|
کدخبر: 297299 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون بودجه مجلس دهم؛

از دست‌کاری دولت در آمارهای اقتصادی تا واکنش مردم به تورم ۱ درصدی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت: تعلل در انتشار آمار نشان‌دهنده این نکته است که امکان دارد اتفاقاتی صورت بگیرد و خدایی نکرده تردید می‌شود که آمار دست‌کاری شده چراکه اگر آمار واقعی باشد نیازی نیست از قبل اعلام کنند در فلان روز آمار را منتشر می‌شود.

سیاست از دست‌کاری دولت در آمارهای اقتصادی تا واکنش مردم به تورم ۱ درصدی

۳۰ اردیبهشت ماه بود که در نهایت دولت با تاخیر یک ماهه آمار تورم فروردین ماه ۱۴۰۲ را منتشر کرد و بر اساس این گزارش، تورم نقطه به نقطه در ماه مذکور ۵۵ و نیم درصد اعلام شد. علاوه بر این مرکز آمار در مقایسه فروردین ماه سال ۱۴۰۲ با مدت مشابه، از یک درصد افزایش تورم خبر داد.

تعلل یک ماهه در انتشار آمار و از طرفی تاکید بر ارقام ۵۰ درصدی و حتی یک درصدی در آمار مذکور منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که نرخ آمار رسمی منتشر شده از طرف دولت تا چه اندازه با واقعیت موجود در جامعه سازگار است؟

آمار دولت درباره تورم با واقعیت تطبیق ندارد

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز در واکنش به اینکه آمار ۵۵ درصدی نقطه به نقطه منتشر شده از طرف مرکز آمار تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟ گفت: صد در صد تورم ۵۵ درصدی نقطه به نقطه با واقعیت تطبیق ندارد. اعلام نرخ تورم، نرخ بیکاری، تولید ناخالص مالی همگی موارد علمی هستند که مردم به آن توجه ندارند به عنوان مثال وقتی به مردم گفته می‌شود که نرخ تورم این اندازه است می‌گویند امروز نان یا فلان جنس تا این اندازه گران شده است. نکته قابل توجه این است تا زمانی که آمار خود را با واقعیت‌های موجود تطبیق ندهد، آن آمار قابل قبول نیست.

صحبت در مورد آمارها حرف مفت محسوب می‌شود

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار نهادهای دولتی افزود: در حال حاضر گفته می‌شود برخی از دستگاه‌ها آمار خود را منتشر نمی‌کنند که نمی‌دانم تا چه اندازه واقعیت دارد اما با این وجود آمار زمانی مورد قبول است که مردم نزدیکی آن با واقعیت را لمس کنند. بنابراین این گونه آمارهایی که منتشر شده قابل قبول نیستند. کما اینکه به هر کسی گفته شود گزارش نقطه به نقطه این مقدار شده، گوش نمی‌دهد و اعتنا نمی‌کنند چرا که در شرایط فعلی صحبت در مورد آمارها حرف مفت محسوب می‌شود. لذا شرایط غیر از این است و آمار نمی تواند تصلی بخش باشد یا حتی نمی‌توان گفت این آمار در آینده کارگشا خواهد بود.

یوسفیان-ملا

آمار دستگاه‌ها با هم هم‌خوانی ندارند

یوسفیان‌ملا با اشاره به تناقض در آمار دولتی تصریح کرد: اولاً آمارهایی که گفته می‌شود متفاوت است برای نمونه اگر آمار دستگاه‌ها کنار هم گذاشته شوند بسیار کم پیش می‌‌آید که آمارها با هم تطبیق و همخوانی داشته باشند. مهم‌تر از همه این نکته است که آمار باید با واقعیت موجود جامعه خود را تطبیق دهد چراکه اگر تطبیق ندهد آمار پذیرفتنی نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به تاخیر انتشار آمار تورم فروردین ماه از طرف دولت خاطرنشان کرد: انتشار با تاخیر آمار منجر به شک و تردید می‌شود به این معنی که اگر آمار و ارقام مورد اعتماد هستند گذشت زمان که به خودی خود منجر به تغییر آمار گذشته نمی‌شود مگر اینکه اتفاقتی صورت بگیرد. به عبارت دیگر هیچ‌گاه آمار به خودی خود تغییر نمی‌کند مگر اینکه اتفاقاتی صورت بگیرد.

یوسفیان‌ملا در پایان یادآور شد: همین نکته تعلل در انتشار آمار نشان‌دهنده این نکته است که امکان دارد اتفاقاتی صورت بگیرد و خدایی نکرده تردید می‌شود که آمار دست‌کاری شده چراکه اگر آمار واقعی باشد نیازی نیست از قبل اعلام کنند در فلان روز آمار را منتشر می‌شود. در حقیقت در صورت واقعی بودن آمار، به خودی خود همه چیز مشخص است  و خود را نشان می‌دهد، بنابراین همین تاخیرها در اعلام آمارها منجر به شک و تردید می‌شود، که باید برطرف شود.

  • ناشناس ارسالی در

    تورم بیشتر به خاطر مهاجران هست
    همین چقدر منابع بانکها باید برای مسکن هزینه شود دردصورتی که اصلا کمبود مسکن نداریم
    الان دیگه افعانستان جنگ نیست
    دولت توصیح بده اینهمه مهاجر از چند کشور دنیا تو ایزان چیکار میکنند
    هیچ کشوری این مدل کارگر نمیگیره
    دولت هیچ برنامه ایی برای مهاجرت کاری ندارد

    افغانی نباشه خیای کارها که رو زمین میمونه

    الان خیلی از نماهای ساختمان اونها انجام میدن ، دستمز هنگفت هم میگیرن

    اما اقامت اونها حتی تو روستاها هم زیاد شده
    و همه در شهرهای کوچک و روستاها نارضی هستند

    اقامت اونا تو ایران برای کارگری بیش از دو سال نباشد و برگردند و برای ادامه کار دوباره اقامت کار بگیرندو دوباره بیان

    متاهل باشند باعث افزایش نرخ اجاره خانه و افزایش مصرف گاز ،اب ،برق ،نان ،برنج ،ترکیب جمعیتی در اینده
    مجرد هم باشن ،تبعات اجتماعی

    هیچ کشوری این مدل کارگر نمیگیره
    الان سازمان ملل با زیرکی که شاید نقشه دشمنان باشند حتی شاید کار وهابیت باشد برای دانش اموزان مهاجر مدرسه میسازد بهترین مدارس که نمونش در شهر مرودشت نیست
    همه اینها نقشه هست بر سیطره اولیه انها

    اقامت انها بتید زمان مسخص داشته باشد با خانواده بیان بعد پنج سال برگردند نباید اقامت انها درریک مرحله بیش پنج سال باشد

    خانه هایی که اشغال کردند را هم اصافا کنید
    که دولت برای رفع کمبود مسکن باید از منابع بانکها استفاده کند و تورم بیشتر
    دولت هیچ برنامه ایی برای مهاجرت به داخل کاری ندارد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها