی کرد، نماینده دیگر این استان به علت دیگری درباره افزایش نرخ تورم در یزد اشاره می‌کند. در حقیقت محمد صالح جوکار که ریاست کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد، با نگاهی آسیب‌شناسی نسبت به افزایش تورم در استان مذکور گفت: استان یزد به دلیل مهاجرپذیر بودن و اینکه استانی است که از لحاظ صنعتی توسعه یافته، در صدر جدول نرخ تورم قرار گرفته است. البته اشاره به توسعه‌یافتگی به این معنی نیست که توسعه را تایید کنم چرا که تبعات جدی برای استان داشته که مهم‌ترین آنها مهاجرت به استان یزد است.

محمدصالح-جوکار

یزد فعلی، یزد ۳۰ سال پیش نیست

او افزود: به دنبال افزایش مهاجرت‌ها به استان یزد  قیمت مسکن و اجاره‌بها در این استان به شدت افزایش پیدا کرده علاوه بر این با توجه به افزایش تقاضا در حوزه‌های مختلف، قیمت سایر اقلام نیز افزایش پیدا کرده تا جایی که می‌توان گفت یزد فعلی، یزد ۳۰ سال پیش نیست.

جوکار در پایان یادآور شد: همچنین در برخی از بخش‌ها بیمه‌شدگان تامین اجتماعی ۴۰ درصد جمعیت برخی شهرستان‌های استان یزد را تشکیل می‌دهد. لذا این حجم جمعیت بدون درنظر گرفتن مسائل توسعه، خدمت‌رسانی، تبعاتی به همراه دارد که تورم یکی از این موارد است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها