|
کدخبر: 298341 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس؛

خبر تکان‌دهنده یک نماینده از نحوه تولید خودرو در ایران

دهقانی گفت: در شرایط فعلی ایران با چین و روسیه برای تولید خودروی مشترک همکاری می‌کند. علاوه بر این ایران در حوزه خودرو با کشورهای دیگر نیز می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند. برای مثال ایران می‌تواند با کشورهای ترکمنستان و ارمنستان قراردادهایی امضا کند، البته این گروه از کشورها این تکنولوژی را ندارند اما می‌توانیم بازار خودروی آنها را تامین کنیم.

سیاست خبر تکان‌دهنده یک نماینده از نحوه تولید خودرو در ایران

به تازگی عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در اظهارات خود تاکید بر طرح جامع در وزارت صمت کرد. عباس علی‌آبادی در جمع نمایندگان به جزئیات این طرح جامع پرداخت و گفت یکی از جنبه‌های طرح مذکور به تولید مشترک خودرو و به ازای آن صادرات این محصول مشترک تعلق دارد.

این ادعای وزیر صمت درباره تولید مشترک خودرو و سپس صادرات آن در شرایط تحریمی ایران منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که با وجود شرایط بین‌المللی ایران امکان تولید مشترک خودرو با سایر کشورها را دارد؟ و تحریم‌ها مانعی بر سر راه انجام این مهم نمی‌شوند؟

ساخت خودروی مشترک بهترین روش برای تولید است

در پاسخ به این پرسش الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش ضمن ارزیابی توانایی ایران برای تولید خودروی مشترک با سایر کشورها گفت: ساخت خودروی مشترک بهترین روش برای تولید خودرو است که می‌تواند تکنولوژی را تکان دهد، علاوه بر این منابع را تامین کند و به بازار رونق ببخشد.

ایران با همکاری روسیه و چین خودرو می‌سازد

او در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط تحریم در حال حاضر ایران می‌تواند با کدام کشورها در حوزه تولید خودرو همکاری کند؟ افزود: واقعیت امر این است که ایران می‌تواند با کشورهای همسو در زمینه تولید خودرو همکاری کند کما اینکه در حال حاضر نیز با برخی کشورها در این زمینه همکاری می‌کند. برای نمونه ایران می‌تواند با چین و روسیه و کشورهای دیگری که در مقابل تحریم قراردارند، به راحتی همکاری کند و این امر شدنی است.

دهقانی در واکنش به اینکه در حال حاضر ایران با کدام کشورها برای تولید خودرو همکاری می‌کند؟ تصریح کرد: در شرایط فعلی ایران با چین و روسیه برای تولید خودروی مشترک همکاری می‌کند. علاوه بر این ایران در حوزه خودرو با کشورهای دیگر نیز می‌تواند همکاری کند. برای مثال ایران می‌تواند با کشورهای ترکمنستان و ارمنستان همکاری کند، البته این گروه از کشورها این تکنولوژی را ندارند اما می‌توانیم بازار خودروی آنها را تامین کنیم.

ایران با وجود تحریم‌ها می‌تواند در عراق و ترکمنستان کارخانه تولید خودرو احداث کند

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در حقیقت با سرمایه‌گذاری مشترک در داخل و خارج از کشور تکنولوژی منتقل شود و منابع مالی تامین می‌شوند برای نمونه ایران می‌تواند در کشورهایی نظیر ترکمنستان، عراق، امارات و سایر کشورها که تحریم نیستند، کارخانه تولید خودرو احداث کند. علاوه بر این ایران می‌تواند از کشورهای مذکور خودرو وارد کند، به این ترتیب که کارخانه را در آن کشورها احداث کرده و پس از تولید خودرو را وارد کشور می‌کند و یا در صورت دیگر ایران می‌تواند در داخل کشور خودرو را تولید کرده و به کشورهای مذکور صادر کند.

دهقانی در توضیح امکانات ایران حتی با وجود تحریم‌‌ها ادامه داد: در حقیقت با وجود شرایط تحریم اقداماتی فراوانی می‌توان انجام داد اما در سال‌های گذشته اراده کافی برای استفاده از فرصت‌های اقتصادی در تعامل با سایر کشورها وجود نداشته است. کما اینکه می‌توانستیم در زمینه پالایشگاه‎ها، ساخت محصولات پتروشیمی، موارد بالادستی و پایین دستی اقداماتی انجام دهیم. برای نمونه به جای فروش نفت خام می‌توانستیم در کشورهای پرمصرف پالایشگاه احداث کرده، نفت را به آن کشور منتقل کنیم سپس محصول تولید شده را به کشور میزبان بفروشیم.

دومین دارنده منابع گازی جهان هستیم اما نمی‌توانیم گاز مورد صنایع کشور را تامین کنیم

او درباره عزم دولت برای احداث پالایشگاه در سایر کشورها خاطرنشان کرد: آنچنان برنامه مدون و مناسبی از وزیر نفت مشاهده نکردیم ما در حال حاضر در لاک خود فرو رفتیم. به عبارت دیگر علی رغم اینکه دومین دارنده منابع گازی جهان هستیم اما در زمستان نمی‌توانیم گاز مورد صنایع کشور را تامین کنیم و یا در تابستان هم به دلیل مصرف بالای برق نیروگاه‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر در حالی که سرشار از منابع فسیلی هستیم یکی از ضعف‌های بزرگ وزارت نفت این است که نتوانسته از ذخایر فسیلی که به تدریج در حال حذف شدن از گردونه اقتصاد دنیا هستند و انرژی خورشیدی جایگزین این نوع انژری می‌شود، به خوبی بهره‌برداری کند.

الان وقت استفاده از سوخت‌های فسیلی است

دهقانی در پایان یادآور شد: به بیان دیگر ایران که ثروت عظیمی مانند ذخایر فسیلی را دارد باید در دهه‌های پایانی عمر خود نحوه استفاده از این انرژی‎های فسیلی آنها را به سمت منابع زاینده و تولیدی هدایت کند چرا که حدوداً دو دهه آینده دنیا به سمت خودروهای هیدرولیکی، سوخت‌های هسته‌ای و بادی رفته اما همچنان سوخت‌های فسیلی زیر پای مردم ایران محفوظ خواهند بود. در مجموع الان وقت استفاده از سوخت‌های فسیلی است.

  • محمد ارسالی در

    مردم دنیا عاقل هستند. اگر یک تویوتا دست دوم مدل ده سال قبل بخریم خیلی خیلی خیلی خیلی بهتر از این حلبی های مونتاژی شما کار میکند.
    خودتان هم خوب میدانید و به همین خاطر اجازه ورود خودرو دست دوم نمیدهید. و این یکی از مصادیق ظلم است با هر توجیهی که باشد فرقی نمیکند.

  • محمد ارسالی در

    مگر تحریم ها باعث شود مقداری نفت و گاز ب رای آیندگان باقی بماند. هیچ ماده ای نمی‌ تواند جایگزین نفت شود .
    مگر از ان رژی خورشیدی میتوان محصولات پتروشیمی به د ست آورد ؟
    جاهل هستید یا خودتان را به جهالت میزنید ؟ به هرحال توجیه زشتی بو د .
    زشت است مخاطب را احمق پنداشتن.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها