|
کدخبر: 298154 فرشته صائمی

اختصاصی گسترش نیوز؛

سخنگوی شورای نگهبان: لایحه گزارشگران فساد دارای ابهام است

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مصوبه گزارشگران فساد گفت: در این مصوبه ابهاماتی وجود دارد که بعد از اصلاح آن، مجدداً شورای نگهبان آن را بررسی خواهد کرد.

سیاست سخنگوی شورای نگهبان: لایحه گزارشگران فساد دارای ابهام است

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه (۳ تیر ماه ) در نشست خبری خود گفت: در مورد لایحه موافقتنامه میان ایران و کرواسی درباره کمک به همکاری متقابل ایراد اصل ۱۵ به آن وارد شد که برطرف شد، لذا این موافقتنامه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

او با اشاره به مصوبه گزارشگران فساد افزود: در این مصوبه ابهاماتی وجود دارد که بعد از اصلاح آن، مجدداً شورای نگهبان آن را بررسی خواهد کرد.

طحان نظیف در مورد مصوبه حل اختلاف تصریح کرد: این لایحه مربوط به قوه قضائیه است، با ایرادات لحاظ شده، اگر موارد برطرف شود تصویب خواهد شد. به عنوان مثال در این لایحه به دادگاه صلح و وظایف جدیدی برای زیرساخت‌ها درنظر گرفته شده بود، که همگی خلاف موازین شرع و قانون اساسی بودند. همچنین درباره محدود کردن وظایف رییس قوه قضاییه نیز ابهاماتی وجود داشت.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اصلا قانون انتخابات سال‌ها مطرح بود، این مصوبه در راستای حقوق مردم گام‌هایی برداشته اما مانند هر طرح و لایحه‌ای آن را در شورای نگهبان بررسی کرده، مواردی وجود داشت که به مجلس ارجاع دادیم و امیدواریم ابهامات رفع شوند.

طحان نظیف در مورد طرح بانک مرکزی اظهار کرد: این مصوبه دو بار رفت و آمد داشت اما مجلس موارد مورد نظر شورا را اصلاح نکرد و اصرار داشت که مصوبه مذکور می‌تواند به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود.

او در مورد اختلاف مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس درباره شفافیت خاطرنشان کرد: شفافیت عملکردها را بهبود می‌بخشد و شورا در این زمینه پیشگام بوده، لذا شفافیت رضایت عمومی مدنظر قانون اساسی را توسعه می‌دهد.  مصوبات مجمع توسط اعضا تصویب می‌شود و در نهایت به تایید مقام معظم رهبری می‌رسد.

طحان نظیف همچنین گفت: ما در مورد انتخابات تناسبی ایراداتی نداشتیم و ابهامات هم برطرف شده، لذا در شورای نگهبان با برگزار انتخابات تناسبی در تهران موافق هستیم البته هنوز نظر هیئت نظارت را دریافت نکردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیت ها در انتخابات مجلس دوازدهم افزود: هنوز بررسی‌ها آغاز نشده اما شورای نگهبان برای شنیدن پیشنهادات گوش شنوایی دارد و اشخاص چ جریان‌های سیاسی مانند ادوار گذشته می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند و اظهاراتی که برخی می‌گویند برای جلب توجه است و ما هم خیلی به آن نمی‌پردازیم.در مجموع هر جریانی فارغ از جهت‌گیری سیاسی می‌تواند در انتخابات حضور داشته باشد.

طحان نظیف در مورد استعفای مدیران برای شرکت در انتخابات آینده گفت: مبنا در مورد استعفای مدیران برای حضور در انتخابات قانون فعلی است.

او ادامه داد: اینکه مجلس بعد از ۷ سال انتخابات را اصلاح کرد، بسیار اهمیت دارد و گامی رو به جلو بوده که امیدوارم این اقدام به سرانجام برسد.

او در مورد لایحه واردات خودروهای کارکرده افزود: این مصوبه چهارشنبه بعدازظهر به شورای نگهبان رسید و هنوز بررسی آن آغاز نشده است. همچنین به دلیل اینکه هیئت های نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مورد اظهار نظری نداشته نمی‌توانم درباره آن صحبت کنم.

طحان نظیف درباره نحوه تعامل قوه قضائیه با شورای نگهبان اظهار کرد: قسمتی از همکاری ما با قوه قضائیه مربوط به نحوه احراز صلاحیت‌ها است. علاوه بر این همکاری‌های دیگری نیز با قوه داشتیم که از جمله آنها مربوط به تعامل با دیوان عدالت اداری است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تماس این شورا با برخی از چهره‌ها برای شرکت نکردن در انتخابات خاطرنشان کرد: تاکنون چنین موردی را مشاهده نکردم و از این قبیل صحبت‌ها زیاد می‌شود.

طحان در مورد تعطیلی شنبه‌ها مغایر اصل ۱۷ قانون اساسی است یا خیر، یادآور شد: باید نظر مجلس را در این مورد ارزیابی کنیم و سپس در مورد آن اظهارنظر کنیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها