|
کدخبر: 297422 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

بحث مذاکرات پنهان اشتباه است / اهمیت ویژه رفع بحران هسته‌ای

قهرمان پور گفت: بحث مذاکرات پنهان اشتباه است و باید این نکته را عنوان کرد که بحث مذاکرات محرمانه مطرح است.

سیاست بحث مذاکرات پنهان اشتباه است / اهمیت ویژه رفع بحران هسته‌ای

برجام، مسئله مهمی که چند سال است صحبت از آن در تمام کشور وجود دارد. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که در صورت نتیجه مثبت مذاکرات میان ایران و آمریکا، شرایط اقتصادی کشور روند رو به رشدی خواهد داشت و سبب می شود تعاملات ما با سایر کشور ها بهبود پیدا کند.

از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران مسائل بین الملل عنوان کرده اند که به ثمر رسیدن مذاکرات میان ایران و آمریکا سبب خواهد شد تا در کشور ارز آوری صورت گیرد.

برجام

شرایط باید سنجیده شود

رحمن قهرمان پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: باتوجه به تحلیلی که از شرایط صورت می‌گیرد، تصمیم گیری‌هایی در ارتباط با برگزاری مذاکرات صورت گرفت که آیا با شرایط موجود می‌توان پای میز مذاکره نشست یا خیر.

قهرمان پور گفت: این سوال مطرح می‌شود که اگر مذاکره نکنیم چه کار کنیم؟ اینکه اگر می‌گوییم مذاکره نمی‌کنیم، آیا جایگزینی برای آن داریم یا خیر؟ قاعدتا باید گفت که جایگزین مذاکره نکردن باید وجود داشته باشد تا بگوییم که مذاکره نخواهیم کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: زمانی که نظام سیاسی، ارزیابی دارد که باید مذاکره کرد، قاعدتا باید بر اساس تحلیلی که از شرایط وجود دارد که ممکن است بخشی از این تحلیل علنی باشد و بخش دیگری نیز بر اساس داده‌ها و اطلاعاتی که نهاد‌های مختلف به تصمیم گیرندگان ارائه می‌دهند صورت گیرد.

رحمن قهرمان

وی درباره این موضوع که آیا مذاکره پنهان وجود دارد یا خیر اظهار کرد: بحث مذاکرات پنهان اشتباه است و باید این نکته را عنوان کرد که بحث مذاکرات محرمانه مطرح است. مذاکرات پنهان یعنی گفت‌وگویی که کسی از آن هیچ اطلاعی ندارد.

قهرمان پور ادامه داد: این مذاکراتی که انجام شد، بنا بر توافق ۲ طرف، مذاکرات محرمانه بوده و قرار بر این شد تا اطلاع ثانوی، محتوای آن محرمانه بماند. اما باید گفت که هم طرف ایرانی و هم طرف امریکایی، تایید کرده‌اند که چنین مذاکراتی انجام شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: این نکته را باید گفت که برداشت‌ها از مذاکرات تفاوت دارد. سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید مذاکرات صورت گرفته اما امریکایی‌ها بر این باورند که مذاکراتی صورت نگرفته است و ما دغدغه ها، نظرات و خط قرمز‌های خودمان را برای طرف ایرانی مطرح کرده‌ایم.

وی افزود: ما همچنان نمی‌دانیم که در گفت‌وگو‌ها و تبادل نظرات که در عمان اتفاق افتاده است، چه مسائلی میان ایران و امریکا مطرح و چه تبادل نظراتی صورت گرفته است. باید منتظر گذر زمان باشیم تا این موضوع در رسانه‌ها علنی شود.

مسئله هسته ای بالاخره باید برطرف شود

قهرمان پور گفت: با تمام این مسائل باید گفت که چه امروز و چه روز دیگر، بحران هسته‌ای باید برطرف شود. این مسئله مانند یک زنجیر است که بر پای سیاست خارجی و تعاملات بین‌المللی ما بسته شده است. حتی کشورهایی مانند چین که با ایران روابط نزدیک و بسیاری خوبی دارند، امریکا و سازمان ملل، در برقراری ارتباط با این کشورها به مشکل خورده و نمی‌توانند شرکت‌های خود را وادار کنند که با ایران تجارت و تعامل داشته باشند.

وی افزود: درکنار تمام این مسائل، زمانی که یک کشور تحت تحریم قرار گرفته باشد، قطعا رقیب هایی که وجود دارند، سعی بر این دارند که تصویر یک کشور منزوی را از آن کشور ارائه دهند و این تصویری که شکل می‌گیرد دارای بار منفی بسیاری است. این تاثیرات منفی می‌تواند بر وضعیت اقتصادی و امنیتی کشور بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین باید گفت نیجه توافق بسیار اهمیت دارد و تبدیل به کشوری خواهیم شد که برای سایر کشور‌ها تهدید محسوب نمی‌شویم و وارد بازار تجارت بین‌الملل و معامله‌های سودآور برای کشور خواهیم شد و از این فرصت می‌توانیم نهایت استفاده را داشته باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها